• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5631 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۷ آبان

خانه هنرمندان در مذمت جنگ دردنامه‌اي منتشر كرد

در ستايش صلح

شوراي عالي خانه هنرمندان ايران با انتشار دردنامه‌اي، ضمن انتقاد از آشوب‌ها و جنگ‌طلبي‌هاي برآمده از جهان امروز، با ستايش صلح، برقراري آرامش و امنيت در همه سرزمين‌ها را آرزو كرد. به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، متن اين دردنامه بدين شرح است: 
«به نام صلح»  
اينك كه بشر پس از گذر از فراز و فرود تجربه سنگين، پرهزينه و عبرت‌آموز تاريخ و با افتخار و غرور، به دستاوردهاي عظيمش همچون علم، آگاهي و عقلانيت مي‌پندارد توانسته است بر مديريت جهان خويش و تحقق آرزوها و آرمان‌هاي انساني، اخلاقي و متعالي‌اش تسلط يابد و بر اين چيرگي خويش ببالد.
 در روزگاري كه آسمان جهانش هنوز از خاطره سياه ابرهاي سنگين دو جنگ ننگين جهاني مكدر و مجروح است، شاهديم بار ديگر چگونه بشر به جان هستي خويش افتاده و مستانه سوداي غريو گوشخراش مرگ غير را در خيالش و با شهوتي بيش از پيش مزه‌مزه مي‌كند.
امروز كه بشر بيش از همه تاريخ گذشته خود مي‌تواند به مدد انديشمندان، نخبگان، علوم پيشرفته نوين و تكنولوژي‌هاي حيرت‌انگيز، جهاني زيباتر، صلح‌آميزتر، آرام‌تر، زندگي‌بخش‌تر و سبزتر را به خود و به تنها منزلگاهش هديه دهد، شاهديم چگونه راه كج پيشه كرده و از آن همه دستاوردهاي متعالي در جهت جنگ‌افروزي، نابودي و نفاق و نفرت و كينه بهره مي‌جويد. 
رسانه‌هاي عالم‌گير به جاي انتشار و بشارت عشق، بر شيپور جعل و نفرت مي‌دمند. سياستمداران و سياست‌بازان عرصه قلدري و قدرت بر كهنه طبل‌هاي عقده‌هاي تاريخي خويش مي‌كوبند و سرمايه‌داران و سوداگران مستكبر از اين سفره پر از خون و رنج طعامي لذيذ براي خود دست و پا مي‌كنند. لكه شرم ابدي اين روزگار تا ابد بر پيشاني بشريت سياه خواهد ماند ولو آنكه بخواهد به هر استدلال يا بهانه‌اي از ننگش برائت بجويد نخواهد توانست.  در مذمت جنگ بسيار مي‌توان گفت. شر و نكبت جنگ بر كسي پوشيده نيست. شوربختانه جهان را صلح‌طلبان و آشتي‌جويان، صبوران و رواداران اداره نمي‌كنند و از همين روست كه اولين قربانيان جنگ‌ها همان بي‌گناهان بي‌خبر يا صلح‌طلبان روادارند.
صلح ناعادلانه بر جنگ عادلانه اولاست (سيسرون فيلسوف رومي) زيرا از پشت صلح زندگي و از پس جنگ، مرگ‌ زاده مي‌شود.
هنرمندان چونان وجدان بيدار و حساس جوامع بشري و به دليل ماهيت ويژه خود بيش و پيش از سايرين، درد و رنج كودكان و جوانان بي‌گناه، مادران داغدار، پدران بي‌سقف و آشيان و خاموشي لانه‌هاي توفان‌زده و مرگ عشق و صلح و مهر را همذات‌پندارانه حس و احساس مي‌كنند. ما هنرمندان اين سرزمين همچون ساير جان‌هاي روشن و وجدان‌هاي بيدار در سراسر گيتي، مراتب انزجار و بيزاري و برائت خود را از جنگ و جنگ‌افروزان، نفرت و نفرت‌پراكنان و كارگزاران پروژه منفور «ديگري‌سازي»، فارغ از هرگونه ديگرسازي‌هاي نژادي، قبيله‌اي، جغرافيايي، مسلكي و بيرقي اعلام مي‌داريم و دردمندانه و آرزومندانه خواهان پايان بخشيدن فوري به هرگونه خشونت و نفرت و تخريب و كشتار تحت هر بهانه يا استدلال مصلحت‌انديشانه هستيم و از جامعه بيدار و آگاه جهان بشري براي كمك به پايان دادن به فجايع بيشتر استمداد مي‌طلبيم و اعتراض‌مان را هم‌صدا و هم‌نوا با همه آزادگان جهان با بلندترين غريوش فرياد مي‌كشيم.
زنده باد صلح، ننگين باد جنگ»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون