• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5622 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ آبان

زنگ خطر مصرف انرژي با تداوم ساخت مسكن در تهران

جعفر قرائتي استوده دبير انجمن توليدكنندگان و فناوران صنعت ساختمان در نشست برنامه‌هاي دو ساله كميته بهينه‌سازي و مديريت راهبردي كميسيون انرژي اتاق ايران گفت: با هدف نياز به افزايش توليد مسكن و به دليل كمبود زمين در شهرها و حوالي آنها وزارت راه و شهرسازي برنامه احداث و جانمايي حدود 27 شهر جديد را دارد.
وي افزود: ساخت اين حجم از مسكن نگران‌كننده است و زنگ خطر افزايش مصرف انرژي را به صدا درمي‌آورد. به اين افزايش 70درصدي مصرف انرژي بايد پاسخ داده شود.
قرائتي همچنين اظهار كرد: بنا بر آمارها روزانه  2.4 ميليون بشكه نفت در ايران مصرف مي‌شود. 30درصد از اين حجم در بخش خانگي مي‌سوزد كه برابر با 700هزار بشكه است. در سال 1395 قانوني تدوين شد كه اين حجم از مصرف كاهش داده شود، با اين حال مصرف نه تنها كاهش پيدا نكرد بلكه سرانه آن بالاتر هم رفت. 
دبير انجمن توليدكنندگان و فناوران صنعت ساختمان تصريح كرد: مدل ساخت‌و‌سازي كه در كشور پيش گرفته‌ايم به ايجاد فاجعه در انرژي مي‌انجامد. نه ساختمان‌ها و نه وسايل گرمايشي و سرمايشي از نظر ميزان مصرف، بهره‌وري لازم را ندارند و همه اينها به دليل ارزان بودن انرژي در ايران است. امسال اثرات افزايش مصرف انرژي در تابستان مشهود بود و در زمستان نيز برجسته‌تر است.
قرائتي در ادامه توضيح داد: افزايش ضريب اقتصادي به دو طريق محقق مي‌شود، يكي از اين روش‌ها سرمايه‌گذاري و ديگري ارتقاي بهره‌وري است. در ايران بهره‌وري روش كارآمدي است. وي در ادامه گفت: بنا بر اينها در تدوين برنامه سالانه كميته بهينه‌سازي و مديريت راهبردي كميسيون انرژي اتاق ايران بايد اين موارد را جاي داد: شاخص‌هاي ارزيابي كاهش مصرف انرژي، ارتقاي سطح كيفيت مصالح خطوط توليد صنعت، افزايش استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير در شهرك‌هاي مسكوني و صنعتي، طراحي شهري كه هم آسايش شهروندان را تامين كند و هم نياز به تردد آنها را تا حد امكان كاهش دهد، صنعتي‌سازي ساخت مسكن به گونه‌اي كه مصرف انرژي را پايين آورد و بهره‌ور كند و ايجاد راهكارهاي صرفه‌جويي در مصرف انرژي در ساختمان‌.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها