خوبها و بدهاي محيط كسبوكار در سال ۱۴۰۱
مركز پژوهشهاي اتاق ايران تازهترين گزارش خود را از «طرح ارزيابي عملكرد دستگاههاي اجرايي مرتبط با محيط كسبوكار در سال ۱۴۰۱» منتشر كرده است. در اين گزارش، نحوه تعامل دستگاههاي اجرايي اصلي و فرعي با فعالان اقتصادي در حوزه ارايه خدمات مربوط با كسبوكار بررسي شده است. در اين ارزيابي، نماگري تحت عنوان «شاخص ملي ارزيابي عملكرد» طراحي شده كه هرچه مقدار آن به يك نزديكتر باشد به معناي عملكرد بهتر دستگاهها در انجام امور مربوط به كسبوكار است. در مقابل، نزديكبودن اين عدد به ۱۰ بيانگر وضعيت نامطلوب عملكرد اين دستگاه در محيط كسبوكار است. اين شاخص به صورت كلي، به تفكيك دستگاههاي اصلي و فرعي و به تفكيك بخشهاي اقتصادي ارايه ميشود. بر اساس اين گزارش، شاخص ملي ارزيابي عملكرد براي دستگاههاي اجرايي (اصلي و فرعي) در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل بدتر شده و ۰.۳۸ واحد به عدد ۱۰ نزديكتر شده است. در خصوص دستگاههاي اجرايي اصلي، بهترين عملكرد در جلب رضايت فعالان اقتصادي مربوط به سه نهاد «بهزيستي»، «ثبت اسناد و املاك» و «نيروي انتظامي» بوده است. در مقابل، نهادهاي «بانك مركزي»، «شهرداريها» و «سازمان برنامه و بودجه» كمترين موفقيت را در جلب رضايت فعالان اقتصادي در ارايه خدمات مربوط به كسبوكار داشتهاند.