• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5599 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۹ مهر

حسين انصاريان، حميد عليمي و محمدحسين پويانفر و هجمه «مداح صورتي»

در ايام محرم سال جاري محمدحسين پويانفر از مداحان شناخته‌شده مورد هجمه برخي واعظان اصولگرا و فضاي مجازي قرار گرفت و به او اتهام مداح صورتي زدند.

 ماجرا از برنامه مهلا با اجراي پويانفر آغاز شد. در برنامه مهلا كه محمدحسين پويانفر به عنوان مجري در اين برنامه حضور داشت، از سلبريتي‌ها و چهره‌هاي تاثيرگذار و مشهور دعوت به عمل مي‌آورد و در مورد واقعه عاشورا گفت‌وگو مي‌كردند. اگرچه در بسياري از مباحث گريزي نيز به مسووليت‌هاي اجتماعي در شرايط فعلي جامعه زده مي‌شد. پويانفر براي دومين يا سومين سال متوالي بود كه از عرصه مداحي به عرصه اجرا و مجري‌گري ورود كرده بود و سعي مي‌كرد به صورت حرفه‌اي به اجراي برنامه مشغول باشد كه اين برنامه در دهه اول محرم‌الحرام امسال از پلتفرم اينترنتي روبيكا پخش مي‌شد. 
در گام نخست برخي صحبت‌هاي چند تن از ميهمانان اين برنامه كه بيشتر حول محور مسائل سياسي روز و موضوعات اقتصادي و اجتماعي بود، خبرساز شد.  با چرخيدن اظهارات اين مهمان‌ها در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها، رجانيوز، پايگاه خبري نزديك به جبهه پايداري نيز حملات تندي را عليه پويانفر آغاز كرد. حملاتي كه سرآغاز يك موج عجيب عليه پويانفر با هشتگ «مداح صورتي» شد.
رجانيوز در مطلبي برنامه مهلا را مسجد ضرار خواند و نوشت: «برنامه پويانفر مانند مسجد ضرار است و بايد ويران شود! برنامه ديني كه در آن به حجاب توهين شود و در هر قسمت به جمهوري اسلامي كنايه بزنند، مصداق «مسجد ضرار» است. همان مسجدي كه با دستان پيامبر (ص) ويران شد. همه مي‌توانند درباره رابطه احساسي خود با امام حسين (عليه‌السلام) صحبت كنند اما همه نمي‌توانند بالاي منبر بروند و درباره دين در قامت امر اجتماعي صحبت كنند. كدام مرجع به سلبريتي‌ها اجازه داده كه براي دينداري مردم نسخه بپيچند و احكام صادر كنند؟ آقاي پويانفر شما با استفاده از آنتن صداوسيما مطرح شديد و با حمايت نهادهاي فرهنگي به اين نقطه رسيده‌ايد. وايرال شدن و ديده شدن به چه قيمتي؟» 
نقدهاي مختلف از هر طرف حواله پويانفر شد و چهره‌هاي اصولگرا گفتند كه نبايد اجازه مي‌داد كه ميهمانان برنامه اين‌گونه آزادانه و بي‌پروا به نقد و بيان صحبت مي‌پرداختند و بايد سخنان مهمانان را قطع مي‌كرد. 
هجوم اكانت‌هاي مختلف فيك و واقعي به صفحه شخصي اين مداح جوان در اينستاگرام به قدري شديد و سنگين بود كه پويانفر را مجبور كرد مقابل دوربين برنامه‌اي به نام باب‌القبله كه از شبكه پنج تلويزيون پخش مي‌شد، بنشيند و تلويحا در اين برنامه عذرخواهي خود را اعلام كرد. ادبيات پويانفر در اين برنامه اما براي برخي چهره‌هاي منتقد به اظهارات مهمانان برنامه مهلا كافي نبود. شاهد آن هم سخنان تند «احمد پناهيان» عليه پويانفر بود و حتي برخي رسانه‌ها مدعي شدند كه پناهيان خواستار ممنوع‌الكاري پويانفر شده است. در همان ايام خبرگزاري فارس در يادداشتي پويانفر را يك «مداح معمولي» و يك «شومن غيرحرفه‌اي» خواند؛ چراكه «بصيرت‌افزايي» را شاخصه يك مداح تراز مي‌دانست كه پويانفر فاقد آن است. البته اين نخستين‌باري نبود كه براي پويانفر هشتگ مداح صورتي به كار گرفته شد. چند ماه پيش از برنامه مهلا و ايام محرم امسال، در ارديبهشت سال جاري، در شرايطي كه قرار بود محمد حسين پويانفر مراسمي در قم برگزار كند، آن جلسه نيز با فشار افراطيون لغو شد. عاملان لغو برنامه هرگز مشخص نشدند 
در كانال‌هاي تلگرامي و ايتاي شهر قم با عناوين مختلف، عليه پويانفر جريان ساخته شد و مطالب مختلفي با برچسب‌هاي مختلفي از جمله مداح صورتي، مداح حامي ولنگاري، مداح حامي فتنه مورد خطاب قرار گرفت.

 جز ماجراي مراسم روز زن در ارديبهشت ماه سال جاري در ورزشگاهي در قم و حمله به پويانفر، يكي ديگر از مداحاني كه زير تيغ برچسب صورتي قرار دارد، حميد عليمي است. به صورت كلي عليمي نيز بعد از برخي موضع‌گيري‌ها در قبال حوادث پاييز سال گذشته از طرف برخي اكانت‌هاي توييتري و رسانه‌هاي نزديك به جبهه پايداري مداح صورتي خوانده شده است. مراسم عزاداري كه قرار بود سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ با سخنراني بنداني نيشابوري و مرثيه‌سرايي و نوحه‌خواني حميد عليمي در شهر قم برگزار شود، تنها چند ساعت به زمان برگزاري مراسم باقيمانده به ناگهان لغو شد. عليمي خود عنوان كرد كه يك كانال مجازي با حدود 3 هزار نفر عضو نسبت به حضور او در قم اعتراض كرده و جرياني را عليه او به راه انداخته‌اند.  عليمي نيز با انتشار تصوير اين كانال نوشت: «قم حدود  يك و نيم ميليون جمعيت داره پس دليلي نداره به خاطر اعتراض 3 هزار نفر نروم.» عليمي با روايت شرح لغو شدن اين مراسم و برگزاري آن در محيطي بسيار كوچك‌تر نوشت: «هيچ قانوني مبني بر لغو روضه وجود ندارد. اينجا برخي از قانون فراترند.»

 سومين چهره اين حوزه كه با اين برچسب مورد تخريب واقع شد، حسين انصاريان بود. منبر حسين انصاريان از منبرهاي ماه رمضان و شب‌هاي محرم  است كه مخاطبين جوان زيادي دارد. در ايام محرم سال جاري، حسين انصاريان در يكي از شب‌ها گفته بود: «بگذاريد خانم‌هاي بدحجاب در عزاداري شركت كنند، آنها خوب هستند، خوب‌تر مي‌شوند.» يكي از مصاديق تندروهايي كه با هشتگ «مذهبي صورتي» اين محرم توييت مي‌كردند، همين اظهارات بود و با حمله مجازي به وي او را «مذهبي صورتي» و «واعظ صورتي» خواندند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها