• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5604 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۵ مهر

وقتي تاج، بازيكن و مربي تيم ملي را سپر مي‌كند

آقاي طارمي پاسخ بده! منافع ملي يا منافع فدراسيون؟

علي ولي‌اللهي

مهدي طارمي بازيكن عجيبي است. هر بار آدم فكر مي‌كند او ديگر به سن و سالي رسيده كه مي‌فهمد چه حرفي را كجا بزند و كجا بايد سكوت كند رفتار متفاوتي انجام مي‌دهد. البته اينكه بگوييم يك بازيكن يا هر شخصي كجا بايد حرف بزند و كجا بايد ساكت شود خيلي درست نيست. آدم‌ها بايد هر جا لازم ديدند صحبت كنند اما بايد تبعات آن اظهارات را هم بپذيرند. حالا ما از آقاي طارمي سوال مي‌كنيم آيا شما تبعات اظهارات و رفتارهاي گذشته‌ات را پذيرفته‌اي كه دوباره تز مي‌دهي؟

 

حمايت طارمي از فدراسيون!

مهاجم تيم ملي اخيرا در حمايت از فدراسيون فوتبال در تقابل با صداوسيما گفته است: «اميدوارم تا شروع مسابقات، يك همدلي و همبستگي ملي براي موفقيت تيم ملي ايجاد شود. نقش رسانه‌ها به ويژه صداوسيما در اين ميان بسيار حياتي است و من به عنوان يكي از بازيكنان تيم ملي اين انتظار را دارم كه صداوسيما همانند ديگران با تيم ملي و فدراسيون فوتبال مهربان باشد و مطمئنم اين اتفاق خواهد افتاد. منافع ملي و موفقيت تيم ملي بايد در اولويت باشد و هر كس در اين راه مي‌تواند نقشي ايفا كند، بايد به اين وظيفه عمل كند.» طارمي با اشاره به اتحاد تيمي موجود در تيم ملي گفت: «بعد از سال‌ها يك خواست عمومي براي حضور مربي ايراني و اعتماد به مربيان ايراني محقق شد و تيم ملي هم در حال حاضر بدون هيچ تنشي كارش را پيش مي‌برد. من ۱۰ سال است در تيم ملي حضور دارم اما به اعتقاد من دوره فعلي تنها دوره‌اي است كه هيچ تنشي در تيم ملي وجود نداشته بنابراين بايد هر كاري انجام شود كه اين اتحاد و همدلي حفظ شود.»

وي افزود: «اگر تا الان برخي حاشيه‌ها ايجاد شده، قطعا مردم اين حاشيه‌سازي را ناديده مي‌گيرند اما تا زمان آغاز جام ملت‌ها اگر كسي بخواهد با حرف‌هاي بي‌منطق عليه تيم ملي، مربيان، بازيكنان و فدراسيون فوتبال حاشيه‌سازي كند، قطعا مقابل منافع فوتبال ملي است چون ما همه يك تيم و گروه هستيم و تلاش‌مان موفقيت تيم ملي و شاد كردن مردم است. مطمئنا ما اعضاي اين گروه تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم در اين شرايط مردم كشورمان را خوشحال كنيم.» طارمي ادامه داد: «من به عنوان يك بازيكن ملي از همه رسانه‌ها چه رسانه‌هاي مكتوب و چه صداوسيما و اشخاص فوتبالي خواهش مي‌كنم اجازه بدهيد اين گروه كارش را انجام دهد. در تمام دوره‌هاي قبلي حاشيه‌هاي بيروني وارد تيم شد و به تيم ملي در جام ملت‌ها و جام جهاني ضربه زد اما اكنون تنها دوره‌اي است كه تيم ملي بدون حاشيه كارش را براي رسيدن به هدف و خوشحالي مردم انجام مي‌دهد و اميدوارم با حفظ اين آرامش و ايجاد يك اتحاد ملي بتوانيم به هدف اصلي دست پيدا كنيم.»

اين بيانيه كه به نظر مي‌رسد از جانب فدراسيون مقابل طارمي قرار داده شده تا او رو به دوربين بيان كند در پاسخ به برنامه‌اي است كه چند روز پيش در صداوسيما پيرامون 400 روز حضور مهدي تاج در فدراسيون پخش شد. در آن برنامه 94 درصد مردم گفتند از عملكرد مهدي تاج رضايت ندارند و همين‌طور مهمانان برنامه يعني اميررضا واعظ آشتياني و حميد استيلي هم در كنار مجري برنامه انتقادات تندوتيزي عليه فدراسيون مطرح كردند. همان شب فدراسيون فوتبال در حالتي كاملا عصباني بيانيه‌اي عليه واعظ آشتياني، استيلي و صداوسيما منتشر و رسانه ملي را به نداشتن مخاطب و حركت ضد منافع ملي متهم كرد.

 

دستاوردهاي خنده‌دار فدراسيون!

فدراسيون فوتبال در بيانيه عليه صداوسيما چند مورد را به عنوان دستاورد مطرح كرد كه موجب شوخي و سرگرمي مردم شد. از جمله آوردن VAR يا مهيا كردن زمينه بازگشت تيم‌هاي عربستاني به ايران! در عين حال اين نهاد در مورد خوردن شش گل از انگليس در جام جهاني، باخت به امريكا، حذف‌ تحقيرآميز تيم ملي اميد از پيش‌مقدماتي المپيك و شكست مقابل هنگ‌كنگ در بازي‌هاي آسيايي، حذف تيم ملي جوانان به دست قطر، پاداش 20 هزار دلاري براي اعضاي هيات‌رييسه، ابهامات ليست واردكنندگان خودروي لاكچري و بسياري مسائل ديگر حرف نزد. البته كه فدراسيون حق دارد. چه كسي شكست‌هاي خودش را ليست مي‌كند كه فدراسيون اين كار را بكند؟

در بيانيه فدراسيون عليه صداوسيما به آمار 94 درصد نارضايتي مردم هم تاخته شده بود. مديران فدراسيون خطاب به صداوسيما نوشتند چرا مي‌ترسيد نظرسنجي در مورد مخاطبان سازمان بگذاريد؟ حال بايد ضمن پرسيدن اين سوال از مهدي تاج كه چرا با وجود نارضايتي 94 درصدي مردم همچنان مي‌خواهد به كار ادامه دهد از فدراسيون پرسيد آيا شما صحت نظرسنجي‌هاي صداوسيما را زير سوال مي‌بريد؟ يعني آيا اين نهاد دروغ مي‌گويد؟ يا اينكه فكر مي‌كنيد صداوسيما مرجعيت رسانه‌اي خود را از دست داده و كسي ديگر تلويزيون نمي‌بيند؟ اگر گزينه دوم باشد پس چرا اصلا نگران هستيد رسانه‌اي كه مخاطب ندارد چه در مورد شما مي‌گويد و چرا بازيكنان و سرمربي تيم ملي را جلو مي‌اندازيد كه از صداوسيما بخواهند كوتاه بيايد؟

 

آقاي طارمي بيخيال!

مهدي طارمي در مقاطع مختلف و بنا به دلايل خاص نسبت به وضعيت مديريت فوتبال موضع‌گيري كرده يا كنش داشته است. او يك بار در خرداد 1400 و چند روز قبل از عزيمت تيم ملي به جهنم بحرين، در زمان رياست شهاب‌الدين عزيزي خادم گفته بود تيم ملي برنامه خاصي ندارد و ما اين شكلي نتيجه نمي‌گيريم! نكته جالب ماجرا اينجا بود كه عملكرد خود طارمي و دوستانش به اضافه مديريت مهدي تاج و سرمربي محجوبش مارك ويلموتس كار تيم ملي را به جايي رسانده بود كه ايران بايد در بحرين همه بازي‌هايش را مي‌برد تا در مرحله نخست مقدماتي جام جهاني حذف نشود و جواز جام ملت‌ها را به دست بياورد. همين جام ملت‌هايي كه طارمي بابت حضور در آن از همه مي‌خواهد سكوت كنند! از اين جالب‌تر اينكه تيم ملي با همان بي‌برنامگي ادعايي طارمي رفت و هم بحرين را براي نخستين‌بار در زمين خودش شكست داد، هم عراق را بعد از سال‌ها برد و هم بعد از آن به شكل پياپي رقبا را كنار زد و سريع‌ترين صعود به جام جهاني را به ثبت رساند! آن‌هم در شرايطي كه طارمي چند بازي به دليل اظهارنظر غير مسوولانه عليه سرمربي وقت تيم ملي يعني دراگان اسكوچيچ محروم شده بود و تيم ملي بدون او برنده بازي‌ها مي‌شد. مهاجم تيم ملي در آن مقطع هم كه تيم ملي روي دور پيروزي بود، مي‌گفت عملكرد فردي بازيكنان باعث موفقيت تيم است. البته او بعدها و در زمان شكست‌ها نگفت چرا اين عملكرد فردي ديگر تاثيرگذاري خودش را از دست داده!

طارمي زماني كه تيم ملي بين تغيير اسكوچيچ يا ادامه با اين سرمربي كروات مانده بود اقدامات زيادي براي جابه‌جايي نيمكت تيم ملي انجام داد. در همان زمان گزارش‌ها حاكي از آن بود كه مهاجم تيم ملي با تاج كه داشت آماده بازگشت به فوتبال مي‌شد در ارتباط بوده و مي‌دانست كه قرار است تغييراتي در فدراسيون صورت بگيرد و كي‌روش به تيم ملي برگردد. اما نتيجه اين تغييرات كه طارمي از آن حمايت مي‌كرد چه شد؟ تاريخ در اين زمينه كاملا مشخص است. ضمن اينكه همان زمان و در دوران سرپرستي ميرشاد ماجدي طارمي با انتشار يك توييت و پرسيدن اين سوال كه «كسي ميدونه اردوي تيم ملي كي شروع ميشه» به لغو بازي ايران و كانادا و تغيير برنامه‌ تيم ملي واكنش منفي نشان داده بود. آيا طارمي در آن زمان فكر نمي‌كرد بايد بگذارد مجموعه فدراسيون كارش را بكند؟ آيا آن زمان انتقاد از فدراسيون ضد منافع ملي نبود؟

 

سكوتي در كار نيست!

اينكه بازيكن خودش را سپر بلاي مديران فدراسيون كند كار بسيار عجيبي است. از همان كارهايي كه فقط از طارمي برمي‌آيد. اينكه فدراسيون از مهاجم تيم ملي مي‌خواهد به اين شكل سپر بلاي مديران بشود از آن هم عجيب‌تر است. كاري كه فقط از مهدي تاج و همكارانش برمي‌آيد. با اين حال اگر مهدي طارمي تمام مسووليت نتايج تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا را به عهده مي‌گيرد حرفي نيست. اما مطمئنا چنين نخواهد شد. كمااينكه او پيش از اين هم مسووليت دخالت در مديريت كلان فوتبال كشور را برعهده نگرفته است.

در نهايت هم بايد گفت خير آقاي طارمي! ما چه امروز كه چند ماه مانده تا شروع جام ملت‌ها و چه تا يك دقيقه قبل از بازي نخست تيم ملي هرجا احساس كنيم مسير اشتباه است انتقاد مي‌كنيم. ما هيچ‌چيز را موكول به آينده نمي‌كنيم. منافع ملي براي ما ماندن مهدي تاج و خوش‌خوشان فدراسيون نيست. منافع ملي براي ما شش تايي نشدن جلوي انگليس و نباختن به امريكا است. منافع ملي ما شكست نخوردن مقابل هنگ‌كنگ است نه هماهنگ بودن مجموعه فدراسيون و دوست بودن شما با هم.

به نظر مي‌رسد منافع ملي براي بعضي‌ها بيشتر به معناي منافع شخصي باشد و تنها از اين عبارت در جهت پيشبرد اهداف خودشان استفاده مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون