فاصله قيمتي دو خودرو در كشور سازنده بيشتر از ايران است؛ شوراي رقابت برابر در نظر گرفت
شوراي رقابت در جلسه 607 خود قيمت درب كارخانه دو خودروي مونتاژي تيگارد X35 و دايون Y7 را تعيين و اعلام كرد. بر پايه اين گزارش، تيگارد X35 ۹۸۵ ميليون و دايون 7Y يك ميليارد و ۳۸۲ ميليون تومان اعلام شد. با اعلام قيمت اين دو خودرو ابهامها در خصوص نحوه ارزيابي محصولات مونتاژي بيشتر شد. اگر از روي كاغذ بخواهم محصولات مشابه را مقايسه كنيم، تيگارد 35x و فيدليتي پرايم بهمن موتور فاصله كمي از نظر قيمتي با يكديگر دارند. هر چند از نظر فني و امكانات رفاهي اين دو محصول قابل قياس با يكديگر نيستند، اما از آنجا كه شوراي رقابت اين دو محصول را رقيب در نظر گرفته است، در اينجا برخي ابهامات روش ارزيابي شوراي رقابت را بررسي ميكنيم. براي نمونه خودروي تيگارد 35 Xو فيدليتي پرايم بهمن موتور تنها 6 ميليون تومان با يكديگر اختلاف دارند، اما هر دو چهار سيلندر هستند و از موتور 1500 سيسي توربوشارژ استفاده ميكنند، اما 35 X، 147 اسب بخار با گشتاور 210 نيوتون متر قدرت دارد و در مقام مقايسه فيدليتي پرايم 155 اسب بخار و 230 نيوتون برمتر نيرو توليد ميكند كه در اين شاخص به روشني محصول بهمن موتور دست برتر را دارد. از نظر امكانات كاربردي تيگارد قابليت چشمگيري در مقايسه با رقباي خود ندارد. تيگارد35x بهرغم تحولات چشمگير تكنولوژيك خودروها، همچنان از صفحه كيلومتر عقربهاي استفاده ميكند و در مقام مقايسه، فيدليتي با صفحه كيلومتر كامل ديجيتال روانه بازار ميشود. از نظر امكانات ايمني نيز فيدليتي ايربگ پردهاي بيشتر از تيگارد دارد. به همين ترتيب اگر تعداد نمايندگي و سطح پوشش سراسري خودروسازان را مقايسه كنيم بهطور مشخص بهمن موتور دست برتر را نسبت به «سانيار موتور» كه تيگارد X۳۵ را توليد ميكند، دارد اما از نظر شوراي رقابت تمامي اين برتريها تنها 6 ميليون تومان تفاوت ايجاد ميكند و مشخص نيست مبناي اين قيمتگذاري چيست؟ و چطور اين امكانات متفاوت حدود پنج ميليون تومان ارزيابي شدهاند. در كشور چين هم اختلاف نسخههاي تيگارد X۳۵ و فيدليتي بيش از مقداري است كه شوراي رقابت ارزيابي كرده است. براي مثال در چين فيدليتي با كمترين آپشنهاي رفاهي و ايمني حدود 77 هزار يوآن چين فروخته ميشود و در مقايسه تيگارد X۳۵ با 70هزار يوآن چين معامله ميشود و در سوي ديگر نسخه فيدليتي با كاملترين آپشن در چين 130هزار يوآن فروخته ميشود كه مشابه آن چيزي است كه در ايران توليد ميشود. اما تيگارد X۳۵ حدود 90هزار يوآن چين است كه البته هزينه حمل و نقل دريايي، ماليات، عوارض و شمارهگذاري براي هر دو محصول ثابت است. اما سوال اينجاست كه چطور وقتي در مبدا و كشور سازنده اين دو محصول بيش از سي درصد اختلاف دارند، در ايران اين اختلاف قيمت به كمتر از يك درصد محاسبه ميشود؟ پيش از اين اشكالاتي به نحوه قيمتگذاري شوراي رقابت وارد شده بود، اما با انتشار ليست جديد اين ايرادات بيشتر خودنمايي كرد و همچنين اين سوال باقي است كه مبناي ارزيابي شوراي رقابت چيست؟