• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5599 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۹ مهر

وزير اقتصاد:

بازار ارز تحت كنترل است

درحالي كه ظرف مدت چهار روز گذشته قيمت دلار تحت تاثير جنگ حماس و اسراييل نزديك 4 هزار تومان رشد كرده است؛ سخنگوي اقتصادي دولت مدعي است که بازار ارز تحت كنترل است.

او درباره آزادسازي منابع بلوكه‌شده ايران در كشورها گفت: رفع موانع حقوقي و قضايي براي دسترسي منابع ايران به ميزان ۱.۷ ميليارد دلار از لوكزامبورگ نيز در روزهاي اخير انجام شده است.

او افزود: قابليت نقل و انتقال وجوه دست بانك مركزي را باز مي‌كند تا در مديريت بازار ارز نيازهاي ماشين‌آلات، حوزه توليدي و حوزه ارز را مديريت كند.

خاندوزي در خصوص اف‌اي‌تي‌اف نيز افزود: سياست ايران درباره اف‌اي‌تي‌اف هيچ تغييري نكرده و ما در چارچوب قوانين داخلي خودمان و فراتر از برخي استانداردهاي موجود درباره پولشويي عمل مي‌كنيم‌. توقع ما از اين مجموعه اين بوده كه فارغ از مباحث سياسي عمل كنند.

 

‌جايگزيني «بريكس پي» با سوييفت؟

خاندوزي در خصوص جايگزيني سامانه بريكس‌پي با سوييفت هم گفت: با توجه به عضويت ايران در پيمان بريكس، دولت از تمام فرصت‌ها و مزاياي ناشي از اين عضويت، در مسير تحريم‌ناپذيري اقتصاد كشور بهره خواهد برد. او افزود: اعضاي بريكس براي راه‌اندازي «بريكس‌پي» به توافق رسيده‌اند اما مراحل اجرايي راه‌اندازي آن هنوز آغاز نشده است؛ بنابراين لازم است ابتدا اين كار صورت پذيرد و سپس بانك مركزي كشورمان نسبت به الحاق كشورمان و فعالسازي آن اقدام كند.

 

وضعيت رشد اقتصادي تابستان

سخنگوي اقتصادي دولت براساس داده‌هاي پژوهشكده پولي و بانكي هم مدعي شد: رشد توليد صنايع بزرگ در تير و مرداد ۶.۷ درصدي است كه به گفته او به عنوان يك شاخص پيش‌نگر مي‌تواند گوياي تداوم رشد اقتصادي در تابستان امسال باشد.

او گفت: اظهارنظر درباره نرخ رشد تابستان هنوز زود است اما گزارش پژوهشكده پولي و بانكي حاكي از رشد ۶.۷ درصدي توليد صنايع بزرگ در تير و مرداد امسال حكايت دارد كه به عنوان يك شاخص پيش‌نگر مي‌تواند گوياي تداوم رشد اقتصادي در تابستان امسال باشد. سخنگوي اقتصادي دولت در مورد تورم در نيمه اول سال افزود: طبق داده‌هاي مركز تورم نقطه به نقطه شهريور سال ۱۴۰۲، ۳۶.۵ درصد است.

اين عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتداي امسال كاهش معناداري دارد. در مورد خوراكي‌ها نرخ تورم نقطه به نقطه در شهريورماه امسال ۳۷ درصد بوده است درحالي كه در شهريورماه سال گذشته ۷۵ درصد بود.

خاندوزي ادامه داد: طي ماه‌هاي اخير شاهد ثبات قابل توجه بازارها هستيم و اميدواريم كاهش تورم كه نتيجه سياست‌هاي پولي دولت در كنترل نقدينگي و سياست ارزي در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم‌انداز مثبت اقتصادي ايران در خارج و داخل است، در ماه‌هاي آينده نيز ادامه پيدا كند.

 

خروج سيمان و فولاد از بورس خواست وزارت راه بود

سخنگوي اقتصادي دولت در مورد خروج سيمان و فولاد از بورس كالا گفت: جريان‌هايي در بيرون دولت و در مخالفت با دولت علاقه دارند كه هر طرح بحث كارشناسي را تفسير به وجود اختلاف و شكاف در دولت كنند.

او افزود: وزارت راه و شهرسازي به عنوان سياست‌گذار مسكن دغدغه‌هايي در حوزه تامين مصالح و سيمان و فولاد داشت كه ما اين دغدغه‌ها را درك مي‌كنيم.

خاندوزي با بيان اينكه بورس كالا جعبه ابزاري است كه توان مديريت بيشتري را به دستگاه‌هاي اجرايي مي‌دهد، تصريح كرد: من هم به وزير راه و شهرسازي اعلام كرده‌ام كه بورس كالا كاملا آمادگي دارد با نظر وزارت راه و صمت اين ابزارها را در اختيار سياست‌گذاران قرار دهد و اصلاحات در چارچوب بورس كالا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها