واردات بنزين به اسم «تهاتر»!
ويديويي از مالك شريعتي، عضو كميسيون انرژي مجلس منتشر شده كه درباره واردات بنزين افشاگري ميكند. او ميگويد: به ما ميگويند، نگوييد اما مردم بايد بدانند؛ آقايان به اسم تهاتر در حال واردات بنزين هستند! آمار دقيقي از ميزان توليد، مصرف و كسري بنزين در ايران منتشر نميشود و با توجه به اتفاقات تلخ رخداده در سالهاي گذشته پس از شوك قيمتي بنزين، حلوفصل معضل مصرف بالاي سوخت در ايران به گره بزرگي به نام واكنشهاي منفي جامعه برخورده است. وبسايت «ميز نفت» يك ماه پيش در اين باره به نقل از يك منبع آگاه خبر داده بود كه «ايران در چند ماه گذشته به واردكننده بنزين تبديل شده است و طي ماههاي آينده هم به ميزان واردات بنزين افزوده ميشود.» به نوشته اين رسانه تخصصي حوزه انرژي، از سال گذشته موضوع واردات چراغ خاموش بنزين در رسانهها مطرح شده و اين رسانه هم نوشت كه واردات بنزين از تركمنستان آغاز شده هرچند كه در پوشش «سوآپ» انجام ميشود. آبان 1401 كه خبر واردات بنزين در رسانهها پيچيد، جليل سالاري مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي اعلام كرد در حال تجارت بنزين و فرآوردههاي نفتي هستيم. سعيد ليلاز، تحليلگر اقتصادي نيز عنوان كرده: «... در آمارهاي اخير بانك مركزي آمده است: طي سه ماه آخر سال ۱۴۰۱ دولت ۲۲۷ميليون دلار بنزين وارد كرده است. اين در حالي است كه يك چنين وارداتي همواره با تشكيك و تكذيب مقامات دولتي مواجه شده است. يعني بهطور متوسط دولت از سال ۱۴۰۱ در هر روز ۵.۵ تا ۶ميليون ليتر بنزين وارد كشور كرده است. بدون ترديد اين عدد در ۶ماه اخير اگر افزايش پيدا نكرده باشد، كمتر هم نشده است؛ بنابراين ايران از ابتداي سه ماه پاياني ۱۴۰۱ تا امروز روزانه بين ۴تا ۵ميليون دلار بنزين وارد كرده است. اين در حالي است كه دولت رييسي، قويا هرگونه واردات بنزين را تكذيب ميكند، اما نماگرهاي اقتصادي اين روند را به نقل از آمارهاي بانك مركزي ثبت كردهاند. اين روند بسيار خطرناك است كه در آينده بدتر هم ميشود، چراكه مصرف روزانه بنزين در ايران در حال افزايش است.» كاظم دلخوش نماينده عضو كميسيون اقتصادي مجلس هفتم مهرماه سال جاري گفته بود كه «روزانه بالغ بر ۳۰ ميليون ليتر بنزين از خارج وارد ميكنيم و هزينه اين واردات نيز سنگين است.»