• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5618 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۱ آبان

در نشست خبري وزراي امور خارجه ايران و تركيه مطرح شد

طرح ايران براي بحران غزه روي ميز قرار گرفت

گروه سياسي| رايزني‌هاي ايران براي حل و فصل مشكل غزه به ايستگاه تركيه رسيد. با گذشت حدود یک ماه از آغاز بحران سرزمين‌هاي اشغالي، طرف‌هاي تاثيرگذار در منطقه و جهان به دنبال ارائه طرح‌هايي هستند كه از طريق آن بتوان بحران ايجاد شده را حل و فصل كرد. بر اساس اعلام اميرعبداللهيان، ايران نيز براي حل اين مناقشه طرحي را در دست دارد كه قبل از تركيه حسين اميرعبداللهيان، آن را با مديران حماس در جريان سفر به قطر، مصر، عربستان، قطر و...در ميان گذاشته است. طرحي كه برخلاف طرح‌هاي امريكا و كشورهاي غربي، نگاهي يك سويه به مشكل ندارد و تلاش مي‌كند بحران را با حضور ساكنان واقعي فلسطين حل و فصل كند. وزير امور خارجه كشورمان كه به تركيه سفر كرده است، ديروز با هاكان فيدان، وزير امور خارجه تركيه ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار درخصوص برخي موضوعات دوجانبه و آخرين تحولات فلسطين اشغالي و دستيابي به راه‌حلي براي آتش‌بس و توقف فوري جنايات رژيم صهيونيستي رايزني شد. پس از اين نشست وزراي امور خارجه ايران و تركيه در نشست خبري شركت كرده پاسخگوي سوالات خبرنگاران شدند. وزير خارجه تركيه در اين نشست با تشكر از حضور اميرعبداللهيان با اشاره به دو بار سفر به تهران گفت: با اميرعبداللهيان درباره سفر رييسي به تركيه گفت‌وگو كرديم و همكاري‌هاي خوبي در اين خصوص داريم. فيدان راجع به بمباران مناطق مختلف در غزه گفت: كمپ آوارگان، بيمارستان‌ها و حتي مساجد تحت بمباران قرار دارند. تجمع روز جمعه يكي از بزرگ‌ترين واكنش‌هاي ما بود. ما از روز 7 اكتبر با همه طرف‌ها از جمله غرب در ديپلماسي هستيم. استانداردهاي دوگانه با اوكراين و فلسطين را نمي‌پذيريم، اگر دنيايي عادلانه مي‌خواهيم بايد اصولي و منسجم رفتار كنيم.

حمايت برخي كشورها

براي كشتار در غزه قابل‌قبول نيست

وزير خارجه تركيه افزود: حمايت برخي كشورها براي كشتار در غزه و تشويق آنها به اين خشونت قابل قبول نيست، بازيگران داخل و خارج از منطقه را براي ايجاد صلحي ماندگار فرا مي‌خوانيم.

فيدان ادامه داد: اسراييل بايد بداند كه ناديده گرفتن فلسطيني‌ها و خون ريختن بيش از اين به جايي نخواهد رسيد. ما از همان ابتداي جنگ تلاش‌هاي ديپلماتيك خود را دنبال كرديم تا هرچه زودتر به پايان برسد، اين اقدام را در سطح جهاني و به‌خصوص كشورهاي سازمان همكاري اسلامي دنبال مي‌كنيم، ما با اتحاديه عرب و اتحاديه آفريقا، سازمان ملل و همه كشورهاي دنيا ديپلماسي را دنبال مي‌كنيم، متاسفانه اتحاديه اروپا به‌ دليل تصميمات جمعي نمي‌خواهد درباره آتش‌بس چيزي بشنود. وي با بيان اينكه تركيه و ايران همسايگان ابدي هستند، گفت: ما همكاري‌هاي دوجانبه را پيش مي‌بريم. وزير خارجه تركيه در پاسخ به سوالي درخصوص خروج شهروندان تركيه از غزه گفت: در اين خصوص در حال تلاش هستيم و با مقامات مصر و اسراييل در حال گفت‌وگو هستيم. اطلاعاتي به ما رسيده است كه بين مصر و اسراييل توافقي صورت گرفته است كه در نتيجه آن حدود 500 شهروند خارجي از غزه خارج خواهند شد.

با اردوغان نيز ديدار خواهم كرد

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين نشست خبري گفت: تشكر مي‌كنم از حسن استقبال و گفت‌وگوهاي مهم كه با برادرم آقاي فيدان داشتيم. ما روز گذشته در دوحه قطر با مقامات عالي قطر و رهبران حماس گفت‌وگو داشتيم، امروز هم در آنكارا با آقاي فيدان و رييس‌جمهور ديدار داشته و خواهيم داشت.

وزير امور خارجه كشورمان با اعلام اينكه «هدف اصلي سفر ما تمركز بر موضوع فلسطين است»، اظهار داشت: 26 روز است كه رژيم صهيونيستي در حال ارتكاب همه نوع جرايم در غزه است، رژيم صهيونيستي در جنايات خود از همه نوع سلاح ممنوعه استفاده مي‌كند. اميرعبداللهيان ادامه داد: اگر گزارش‌هاي موجود را مردم جهان دنبال كنند، از آثار زخمي‌ها و شهداي غزه ناشي از بمباران‌ها به نوع و دامنه به‌كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي بيشتر واقف خواهند بود. وي اضافه كرد: ايران به تلاش‌ها در رايزني با متحدين براي جلوگيري از گسترش دامنه جنگ ادامه مي‌دهد.

وزير امور خارجه ايران با اشاره به ايده رييسي در گفت‌وگوهاي خود براي برگزاري نشستي با حضور سران كشورهاي اسلامي و عربي، ابراز كرد: ما، هم در قطر و تركيه اين ايده را كه مورد استقبال است پيگيري مي‌كنيم، پيش از اين نيز اين ايده را با مقامات عربستان و مصر در ميان گذاشته‌ايم. اميرعبداللهيان با يادآوري اينكه «در نشست روز گذشته در دوحه با مقامات حماس گفت‌وگو داشتيم»، اظهار داشت: در اطلاعاتي كه دريافت شده است، در صورت عدم توقف نسل‌كشي در غزه، منطقه به زمان اتخاذ تصميمي بزرگ بسيار نزديك شده است. در صورت عدم توقف فوري جنگ، مسووليت گسترش دامنه جنگ مستقيم متوجه امريكا و رژيم جعلي اسراييل خواهد بود.

وي ادامه داد: امريكا بايد مسووليت حمايت تمام‌قد خود در تداوم كشتار غيرنظاميان را بپذيرد و آمادگي داشته باشد، پيامدهاي آن را تحمل كند، وضعيت اين گونه باقي نخواهد ماند و مقاومت اقدامي غافلگيركننده را در دستور كار قرار مي‌دهد. وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: مقامات سياسي مقاومت حماس اطلاع دادند كه در بمباران‌ها به‌رغم اينكه برخي اسراي موجود براي انتقال به مكان‌هاي امن در بيمارستان‌هاي غزه مورد حفاظت قرار داشتند، اما با هدف قراردادن بيمارستان‌ها با بمب حدود 50 تن از اسراي موجود نزد مقاومت كشته شدند. مسلمانان و مقاومت از ما به عنوان كشورهاي اسلامي انتظار دارند با تحريم كالاهاي اسراييلي حمايت‌هاي قوي‌تر خود را از مردم مظلوم فلسطين اعلام كنيم.

به‌دنبال ايجاد گذرگاه و بازارچه‌هاي مرزي با تركيه هستيم

وي با اشاره به سفر رييسي در آينده نزديك به آنكارا، اظهار داشت: ما كميسيون عالي همكاري‌هاي مشترك را در آينده نزديك برگزار خواهيم كرد تا براي تمركز بيشتر بر امنيت مرزها، نسبت به گشايش بازارچه‌ها و گذرگاه جديد در مرز مشترك دو كشور اقدامات موثرتري را به‌عمل بياوريم. اميرعبداللهيان در پاسخ به سوالي درخصوص عدم توجه رژيم صهيونيستي به هشدارها و ادامه جنايات‌ها عليه مردم غزه گفت: ما اميدواريم كه فورا آتش‌بس و توقف نسل‌كشي امريكا و رژيم صهيونيستي در فلسطين را شاهد باشيم. حماس يك جنبش آزادي‌بخش فلسطيني در مقابل اشغالگران است. پيش از اين نيز رژيم اسراييل بارها سخن از نابودي حزب‌الله به ميان آورده بود، اما حزب‌الله يكي از جريان‌هاي مقاومت در منطقه ما است. امروز مقامات رژيم حتي با شنيدن اسم حزب‌الله به وحشت مي‌افتند، لذا توصيه مي‌كنيم،«مسيري كه قبلا آزموديد را دوباره آزمون نكنيد؛ در صورت تداوم جنگ عليه غيرنظاميان پيامدهاي آن سخت خواهد بود.» وزير امور خارجه كشور ما ادامه داد: بي‌ترديد تبعات آن قابل تحمل نخواهد بود، در نيويورك هم اعلام كرديم كه اينجا خانه ماست و در تامين امنيت منطقه و خانه با هيچ طرفي تعارف نداريم. اميرعبداللهيان با ابراز اينكه «ما از مواضع اخير قوي آقاي اردوغان در حمايت از مردم فلسطين حمايت مي‌كنيم» گفت: ما پيش از اين با آقاي فيدان درخصوص ايده و ابتكار كشورهاي ضامن گفت‌وگو كرديم، از هر ابتكار سياسي كه مانع گسترش جنگ شود حمايت مي‌كنيم. مايلم تاكيد كنم كه اكنون كشورهاي اسلامي و كشورهاي جهان شاهد تداوم جنايات در غزه و كرانه باختري هستند، رژيم صهيونيستي به اقدام عملي جنايتكارانه در بالاترين سطح با حمايت امريكا دست زدند. وزير امور خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه «در چنين شرايطي وظيفه اول ما اين است كه كالاهاي اسراييلي را تحريم كنيم و نسبت به ارسال سوخت حساسيت داشته باشيم»، گفت: دومين وظيفه حقوقدانان اين است كه مقدمات را براي تشكيل دادگاه جنايات جنگي اسراييلي فراهم كنند و در پايان اين جنگ كه قطعا پيروزي با فلسطينيان است، يك دادگاه براي جنايتكاران بايد
در دستوركار جدي ما قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها