برند خودروهاي وارداتي مشخص شد
سامانه يكپارچه فروش اجازه حضور تويوتا كرولا، هيوندايي النترا، جتا VS7، چانگان CS55 پلاس، كيا سلتوس و چانگان CS35 پلاس را پشت ويترينش داد. اين محصولات در دسترس متقاضياني قرار دارد كه در دور اول فروش خودروهاي وارداتي از مسير سامانه يكپارچه شركت كرده بودند. اين طرح فروش اسفند سال گذشته برگزار شد و حدود 120 هزار نفر در آن شركت كردند. اما سياستگذار خودرويي بعد از برگزاري قرعهكشي مجوز حضور حول و حوش 33 هزار نفر را صادر كرد. البته اين متقاضيان هنوز بلاتكليف هستند و تنها خودروسازي سايپا تعداد محدودي چانگان CS35 پلاس را تحويل مشتريان داده است. بهروز رساني ويترين سامانه يكپارچه نشان ميدهد تغيير و تحولي در عرضه خودروهاي وارداتي اتفاق افتاده و بخشي از متقاضيان ميتوانند بعد از بيش از 7 ماه از ميان محصولات عرضه شده دست به انتخاب بزنند. بررسي خودروهاي عرضه شده نشان ميدهد تويوتا كرولا، هيوندايي النترا و چانگان CS35 پلاس براي متقاضيان نامهاي آشنايي در بازار خودرو محسوب ميشود و مدلهاي قديمي اين خودروها در بازار حاضر بودند. اما جتا VS7، چانگان CS55 پلاس و كيا سلتوس مهمانهاي جديد بازار خودرو محسوب ميشوند و مشتريان هيچ ذهنيتي درباره آنها ندارند. برند جتا، محصول مشترك فولكس واگن و FAW، تاكنون در بازار ايران جايي نداشته است. غول خودروسازي آلمان با همكاري شريك چيني خود اين برند را تاسيس كرد تا برخي محصولات خود از جمله جتا VS7 را ارزانسازي كرده و در بازار چين به فروش برساند. براساس آمارهاي منتشر شده حدود پنج هزار دستگاه خودرو در گمرك حاضر بودند و از اين تعداد حول و حوش دو هزار دستگاه ترخيص شده است اما همچنان نزديك به سه هزار دستگاه خودرو يا در گمرك هستند يا در مسير ترخيص قرار دارند. بازار خودرو با توجه به تغييرات ايجاد شده در ويترين سامانه يكپارچه فروش شمارش معكوس را براي حضور مهمانهاي جديد آغاز كرده است. البته اين مساله نيازمند همكاري بانك مركزي براي تخصيص ارز مورد نياز شركتهاي واردكننده است و تا زماني كه ارز مورد نياز تخصيص پيدا نكند، خبري از خودروهاي وارداتي در بازار نخواهد بود.
در عين حال وبسايت تجارت نيوز گزارش داده كه برخي شركتهاي واردكننده خودرو، قصد واردات خودروهاي بالاي ۲۰ هزار يورو را دارند و حتي برخي از اين شركتها اقدام به ثبت سفارش خودروهاي بالاتر از اين قيمت كردهاند. به نوشته اين وبسايت ورود خودروهايي نيز تاييد شده است كه قيمتهايي بالاتر از ۲۰ هزار يورو دارند. به عنوان مثال هونگچي H ۵ كه نمونه اوليه آن توسط BMCARS طي هفته گذشته وارد كشور شد، در نسخه پايه به نرخ ۲۱ هزار و ۹۰۰ دلار در كشور چين فروخته ميشود. اين خودرو در فولترين حالت، ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار قيمتگذاري شده و طبق گفته مسوولان اين شركت، BMCARS قصد دارد تا فولترين نسخه اين خودرو را وارد كشور كند. با سقفگذاري ۲۰ هزار يورويي براي واردات خودرو، دست واردكنندگان بسيار بسته مانده و امكان تعداد كمي از مدلها را دارند، چراكه شركت وارداتي پس از رعايت تمامي بندهاي قانون واردات خودروهاي صفر كيلومتر، بهبندي ميرسد كه در صورت رعايت نكردن، قادر به ترخيص خودرو از گمرك و فروش داخل كشور نخواهد بود.