• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5602 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۳ مهر

خبري كه دوستداران نويسنده آرژانتيني را چشم‌به‌راه كرد

كشف 7 داستان منتشر نشده خوليو كورتاسار

دست‌نوشته‌ ۷ داستان كوتاه از خوليو كورتاسار كه بخشي از كتابي بودند، به زودي به حراج گذاشته مي‌شوند. اين داستان‌ها متعلق به كتابي بودند كه سال ۱۹۶۱ بدون آنها منتشر شد. حالا دست‌نوشته اين كتاب‌ها پيدا شده و به زودي زير چكش حراج مي‌روند.
اين خبر را مهر به نقل از ال پايس اعلام كرد و گزارش داد كه بخشي از نسخه اوليه «كرونوپيوس و فاماس» خوليو كورتاسار، نويسنده آرژانتيني پيدا شد. گفته شده كه كورتاسار داستان‌هايي را كه پيدا شده‌اند، يك دهه قبل از انتشار كتاب نوشته بود.
خوليو كورتاسار وقتي ۳۷ ساله بود به عنوان معلمي شهرستاني زندگي منزوي داشت و ۳ كتاب او كه در بوئنوس‌آيرس منتشر شده بودند، موفقيت چنداني كسب نكردند. با اين حال وقتي او براي هميشه در نوامبر ۱۹۵۱ به پاريس نقل مكان كرد، همه‌ چيز تغيير كرد. در اين زمان كه پس از به قدرت رسيدن خوان دومينگو پرون در آرژانتين بود، كورتاسار كتاب «بِستياريو» را منتشر كرد كه اولين كتابي بود كه با نام واقعي خود او به بازار آمد. اما هنوز بيش از يك دهه تا انتشار اثر نمادين او «رايولا» و ديده شدن رونق ادبي امريكاي لاتين مانده بود. در همين زمان، كورتاسار به يكي از دوستانش در آرژانتين نامه نوشت و مفهوم ادبي جديدي را به اشتراك گذاشت كه دربرگيرنده موجودات تخيلي‌اي بود كه او آن را «كرونوپيوس» ناميد. ۱۰ سال بعد، كورتاسار «كرونوپيوس و فاماس» را منتشر كرد. اين مجموعه دربرگيرنده تامل‌هاي كوتاه در مورد زندگي روزمره، با دستورالعمل‌هاي بازيگوشانه براي گريه كردن، حضور در بيداري و بالا رفتن از پله‌هاست. همچنين شامل چند فصل بسيار كوتاه است كه كرونوپيوس‌ها را ارايه مي‌كند؛ موجوداتي ايده‌آليست، حساس و سركش كه به محبوب‌ترين شخصيت‌هاي او بدل شدند. «كرونوپيوس‌ها» در تضاد يا مخالفت با «فام‌ها» قرار مي‌گيرند كه اگر نيت خوبي داشته باشند، سخت، سازمان يافته و قضاوت‌كننده هستند. اين داستان‌هاي كورتاسار گرچه سوررآليستي به حساب مي‌آيند، اما در واقع جامعه زمان خود را توصيف مي‌كنند و فاماها براي مثال نماينده بورژوازي آرژانتين هستند. حالا اين شخصيت‌ها ۷ خواهر و برادر جديد يافته‌اند.
پسر يك مجموعه‌دار اروگوئه‌اي كه سال ۲۰۱۹ درگذشت، نسخه تايپي كتاب كورتاسار را در خانه پدرش پيدا كرد. اين كتاب شامل ۴۶ داستان كوتاه است كه كورتاسار براي دوستي در بوئنوس‌آيرس فرستاده بود. از اين تعداد، ۳۵ داستان در نسخه رسمي كتاب در سال ۱۹۶۲ با تغييراتي جزيي منتشر شد و ۴ داستان ديگر در همان زمان در مجله‌ها به چاپ رسيدند. ۷ داستان هرگز منتشر نشدند و براي چندين دهه در يك جعبه غبارآلود جا ماندند.
پس از يك‌سال تحليل كارشناسي درباره صحت و سقم آنها، اين دست‌نوشته‌ها ۱۲ اكتبر در مونته‌ويدئو توسط خانه حراج زوريلا و هيلاريو به حراج گذاشته خواهد شد. قيمت پايه اين داستان‌ها ۱۲۰۰۰ دلار تعيين شده است.
به گفته حراج‌كننده، مالك فعلي ترجيح مي‌دهد ناشناس بماند. اگر مالك بعدي قصد انتشار اين داستان‌ها را داشته باشد، احتمالا بايد يك روند طولاني مذاكره با وارثان آرورا برناردز كه دارايي كورتاسار را به ارث برده‌اند، طي كند. فقط عناوين داستان‌هاي منتشر نشده فاش شده كه شامل «موجودي»، «نامه‌اي از يك مشهور به مشهور ديگر»، «پروانه‌هاي خودكار»، «سفرها و روياها»، «تك شاخ كوچك»، «خشم آينه‌اي» و «پادشاه دريا» است. لوسيو آكويلانتي، فروشنده كتاب‌هاي قديمي و دانشگاهي كه به خوبي با كار كورتاسار آشنايي دارد، گفت: كتابي كه آن زمان منتشر شد شامل داستان‌هايي است كه به نثر منظوم، با پس‌زمينه‌اي فلسفي، شبيه طرح‌هاي جامعه‌شناختي و همواره پر از طنز و لطافت است. وي افزود: داستان‌هاي تازه كشف ‌شده هم از همين سبك پيروي مي‌كنند. آكويلانتي از معدود افرادي است كه داستان‌هاي منتشر نشده را خوانده است. نزديك به يك‌سال پيش، خانواده كلكسيونر فقيد با او تماس گرفتند تا بدانند آيا پوشه حاوي كاغذهاي قديمي كه مي‌خواستند دور بريزند، اثري با ارزش هستند كه توسط يكي از برجسته‌ترين نويسندگان امريكاي لاتين زمان خود نوشته شده‌اند يا خير. اين كتاب‌فروش كارشناس، نسخه‌هاي خطي يافته شده را با ديگر دست‌نوشته‌هايي كه در كتابخانه ملي آرژانتين نگهداري مي‌شود، مقايسه كرد و به اين نتيجه رسيد تصحيح‌هايي كه به صورت دست‌نوشته و تايپي انجام شده هم با سبك كورتاسار و هم با ماشين تحريري كه آن زمان از آن استفاده مي‌كرد، مطابقت دارد. حداقل چهار نامه از اين نويسنده كه براي دوستانش در بوئنوس‌آيرس بين ژوئن و دسامبر ۱۹۵۲ نوشته شده بود، صحت نسخه خطي را تاييد مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون