• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5597 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۷ مهر

«اعتماد» ابعاد انتشار يك فايل صوتي عجيب را بررسي مي‌كند

لزوم ورود سريع و قاطع كميته اخلاق براي جلوگيري از يك فساد احتمالي

به تو راي مي‌دهم تا برايم تيم بگيري و بازيكنم را به تيم ملي بفرستي!

علي ولي‌اللهي

يك فايل صوتي در فضاي رسانه‌اي انتشار يافته است كه نشان مي‌دهد انتخابات هيات فوتبال استان تهران كه فردا (18 مهر) برگزار مي‌شود، تحت تاثير حاشيه‌ها و فسادهاي احتمالي قرار گرفته است. 

به گزارش روزنامه اعتماد، هيات فوتبال استان تهران از نقطه نظرهاي بسياري حائز اهميت است. گردش مالي بسيار زياد، تاثيرگذاري در فدراسيون فوتبال، امكانات گسترده در زمينه ارتباطات و... براي همين حبيب‌الله شيرازي، رييس سابق اين هيات كه چند ماه پيش كنار رفت حاضر شده بود سال‌ها انتقادات تند و تيز را به جان بخرد اما هر طور شده در اين سمت بماند. شيرازي 16 سال رييس  هيات  فوتبال  استان  تهران  بود. 
در شرايطي كه فردا قرار است انتخابات هيات فوتبال استان تهران برگزار شود، طبيعي است كه نامزدها از طريق لابي با نفرات راي‌دهنده بخواهند در انتخابات عرض اندام كنند و به كرسي رياست بنشينند، اما نوع لابي كردن و قول‌ و قرارهايي كه گذاشته مي‌شود مساله مهمي است كه بايد بررسي شود. 
اخيرا يك فايل صوتي از مكالمه‌اي تلفني انتشار يافته كه يك نسخه از آن دراختيار خبرنگار روزنامه اعتماد قرار گرفته است. بررسي صحت و سقم اين فايل برعهده نيروهاي انتظامي و امنيتي است اما نكاتي كه در اين فايل مطرح  شده  بسيار هولناك  و قابل تامل  است. 
اين فايل شامل يك گفت‌وگوي تلفني بين يكي از بازيكنان سابق استقلال با فردي است كه در انتخابات هيات فوتبال استان تهران حق راي دارد (نام و شهرت اين افراد نزد خبرنگار روزنامه اعتماد محفوظ است). گفت‌وگو در مورد متقاعد كردن فرد راي‌دهنده براي راي دادن به يكي از نامزدهاي حاضر در انتخابات است. فردي كه هم‌اكنون در ساختار فوتبال كشور پست بالايي دارد:  ميرشاد  ماجدي. 
آن شخص كه قرار است در انتخابات شركت كند مدعي است خودش به همراه چهار نفر ديگر حاضر هستند به نامزد مورد نظر راي بدهند به شرطي كه درخواست‌هاي آنها مورد پذيرش قرار بگيرد. اين فرد قول مي‌دهد خودش و آن نفرات از راي‌شان عكس مي‌گيرند تا خيال نامزد  مورد بحث  راحت  بشود.
اما اين فرد چه مي‌خواهد؟ اين شخص كه خودش و برادرش از تيم‌دارهاي شهر تهران هستند به آن بازيكن سابق استقلال مي‌گويد من پول نمي‌خواهم! او مي‌گويد من از آن شخصي كه برنده انتخابات مي‌شود يك تيم پايه مي‌خواهم! در ادامه و درحالي كه همچنان تماس ميان اين دو شخص برقرار است، بازيكن سابق استقلال كه نقش واسطه را بازي مي‌كند با گوشي ديگرش زنگ مي‌زند به نامزد مورد نظر و به او مي‌گويد من 5 راي قطعي براي تو رديف كردم (خودش و چهار نفر ديگر) و فقط اين شخص درخواست‌هايي  دارد. 
اين عين مكالمه‌اي است كه در اين قسمت از فايل انجام مي‌شود: 
من به آن فرد راي‌دهنده گفتم به تو زنگ بزند. همان دوستم كه با برادرش تيم دارند. اين فرد بايد راي بدهد. سه تا راي ديگر هم دارد. پشت تلفن توضيح نمي‌دهم خيلي. انتظار بعدا دارد. پول نه ها! مي‌خواهد برايش تيم پايه درست كنند. 
در اين قسمت نامزد موردنظر مي‌گويد آنها را من نمي‌دانم بگذار... 
كه آن واسطه پاسخ مي‌دهد: مي‌دانم پشت تلفن نبايد بگويم. به تو زنگ مي‌زند و قرار مي‌گذارد كه بشناسي‌اش. خود اين فرد با سه نفر ديگر صددرصد است و با يك فرد ديگر صددرصد 5 تا. حتي عكس هم مي‌اندازند مطمئن شوي. 
نامزد موردنظر پاسخ مي‌دهد: باشد دستت درد نكند. من الان در يك مراسمي هستم بگو ساعت 9 تماس بگيرد. قبلش  پيام  بدهد كه  بشناسمش. 
بعد از اتمام گفت‌وگوي فرد واسطه با نامزد، دوباره گفت‌وگوي فرد راي‌دهنده با بازيكن سابق استقلال ادامه پيدا مي‌كند. فرد واسطه مي‌گويد نامزد موردنظر به دليل حضور در يكي از قسمت‌هاي حساس فدراسيون اين توانايي را دارد كه چند بازيكن را به تيم‌هاي رده‌هاي پايه  اضافه  كند!
آن شخص واسطه در قسمتي از صحبت‌هايش به آن شخص راي‌دهنده مي‌گويد بگذار به تو بگويم وقتي رفتي سراغ آن نامزد موردنظر چطور حرف بزني. شخص واسطه ادامه مي‌دهد: به او بگو الان تو بودجه نداري تبليغ كني. رييس‌جمهور هم بايد پول داشته باشد تبليغ كند. رييس فدراسيون فوتبال هم سكه مي‌دهد مثلا! به او بگو اين دوستان با من (يعني راي‌ها را من درست مي‌كنم) و بعد كه تو رييس شدي هواي من را داشته باش! 
در ادامه آن شخص راي‌دهنده مي‌گويد اما اين آپشن تيم ملي هم عجب چيزي است! كه آن فرد واسطه پاسخ مي‌دهد: بازيكني كه چهار تا بازي كرده را من مي‌گويم دعوت كند. اينها تمامش با من. فلان مربي سرشناس به من گفت به او (نامزد مورد نظر) بگو فلاني را بگذارد تيم ملي جوانان! يك نفر در تيم ملي نوجوانان است و ممكن است خط بخورد ما به فلاني مي‌گوييم خط نخورد! بعد آن فرد راي‌دهنده مي‌گويد يعني مي‌توانيم يك نفر را كمكي بفرستيم توي تيم ملي نوجوانان. اين جمله با تاييد آن فرد واسطه همراه مي‌شود.
متن بالا قسمت‌هايي از آن فايل صوتي است كه دراختيار خبرنگار  روزنامه  اعتماد  قرار  گرفته  است. 
روز گذشته ميرشاد ماجدي، عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال و نامزد انتخابات هيات فوتبال استان تهران و رييس كميته جوانان فدراسيون در مصاحبه با خبرگزاري فارس در واكنش به يك فايل صوتي منتشر شده مصاحبه‌اي انجام داد. ماجدي در اين رابطه گفت: «اين بازي كثيفي است كه در آستانه انتخابات هيات فوتبال تهران از سوي عده‌اي طراحي شده است. سال‌هاست كه در اين فوتبال مشغول فعاليت هستم و مشخص است كه برخي با كارهاي كثيف  مي‌خواهند  فضا  را  تغيير بدهند.»
وي ادامه داد: «قطعا از دو نفري كه در حال صحبت با هم هستند، شكايت مي‌كنم. يكي از اين دو، مواردي را به من نسبت داده كه كذب محض است و بايد در دادگاه پاسخگو باشد. طرف ديگر هم بايد درباره صحبت‌هايي كه انجام داده پاسخ بدهد. ضمن اينكه من پاسخ فردي كه قرار بود ساعت ۹ شب تماس بگيرد را ندادم. بايد مشخص شود كه چه كسي اين فايل صوتي را منتشر و در جهت خراب كردن چهره من  تلاش كرده  است.»
ماجدي در ادامه گفت‌وگوي ديگري با خبرورزشي داشت و باز هم گفت اين يك توطئه عليه او بوده است. ماجدي گفت: «شكر خدا ۳۰ سال است كه در فوتبال ايران حضور دارم و همه مي‌دانند كه سالم كار كرده‌ام. پرونده‌ام كاملا مشخص است و نهادهاي نظارتي هم قطعا آن را رصد مي‌كنند. دو نفر آدم معلوم‌الحال كه يكي از آنها رفيق چند وقت پيش خودم بوده و ديگري هم اصلا عضو مجمع فدراسيون فوتبال نيست، پيش هم نشسته‌اند و در مورد من حرف‌هايي كاملا دروغ و اراجيف گفته‌اند. شكر خدا من با اين حرف‌ها خراب نمي‌شوم اما به خاطر اينكه اعتبار و شخصيت خودم را خيلي دوست دارم از طريق قضاييه و دستگاه‌هاي نظارتي داخل فدراسيون و وزارت ورزش پيگيري مي‌كنم تا مشخص شود دليل انجام چنين كاري چه بوده است. بايد معلوم شود چرا چنين دروغ‌هايي به من  نسبت  داده‌اند؟»
فردا انتخابات هيات فوتبال استان تهران برگزار مي‌شود و لازم است كميته اخلاق فدراسيون و حتي نهادهاي امنيتي نظامي به اين موضوع ورود كرده و ضمن بررسي ابعاد آن با متخلفان احتمالي برخورد قاطعي انجام بدهند. بدون شك برگزاري انتخابات تحت تاثير اين حواشي و شايعات اصلا نمي‌تواند  اتفاق خوبي  براي  فوتبال كشور  باشد.
ادعاهاي مربوط به امكان وارد كردن نام بازيكنان در ليست‌هاي تيم ملي، تغيير و تحول در راس كادرفني تيم‌هاي مختلف و مسائلي از اين قبيل به خاطر راي و رسيدن به صندلي رياست يك نهاد فوتبالي بسيار تكان‌دهنده است و سوال‌هاي بسياري در مورد آنچه در فوتبال كشور جريان دارد  به  ذهن متبادر  مي‌كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون