• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5609 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱ آبان

«از نازي‌آباد تا باستي‌هيلز» در گفت‌وگو با نويسندگان

تنوع تجربيات دينداري

به تازگي كتاب «از نازي‌آباد تا باستي‌هيلز» با زيرعنوان «جُستارهايي در باب جامعه‌شناسي گونه‌هاي دينداري و گرايش‌هاي سياسي»، نوشته حميدرضا كشاورز و 
نير پيراهري منتشر شده است. حميدرضا كشاورز نويسنده اين اثر در گفت‌وگو با «اعتماد» پيرامون دغدغه‌هايش در پرداختن به موضوع اين اثر با طرح سوالاتي بنيادين گفت: همواره شاهد سياستمداراني هستيم كه المان‌هاي ديني در گفتمان‌شان به وضوح ديده مي‌شود اما قرائت و برداشت‌شان از دين و دينداري متفاوت است و اينجاست كه بحث انواع و گونه‌هاي مختلف دينداري و چگونگي اثرگذاري آن بر گرايشات سياسي به ميان مي‌آيد و اين سرآغازي است براي روايتگري «از نازي‌آباد تا باستي‌هيلز» كه به زمينه‌يابي اجتماعي همراهي دينداري و گرايشات سياسي در «گذار از سنت به مدرنيته» مي‌پردازد؛ امري كه به‌زعم بسياري از متفكران مي‌توان بسياري از تنش‌ها، بحران‌ها و مسائل ايران معاصر را از اين رهگذر فهم كرد.
اين دانشجوي دكتراي تخصصي جامعه‌شناسي سياسي در رابطه با انتخاب عنوان كتاب گفت: نازي‌آباد و باستي‌هيلز را با اندكي اغماض و تسامح در تعميم، مي‌توان به عنوان دو سمبل از انواع و اشكال مختلف دينداري مردم پايتخت قلمداد كرد كه آثار و پيامدهاي آن در گرايش‌ها، علاقه‌مندي‌ها و رويكردهاي سياسي و اجتماعي ساكنان آنها تبلور يافته است. لذا «از نازي‌آباد تا باستي‌هيلز» به تعبيري يك تمثيل و استعاره‌اي از حركت و صيرورت بينش و كنش سياسي برخي انقلابيون ديروز و سياست‌مردان و مسوولان امروز روي طيفي از گونه‌هاي دينداري است. 
در واقع در اين كتاب تلاش نموده‌ايم تا انطباق و همراهي انواع دينداري و گرايشات سياسي را از طريق تيپولوژي ارزش‌ها و كنش‌ها براساس ايده‌آل تايپ وبري و نظريه «الگوهاي كنش اجتماعي»، مدل‌سازي و تبيين نماييم.
كشاورز افزود: هنگامي كه جامعه‌شناسان درباره دين حرف مي‌زنند، مقصودشان اصل دين نيست، بلكه نتيجه‌اي است كه از برخورد و مواجهه انسان با دين و امر قدسي حاصل مي‌شود. به عبارت ديگر، معرفت ديني ما وابسته به مقتضيات زمان و مكان تغيير مي‌يابد. ما انسان‌ها متاثر از شرايط و زمينه‌هاي تاريخي و اجتماعي هستيم كه در آن متولد شده‌ و رشد و نمو يافته‌ايم و فهم ما از هر موضوعي ازجمله دين، وابسته به پيش‌فرض‌هايي است كه جامعه در ما دروني كرده است. پس معرفت ما از دين، داراي رابطه‌اي ديالكتيكي و دو سويه با جامعه و سياست است؛ يعني هم جامعه و ساختارهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي بر معرفت ديني اثرگذار هستند و هم معرفت ديني بر جامعه اثرگذار واقع مي‌شود. جامعه‌شناسان معتقدند معرفت ديني اساسا خصلتي اجتماعي دارد و انسان‌هايي كه از طريق كنش متقابل نماديني كه با يكديگر دارند، معارف ديني را توليد مي‌كنند، ساختار مي‌بخشند، بسط مي‌دهند و بازتوليد مي‌كنند.
نير پيراهري، دكتراي تخصصي جامعه‌شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات كه نويسنده ديگر اين اثر است، در مورد شكل‌گيري ايده اوليه اين كتاب تصريح كرد: نازي‌آباد و باستي‌هيلز دو منطقه سكونتگاهي در جنوب و شمال پايتخت جمهوري اسلامي ايران هستند كه با اندكي تسامح، با اتخاذ يك رويكرد ايده‌آل تايپ وبري، مي‌توان از آنها به عنوان محل سكونت دو سر طيف گونه‌هاي دينداري، سياست‌ورزي و كنشگري فرهنگي و اجتماعي ياد كرد. نازي‌آباد، يكي از قديمي‌ترين محلات جنوب شهر تهران است كه محل سكونت بسياري از گروه‌هاي مرجع جوانان و دانشجويان مذهبي و خاستگاه تعداد كثيري از چهره‌هاي سرشناس اصيل و شناسنامه‌دار سياسي-انقلابي و همچنين محل شكل‌گيري و رشد بسياري از هيئات، حسينيه‌ها، مساجد، مداحان و روحانيون معروف و جريان‌ساز بوده است. در نقطه مقابل، باستي‌هيلز، يك شهرك اشرافي و سوپرلاكچري در شمال‌شرقي تهران است كه با توجه به شباهت آن به محله بورلي‌هيلز لس‌آنجلس و ختم شدن بلوار باستي در لواسان به آن، به محله باستي‌هيلز معروف شده است؛ محله‌اي كه در آن تحت تاثير غلبه سكونت حاملان و پيروان تفكرات ليبرالي، انواع هنجارشكني‌ها ديده مي‌شود و التزام به انگاره‌هاي ديني و اخلاقي، ارزش‌ها و عرف عمومي جامعه، عموما با رويكرد تساهل و تسامح همراه است. 
حميدرضا كشاورز، در تكميل توضيحات دكتر پيراهري، با اشاره به اينكه مدرنيته براي كشورهايي كه دين اسلام حضور و نفوذ گسترده‌اي در آنها دارد، امري وارداتي محسوب مي‌شود، عنوان داشت: تقابل اسلام با مدرنيته و ايدئولوژي‌هاي غربي يكي از زمينه‌هاي پيدايش قرائت‌ها و خوانش‌ها و طرز تلقي‌هاي جديد نسبت به اسلام و شكل‌گيري انواع دينداري است. در اين ميان نوعي از دينداري شكل گرفته است كه طي آن دينداران متاثر از برخي اصول مدرنيته، ازجمله نسبي‌گرايي، انسان‌مداري و خردگرايي (عقلانيت ابزاري)، احتمالا براي هرگونه مرجعيت فكري و ديني، كمتر از گذشته ارزش قائل شده و تشخيص، شناخت، برداشت و نفع شخصي و دنيايي انسان را ملاك التزام به اصول و ارزش‌هاي ديني قرار داده‌اند و لذا به صورت انتخابي و گزينش شده و كاملا شخصي، اصول و ارزش‌هاي ديني را مورد تفسير و توجه قرار مي‌دهند. بله، شمال‌شهرنشينان لزوما بي‌دين نشده‌اند يا به جاي آنكه بگوييم ميزان دينداري آنها كمتر شده، شايد بهتر است بگوييم نوع دينداري آنها تغيير كرده و اين همان نكته‌اي است كه در مطالبات و گرايشات سياسي و اجتماعي آنها نيز نمود يافته است.
چاپ نخست كتاب «از نازي‌آباد تا باستي‌هيلز؛ جُستارهايي در باب جامعه‌شناسي گونه‌هاي دينداري و گرايش‌هاي سياسي» در 141 صفحه رقعي با تيراژ 1000 نسخه به‌ همت انتشارات «سمن» راهي بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون