• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5634 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان

«اعتماد» براساس تازه‌ترين نظرسنجي‌ها در امريكا گزارش مي‌دهد

بحران مقابله با ترامپ

محمدرضا ستاري

نتايج تازه‌ترين نظرسنجي‌هاي صورت گرفته ازسوي تلويزيون ان‌بي‌سي نيوز امريكا نشان مي‌دهد كه نه تنها 57درصد از امريكايي‌ها از جو بايدن ناراضي هستند، بلكه از ميان گروه‌هاي راي‌دهنده 18 تا 34 سال 42درصد به بايدن و 46درصد به ترامپ راي خواهند داد. اين موضوع از آنجا اهميت دارد كه در فاصله كمتر از يك سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، جو بايدن نياز مبرمي به سبد راي‌دهندگان جوان دارد؛ زيرا در انتخابات گذشته يعني در سال 2020، دست‌كم او 20درصد بيشتر از رقيبش يعني ترامپ توانسته بود راي جوانان امريكايي را به خود جذب كند.

از سوي ديگر در شرايطي كه ميزان محبوبيت بايدن در خوشبينانه‌ترين حالت 40درصد برآورد مي‌شود، 56درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجي ان‌بي‌سي نيوز گفته‌اند كه از مديريت او در قبال جنگ غزه ناراضي هستند.

 

پيشتازي غيرعادي

در همين رابطه و درحالي كه بسياري از ناظران وضعيت انتخاباتي بايدن را وخيم ارزيابي كرده و دموكرات‌ها نيز از امكان پيروزي او در مقابل رقيب اصلي يعني دونالد ترامپ ابراز نگراني مي‌كنند، چند روز قبل مجله آتلانتيك در گزارشي با اشاره به پيشتازي ترامپ در نظرسنجي‌ها و اينكه پرونده‌هاي متعدد او باعث نشده كه از گردونه رقابت‌ها كنار گذاشته شود، آورده است: حدود دو هفته قبل دونالد ترامپ در كمپين انتخاباتي خود در فلوريداي جنوبي و در ميان طرفدارانش بار ديگر به‌شدت به جو بايدن حمله كرد و گفت كه امريكا در زمان رياست‌جمهوري او تبديل به زباله‌دان جهان شده است.

در واقع ترامپ درحالي به عنوان اصلي‌ترين رقيب بايدن در انتخابات سال آينده محسوب مي‌شود كه با 91 اتهام در 4 كيفرخواست مواجه است. با اين حال او نه تنها در نظرسنجي‌ها پيشتاز است، بلكه در ميان نامزدهاي ديگر حزب جمهوري‌خواه نيز فراتر ظاهر شده و به هر طريق ممكن آنها را تحقير مي‌كند. به عنوان مثال سخنراني او در فلوريداي جنوبي درحالي برگزار مي‌شد كه ساير نامزدهاي جمهوري‌خواه چند كيلومتر آن‌ورتر يعني در ميامي در حال برگزاري مناظره بودند. اما ترامپ
نه تنها اعلام كرد كه اين افراد قابل توجه و تماشا كردن نيستند، بلكه به گفته كارشناسان برتري 44 امتيازي وي و شركت نكردنش در مناظرات انتخاباتي حزب خود عملا انتخابات درون حزبي جمهوري‌خواهان را نيز
به سخره گرفته است.

شواهد نشان مي‌دهد كه شرايط به گونه‌اي رقم خورده كه هيچ نامزدي مانند او قادر نبوده لشكري از طرفداران را به كمپين‌هاي خود جذب كند كه ساعت‌ها قبل از شروع برنامه با شور و شوق در انتظار سخنراني ترامپ بمانند. در اين رابطه خبرنگار آتلانتيك گزارش داده كه چندين فروشنده و مغازه‌دار با نشان دادن پيراهن‌ها و ليوان‌هاي انتخاباتي ترامپ به او گفته‌اند كه اين وسايل به پرفروش‌ترين محصولات آنها تبديل شده است. به همين دليل است كه بسياري از تحليلگران چنين وضعيتي را در تاريخ سياسي ايالات‌متحده بي‌سابقه توصيف مي‌كنند، زيرا ترامپ نه تنها با پرونده‌هاي قضايي متعدد روبه‌رو است، بلكه يك رييس‌جمهوري شكست خورده در دوره قبل است. با اين حال پرونده‌هاي قضايي وي باعث افزايش محبوبيتش در ميان راي‌دهندگان شده و از سوي ديگر بسياري از ناظران تاكيد دارند كه تاكنون چنين طرفداران پرشوري را براي حمايت از يك نامزد انتخاباتي مشاهده نكرده‌اند. امري كه باعث شده حتي جمهوري‌خواهاني كه رقيب او محسوب شده و خواستار كنار گذاشتنش هستند، اعتراف كنند كه در حال حاضر هيچ چيزي جلودار او نيست.

 

گاف‌هاي بايدن و ترامپ

اين مساله زماني اهميت مي‌يابد كه بدانيم وضعيت بايدن به عنوان رقيب اصلي ترامپ در انتخابات سال آينده چندان مطلوب نيست، زيرا علاوه بر نتايج نظرسنجي‌ها، بايدن پيش از اين نيز به واسطه سن بالا، پرونده فساد پسرش و برخي اقدامات كاخ سفيد محبوبيتش را از دست داده بود و حالا نيز به واسطه كشتاري كه اسراييل در غزه از غيرنظاميان، زنان و كودكان مي‌كند، بخش مهمي از پايگاه راي خود در ميان دموكرات‌هاي جوان و جامعه عرب‌تباران امريكا را نيز از دست داده است.

در همين رابطه خبرگزاري يورونيوز در گزارشي آورده است: انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده در سال ۲۰۲۴ در پيش است و چه جو بايدن در اين رقابت پيروز شود و چه دونالد ترامپ، فرد برنده پيرترين رييس‌جمهور امريكا خواهد بود كه سوگند ياد خواهد كرد. درحالي كه وضع سلامت و گاف‌هاي مكرر رييس‌جمهور دموكرات اين سال‌ها بسيار در شبكه‌هاي اجتماعي مورد توجه قرار گرفته، رقيب جمهوري‌خواه او نيز در ماه‌هاي اخير به‌ طور فزاينده‌اي توجهات را به خود جلب كرده است. در هفته‌هاي اخير دونالد ترامپ به تناوب رهبران مجارستان و تركيه را با هم اشتباه گرفته، مدعي شده كه در انتخابات ۲۰۱۶ باراك اوباما را شكست داده (نه هيلاري كلينتون را) و هشدار داده كه جهان به سمت يك جنگ جهاني دوم (و نه سوم) پيش مي‌رود.

اين صحنه‌ها از دونالد ترامپ دستمايه كارزارهاي تبليغاتي رقباي او در داخل حزب جمهوري‌خواه شده است، رقبايي كه مي‌خواهند به راي‌دهندگان امريكايي يادآوري كنند ترامپ خيلي هم جوان نيست.

در همين حال جو بايدن نيز كه ديروز تولد ۸۱ سالگي خود را جشن گرفت، در اين كارزار شبكه‌هاي اجتماعي براي دست انداختن دونالد ترامپ شركت كرد و ناراضي به نظر نمي‌رسيد كه مي‌ديد اين بار سن يك نفر ديگر به جز خودش دستمايه شوخي شده است. اين در شرايطي است كه دونالد ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش در مجموع در وضعيت بسيار خوبي ظاهر شده و ساعت‌ها با حاميان خود تعامل دارد. اما آيا اشتباهات مكرر ترامپ، ويديوهايي از چسبيدن او به نرده براي جلوگيري از ليز خوردن و لرزش هنگام نوشيدن از يك ليوان آب يا لحظات حواس‌پرتي و خستگي نشان‌دهنده افول رييس‌جمهور سابق است؟

اين چيزي است كه خيلي دقيق نمي‌توان گفت. كايل كنديك، كارشناس علوم سياسي، در اين باره مي‌گويد: اگرچه به لحاظ سني فاصله چنداني با هم ندارند، اما اين‌طور به نظر مي‌رسد كه بايدن از ترامپ پيرتر است. اين تصوري است كه در نظرسنجي‌ها نيز تاييد شده است. دوسوم امريكايي‌ها تصور مي‌كنند كه رييس‌جمهور كنوني براي دوره دوم خيلي مسن است، اين درحالي است كه اين ميزان درمورد ترامپ تنها حدود ۵۰درصد است. كنديك اضافه مي‌كند: بايد ببينيم دو نامزد در صحنه رقابت چگونه رفتار مي‌كنند. درست يا غلط، فكر مي‌كنم ترامپ به همين شكل ارزيابي نمي‌شود، زيرا او مدت‌هاست كه حرف‌هاي غيرمعقول مي‌زند.

قوانين مي‌گويند وضعيت سلامت رييس‌جمهور امريكا بايد بر همه شهروندان اين كشور شفاف باشد. از اين نظر جو بايدن به عنوان رييس‌جمهور ايالات‌متحده بايد هر سال تحت چندين معاينات پزشكي قرار گيرد كه نتايج آن با جزييات زيادي دراختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.

براي مثال مي‌دانيم كه او در ماه فوريه يك ضايعه سرطاني «كوچك» را از پوستش برداشته يا اينكه در سال ۲۰۲۱ تحت عمل كولونوسكوپي قرار گرفته است. اين شفافيت پزشكي اما درباره رقيب جمهوري‌خواه جو بايدن صدق نمي‌كند و از سه سال پيش كه دونالد ترامپ قدرت را ترك كرده تقريبا هيچ جزيياتي در مورد وضعيت سلامتي او به بيرون درز نكرده است.

گمانه‌زني درباره وضعيت سلامت نامزدهاي رياست‌جمهوري البته چيز تازه‌اي نيست. زماني در دهه هشتاد ميلادي منتقدان توانايي‌هاي فكري رونالد ريگان را در دور دوم رياست‌جمهوري او زير سوال مي‌بردند. چند سال پس از ترك قدرت بود كه مشخص شد او از بيماري آلزايمر رنج مي‌برد. زماني كه از ران ديسانتيس، نامزد جمهوري‌خواه، در مورد سن دونالد ترامپ پرسيده شد، گفت رياست‌جمهوري «كار آدم‌هاي ۸۰، ۹۰ ساله‌ نيست.» 

نيكي هيلي، نامزد جمهوري‌خواه ديگر كه ۵۱ ساله است، از طرف ديگر بارها خواستار آزمون استعدادهاي فكري براي هر مقام منتخب بالاي ۷۵ سال شده است. با اين حال هيچ شرايطي دست‌كم تاكنون تغيير نكرده و اين شهروندان ايالات‌متحده هستند كه تشخيص خواهند داد كدام فرد به لحاظ توانايي و قابليت مي‌تواند رييس‌جمهور بعدي امريكا لقب بگيرد.

با اين شرايط اما وضعيت ترامپ چه در ميان هم‌حزبي‌هايش و چه در رقابت با بايدن قابل قياس نيست. به عنوان مثال اخيرا نشريه پوليتكيو در گزارشي با اشاره به شرايط چالش‌برانگيز بايدن و دموكرات‌ها در انتخابات پيش رو، آورده است: شرايط فعلي به هيچ‌وجه شبيه شرايط انتخابات ۲۰۲۰ نيست. در آن زمان راي‌دهندگان دموكرات باتوجه به چهار سال رياست‌جمهوري پر از هرج و مرج ترامپ در كاخ سفيد و واكنش ناكافي او به يك بيماري همه‌گير مرگبار عليه او بسيج شده بودند، اما آنها امروزه مثل گذشته با ترامپ ناهمسو نيستند.

توجيه ديگر دموكرات‌ها كه اين گزارش به تشريح آن مي‌پردازد اين است كه آنها نظرسنجي‌هايي كه تاكنون انجام شده را لزوما درست نمي‌دانند. مثلا برخي دموكرات‌ها معتقدند كه اگرچه شايد برخي از اين نظرسنجي‌ها بد به نظر برسند، باز هم قابل تغيير هستند. يعني هر چند كه اين نظرسنجي‌ها بيانگر نتيجه قطعي انتخابات آينده نيستند، در اين شرايط فقط بيشتر مويد اوضاع نگران‌كننده بايدن هستند.

با اين حال اين نشريه امريكايي بهانه‌تراشي‌هاي حزب دموكرات درباره اينكه به جز بايدن هيچ گزينه ديگري وجود ندارد را مورد انتقاد قرار داده و تاكيد مي‌كند كه حزب دموكرات بايد با استفاده از نيروهاي تازه‌وارد مانند كامالا هريس به ديگران نيز فرصت بدهد. همچنين در پايان اين گزارش آمده است: طرح مجدد نام بايدن به عنوان تنها نامزد حزب دموكرات‌ و عدم وجود طرح پشتيبان از سوي اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو در امريكا، به خوبي ثابت مي‌كند كه بايد آينده خطرناكي را براي دموكرات‌ها و چپ‌ها در اين كشور درنظر داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون