• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5625 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۰ آبان

اكونوميست: هوش مصنوعي چگونه «شهرت» را متحول مي‌كند؟

هفته‌نامه اكونوميست در سرمقاله 11 نوامبر 2023 خود به بررسي تاثير هوش مصنوعي بر بازار ستاره‌هاي هنر پرداخته و مي‌گويد كساني كه با صداي بلند از فناوري جديد شكايت دارند، بيشترين سود را خواهند برد. بخش‌هايي از گزارش اصلي هفته‌نامه «اكونوميست» را كه وب‌سايت «اكوايران» ارائه كرده، بخوانيد؛ با ذكر اين توضيح كه عكس روي جلد اين شماره از اكونوميست به دليل مسائل فراساختاري  امكان  انتشار  نداشت: 
كامپيوترها دهه‌هاي زيادي را صرف اختلال در مشاغل سخت كرده‌اند. حالا هوش مصنوعي براي پرزرق و برق‌ترين‌ها آمده است. هاليوود نيمه‌ نخست سال را در حالت وقفه سپري كرده تا اينكه استوديوها در 8 نوامبر توافق كردند كه از ستاره‌هاي برجسته در برابر رقباي روباتيك محافظت كنند. اين هفته هوش مصنوعي يك بيتل مرده را زنده كرده تا هنرمندان زنده در چارت‌هاي موسيقي با سقوط مواجه شوند. بازيگراني نظير اسكارلت جوهانسون و نويسندگاني مثل جان گريشام نيز از شركت‌هاي فناوري به دليل استفاده غيرمجاز از تصوير و كلمات آنها  شكايت كردند.
ستاره‌ها ممكن است نگران باشند كه هوش مصنوعي كار آنها را مي‌دزدد و به مجريان كم‌استعدادتر اين اجازه را مي‌دهد كه مخاطبان‌شان را بربايد. در واقع افراد مشهوري كه با صداي بلند از فناوري جديد شكايت مي‌كنند، كساني هستند كه بيشترين سود را مي‌برند. هوش مصنوعي، بزرگ‌ترين سلبريتي‌ها را بزرگ‌تر از هميشه مي‌كند و به آنها اجازه مي‌دهد در همه بازارها، در همه  قالب‌ها  و هميشه حضور داشته باشند. 
اين اولين‌بار نيست كه تكنولوژي قوانين بازي شهرت را تغيير مي‌دهد. مردم از اوايل قرن هجدهم شروع به صحبت درباره ستاره‌ها كردند. در ابتدا به نظر مي‌رسيد فيلم و راديو تهديدي براي ستاره‌ها باشند و آنها فكر مي‌كردند نمايش‌هاي زنده آنها بي‌ارزش بود. در واقع آن فناوري‌ها عصر سوپراستار را رقم زدند، اصطلاحي كه در دهه 1920 رايج شد. يك وحشت مشابه هم با اختراع تلويزيون ستاره‌ها را فرا گرفت. 
‌اما دوباره، تكنولوژي به شهرت افراد مشهور افزود و آنها را به اتاق پذيرايي هر خانه‌اي آورد. در دهه 1960 مردم درباره ابرستاره‌ها حرف مي‌زدند.
با روانه‌ شدن سيل محتواهاي توليدشده توسط هوش مصنوعي در كسب‌وكارهاي حوزه سرگرمي، مردم سختكوش ماليبو بار ديگر نگران هستند كه شهرت آنها كمرنگ شود  و باز هم، احتمالا نتيجه برعكس خواهد بود.
يكي از پارادوكس‌هاي عصر اينترنت اين است كه حتي زماني كه آپلودها در يوتيوب، تيك تاك و مواردي از اين دست، موجب ايجاد تعداد بسيار زيادي محتواي كوتاه توسط كاربران شده، ارقام بازديد از محتواي هنرمندان بزرگ هم بيشتر شده است. تعداد فعالان حوزه موسيقي كه بيش از 1000 دلار از حق وفاداري در اسپاتيفاي درآمد داشته‌اند در 6 سال گذشته دوبرابر شده اما تعداد افرادي كه بيش از 10 ميليون در سال به دست آورده‌اند چهار برابر! حتي محتواهاي با مخاطب خاص نيز در اين جريان برنده بوده‌اند. درحالي كه تيلور سوييفت در حال آماده‌سازي خود براي برگزاري پرزرق ‌و برق‌ترين كنسرت تاريخ است، اين هنرمندان درجه متوسط هستند كه بيشترين  ضربه را  خورده‌اند.
الگوهاي مشابه در سراسر حوزه سرگرمي وجود دارد. تعداد فيلم‌هاي بلندي كه هر سال اكران مي‌شوند در دو دهه گذشته دو برابر شده است، اما بزرگ‌ترين فيلم‌هاي پرفروش به ‌طور همزمان سهم خود را از كل باكس آفيس دو برابر كرده‌اند. موجي از كتاب‌هاي خود منتشر شده، فروش ستاره‌هاي نويسندگي را كاهش نداده است. در دريايي از انتخاب، مخاطبان بيشتر به توصيه‌هايي متكي هستند، چه الگوريتمي و چه انساني، كه آنها را به سمت محبوب‌ترين محتوا هدايت مي‌كند. هوش مصنوعي انتخاب‌هاي بيشتر و در نتيجه هزينه‌هاي جست‌وجوي بيشتر براي مخاطبان را نويد مي‌دهد و همچنان تعداد انگشت‌شماري از ستاره‌ها در بالاي فهرست پيشنهادي قرار دارند.
هوش مصنوعي به اين ابرستاره‌ها اين قابليت را مي‌دهد كه در حقيقت براي همه طرفداران‌شان در همه جا حاضر باشند. دوبله با كمك هوش مصنوعي به بازيگران و پادكسترها اين امكان را مي‌دهد كه با مخاطبان خارجي با صداي خود صحبت كنند. احتمالا به زودي ويديوها هم به صورتي تدوين شوند كه لب‌هاي گوينده با زبان جديد همخواني داشته باشد. بازيگران پرتقاضا ممكن است كار بيشتري پيدا كنند، زيرا هوش مصنوعي مشكل هميشگي هاليوود مربوط به شلوغي برنامه‌ها را برطرف مي‌كند و به ستاره‌ها اجازه مي‌دهد در كنار يكديگر بازي كنند درحالي كه اصلا با هم نيستند. بوتاكس ديجيتال ماندگاري بازيگران را افزايش مي‌دهد و حتي آنها را قادر مي‌سازد تا پس از مرگ بازي كنند. ديزني حقوق صداي جيمز ارل جونز 92 ساله را به دست آورده است تا دارث ويدر بتواند كودكان را براي نسل‌هاي آينده بترساند.

همه‌چيز،  همه‌جا،  به يك ‌باره
ستارگان همچنين مي‌توانند براي طرفداران در قالب‌هايي اجرا كنند كه تازه در حال ظهور هستند. آواتارهاي abba كه بليت‌هاي اجراي‌شان هفت‌بار طي يك هفته به اتمام رسيد و چت‌بات‌هاي با صداي مشهور كه اخيرا توسط متا راه‌اندازي شده‌اند، فقط بخشي از مسيرهايي هستند كه بزرگ‌ترين ستاره‌ها مي‌توانند از طريق آن طرفداران خود را راضي كرده و كسب درآمد كنند.
اين فرصت‌ها البته عواقبي نيز دارند. هنرمندان حق دارند نگران كپي‌رايت باشند كه اگر قرار نيست هوش مصنوعي به شكل قانوني به دزد دريايي تبديل شود، بايد از آن محافظت شود. فناوري‌هاي گذشته تفاوتي نداشتند: چاپخانه منجر به اولين كپي‌رايت در قرن 18 شد. حق امتياز در دهه 1960 براي جبران خسارات بازيگراني كه آثارشان در تلويزيون نمايش داده مي‌شد، دوباره پرداخت شد. جعبه‌هاي موزيكال رايگان براي همه كه توسط شركت‌هايي مانند Napster در ابتداي قرن منتشر شد، سرانجام جاي خود را به معاملات بين پخش‌كننده‌ها و شركت‌هاي ضبط داد. سازندگان محتوا درباره مجوز و پرداخت سوالات قانوني دارند. تا زماني كه به آنها پاسخ داده نشود، هوش مصنوعي يك غرب وحشي قانوني خواهد  بود.
سوال بزرگ‌تر اين است كه عصر اين «ستاره‌هاي همه جا حاضر» چگونه خود را مناسب مخاطبان مي‌كند. خطري كه وجود دارد «كسالت‌باري» است. هوش مصنوعي در اختلاط مجدد و بازگرداندن محتواي قديمي فوق‌العاده است، اما در توليد ضرب‌دار كه در حال حاضر يك تخصص انساني است، مهارت كمي دارد. با اين حال، خروجي هوش مصنوعي ممكن است براي استوديوهاي فيلم، ليبل‌هاي ضبط و ساير واسطه‌هاي خلاق جذاب باشد، كه ترجيح مي‌دهند با پايبندي به ايده‌هاي آزمايش‌شده، ريسك را به حداقل برسانند. هاليوود در حال حاضر فرنچايزها را نسبت به كارهاي جديد ترجيح مي‌دهد: شاهد راه‌اندازي مجدد در گيشه باشيد. Ai به استوديوها اجازه مي‌دهد همين اصل را براي بازيگران اعمال كنند. يك لوك اسكاي واكر پيرشده در آخرين اسپين آف «جنگ ستارگان» ديزني بازي مي‌كند. در حال حاضر، تماشاگران از چنين ترفندهايي شگفت زده شده‌اند. آنها ممكن است خيلي زودتر از «سريع و خشن 94» از آن خسته شوند.
با اين حال، بازار سرگرمي به ‌شدت در حال خود اصلاحي است. مخاطبان اين قدرت را دارند كه يك فرد مشهور را در يك لحظه به يك تجربه فراموش‌شده تبديل كنند، همان‌طور كه ستارگان هم اين موضوع را به خوبي مي‌دانند. حتي با رشد سرگرمي‌هاي مجهز به هوش مصنوعي، به نظر مي‌رسد مصرف‌كنندگان همچنان از نمايش‌هاي انساني لذت مي‌برند. ورزش كه شايد واضح‌ترين نمايشي باشد كه از گوشت و استخوان وجود دارد، در سال‌هاي اخير ارزش خود را براي شركت‌هاي رسانه‌اي افزايش داده است (در همين حال، هيچ فردي شطرنج كامپيوتري تماشا نمي‌كند، اگرچه بهترين بازيكنان آن مي‌توانند هر انساني را شكست دهند). علاوه بر اين، هوش مصنوعي دم دراز سرگرمي را طولاني‌تر مي‌كند، با دالان‌هاي عميق‌تر و محتواي شخصي‌تر. در عصر هوش مصنوعي، تماشاگران با بمباران شديد تعداد انگشت‌شماري از تيلور سوييفت تا دارث ويدر مواجه خواهند شد، اما تغيير كانال براي آنها آسان‌تر از هميشه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون