• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5608 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۳۰ مهر

«اعتماد» اهميت بازگشت نواز شريف به پاكستان را بررسي مي‌كند

نخست‌وزير فراري وارد مي‌شود

محمدرضا ستاري

نوازشريف، نخست وزير اسبق پاكستان روز گذشته پس از 4 سال با يك هواپيماي اختصاصي به همراه برخي مقامات بلندپايه حزبش دوباره به كشورش بازگشت. او در بدو ورود به اسلام‌آباد گفت كه پاكستان در وضعيت خوبي به سر نمي‌برد و امروز مردم نياز به اقتصادي سالم، معيشتي قوي و دسترسي آسان به انرژي دارند.

در واقع نوازشريف به عنوان پدر اصلي مسلم ليگ (شاخه نواز) در حالي پس از چهار سال به كشورش بازگشته كه در سال 2017 و همزمان با افشاي اسناد فساد پاناما از سوي ديوان عالي كشور از كار بركنار و سپس با حكم زندان 10 ساله مواجه شد. اما او قبل از زنداني شدن به بهانه پزشكي از كشور خارج شد و سر از لندن درآورد. مدتي بعد نيز در حالي كه دستگاه قضايي پاكستان شريف را به عنوان مجرم فراري معرفي كرد، نوازشريف در ميان دوبي و لندن در رفت و آمد بود و حالا نيز بعد از چهار سال دوباره به پاكستان بازگشته و مدعي شده كه براي تغييرات و نجات كشور آمده است!
طبق اعلام رسانه‌ها نوازشريف قرار است كه بعد از اسلام‌آباد به لاهور سفر كرده و در آنجا براي مردم سخنراني كند. همچنين طبق اعلام دادگاه پاكستان تا سه‌شنبه هفته آينده نيز او داراي مصونيت بوده و به واسطه پرونده‌هاي كيفري خود دستگير نخواهد شد. امري كه به گفته طرفدارانش زمينه براي حل و فصل پرونده‌هاي قضايي براي شريف فراهم شده و او مي‌تواند دوباره با به دست گرفتن رهبري مسلم ليگ، در انتخابات آتي پاكستان شركت كند.

تعميق  بن‌بست   سياسي

گفتني است پاكستان امروز چه از منظر اقتصادي و چه از لحاظ امنيتي و سياسي درگير پيچيده‌ترين چالش‌هاست؛ به‌طوري كه از لحاظ اقتصادي كارشناسان معتقدند كه اين كشور يك گام تا فروپاشي فاصله داشته و نسبت به توليد ناخالص داخلي بدهكارترين كشور دنيا محسوب مي‌شود. همچنين از لحاظ امنيتي نيز به واسطه ديگري‌هايي كه از سال گذشته اسلام‌آباد با تحريك طالبان داشته از لحاظ امنيتي نيز وضعيت پاكستان بسيار متزلزل است.
از سوي ديگر بن‌بست سياسي و چالش‌هايي كه از زمان بركناري عمران خان در اين كشور به وجود آمده، وضعيتي را ايجاد كرده كه برخي كارشناسان معتقدند كه احتمال وقوع يك كودتاي ديگر از سوي ارتش، پيش از برگزاري انتخابات وجود دارد. لازم به ذكر است كه انتخابات پاكستان قرار است در دي يا بهمن ماه امسال برگزار شود؛ اما تحولات اين كشور به گونه‌اي رقم خورده كه احزاب سياسي و ناظران معتقدند كه هيچ دورنماي مشخصي براي برگزاري انتخابات وجود ندارد. 
در اين وضعيت و در حالي كه شهبازشريف، برادر نوازشريف بعد از بركناري عمران خان دولت را در اختيار داشته و ماه گذشته نيز به بهانه برگزاري انتخابات از سمت خود استعفا داده، اكنون ورود نوازشريف به پاكستان از سوي برخي كارشناسان اين‌گونه برداشت مي‌شود كه وي قرار است با به دست گرفتن رهبري حزب مسلم ليگ شاخه نواز دوباره قدرت را در دست بگيرد، چراكه از يكسو هر چند كه عمران خان اكنون در زندان به سر مي‌برد، اما او و حزبش به نام تحريك انصاف با توجه به طرفداران زيادي كه دارند همچنان يكي از وزنه‌هاي اصلي در انتخابات پيش رو محسوب مي‌شوند. بنابراين رقيب اصلي نوازشريف، عمران خان است و هر چند كه روز گذشته و در بدو ورود به پاكستان مدعي شد روساي ارتش و سرويس اطلاعاتي پاكستان بركناري او را در سال ۲۰۱۷ رقم زدند، اما با توجه به همكاري و نزديكي برادرش با ارتش و هماهنگي آنها در بركنار كردن عمران خان از قدرت، اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه نوازشريف با چراغ سبز ارتش به كشور بازگشته و قرار است نقشي مهم در مقابل عمران خان و جريان وابسته به او ايفا كند.
گفتني است نوازشريف كه دوران تبعيد خود را در لندن و دوبي به سر برده در سه دوره و به مدت 9 سال نخست وزير پاكستان بوده كه اين مدت در نوع خود يك ركورد براي رييس يك دولت در اين كشور محسوب مي‌شود. در همين راستا و در شرايطي كه نوازشريف از سياستمداران كهنه‌كار پاكستان با حزبي نسبتا قوي و منسجم محسوب مي‌شود و در مقابل عمران خان نيز در ساختار سياسي، اجتماعي و نظامي پاكستان همچنان داراي نفوذ گسترده است، برخي تحليلگران معتقدند كه با آمدن شريف ممكن است نه تنها بن‌بست سياسي در اين كشور خاتمه پيدا نكند، بلكه ممكن است درگيري‌ها در پاكستان تشديد نيز شود. به همين دليل است كه احتمال كودتاي دوباره ارتش در صورت عدم خروج از موقعيت كنوني در پاكستان زياد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون