• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5634 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان

«اعتماد» مهم‌ترين تحولات جنگ غزه را بررسي مي‌كند

سيگنال چيني‌ها براي حمايت از غزه

گروه   جهان

حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه روز گذشته درحالي وارد چهل‌وپنجمين روز خود شد كه مطابق با آمار منتشرشده از سوي وزارت بهداشت فلسطين، تنها در بازه زماني شنبه تا يكشنبه اين هفته 300 كودك به واسطه بمباران‌ها و حملات ارتش اسراييل جان خود را از دست داده‌اند. گفتني است طبق آمار وزارت بهداشت فلسطين تا ظهر روز شنبه تعداد كودكان كشته‌شده به 5200 رسيده بود؛ اين درحالي است كه به‌روزرساني آمارها در روز يكشنبه نشان مي‌دهد كه 5500 كودك جان خود را از دست داده‌اند. از سوي ديگر درحالي كه حمله اسراييل به بيمارستان الشفا و اشغال آن به عنوان بزرگ‌ترين مركز درماني غزه در طول روزهاي گذشته موجي از مخالفت‌ها و محكوميت‌هاي جهاني را به همراه داشته است، گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه صهيونيست‌ها اين بار به بيمارستان اندونزي در غزه حمله كرده و تعداد قابل توجهي از مردم غيرنظامي را به شهادت رسانده‌اند. در همين رابطه مروان السلطان، مدير پزشكي بيمارستان اندونزي به الجزيره گفته كه پس از بمباران بيمارستان توسط صهيونيست‌ها وحشت در ميان مجروحان و پزشكان ايجاد شده است. وي همچنين از ازدحام بيش از حد در داخل بيمارستان پس از اينكه افراد آواره براي فرار از بمباران به آنجا پناه بردند، خبر داد. به گفته مدير پزشكي بيمارستان اندونزي ۷۰۰ مجروح و بيش از دو هزار نفر آواره در داخل بيمارستان هستند. ما به دليل كمبود سوخت با بحران شديدي مواجه هستيم و فقط يك ژنراتور كوچك براي مراقبت‌هاي ويژه داريم. اين بيمارستان بسيار فراتر از ظرفيت خود در حال فعاليت است.

همچنين مدير كل وزارت بهداشت در غزه در گفت‌وگو با الجزيره تاكيد كرد: اشغالگران همچنان بيمارستان را بمباران مي‌كنند و از هر طرف به آن تيراندازي مي‌شود. در سه روز حدود ۶۰۰ تن در داخل بيمارستان شهيد شدند. همچنين محمد الزقوت، مديركل بيمارستان‌هاي نوار غزه به الجزيره گفت: هزاران آواره و ۲۰۰ كادر پزشكي در داخل بيمارستان اندونزي هستند. اشغالگران بيمارستان‌هاي شمال و جنوب نوار غزه را خسته كرده‌اند. الزقوت تاكيد كرد: اشغالگران مستقيما مجروحان و بيماران را در بيمارستان‌ها اعدام مي‌كنند. هر موشكي كه توسط اشغالگران شليك شود، به دليل ازدحام بيش از حد بيمارستان‌ها، شهدا را در پي خواهد داشت. ما از سازمان جهاني بهداشت خواستيم بيماران را تخليه كند، اما اشغالگران پاسخي ندادند. مديركل بيمارستان‌هاي نوار غزه گفت: در مجتمع الشفا ۲۶۰ مجروح وجود دارد كه هر روز يكي از آنها جان خود را از دست مي‌دهد. وزارت داخلي غزه نيز گفت: اشغالگران آوارگان را هنگام خروج از بيمارستان اندونزي هدف قرار دادند كه طي آن تعدادي شهيد و زخمي شدند. دفتر اطلاع‌رساني دولتي در غزه نيز تصريح كرد: از كشورهاي عربي و اسلامي مي‌خواهيم گذرگاه رفح را به شكل دايم باز كنند قبل از اينكه فاجعه انساني واقعي رخ دهد. اين دفتر افزود: جامعه جهاني و اشغالگران درخصوص وضعيت نابسامان انساني در غزه مسوول هستند.

 

ديدار وزراي خارجه كشورهاي مسلمان

با وانگ يي

در چنين شرايطي شاهد بوديم كه روز گذشته نشستي ميان وزراي خارجه كشورهاي عربي و مسلمان با وزير خارجه چين در پكن برگزار شده كه طي اين نشست وانگ يي وزير خارجه چين در جريان ديدار با هياتي از وزراي خارجه كشورهاي عربي و مسلمان گفته پكن دوست و برادر خوبي براي كشورهاي عربي و مسلمان بوده و هميشه قاطعانه از مساله مردم فلسطين به منظور احياي حقوق و منافع مشروع ملي آنها حمايت كرده است. به گزارش رويترز، وزراي كشورهاي مسلمان و عربي روز دوشنبه در جريان ديدار با وانگ يي، وزير خارجه چين خواستار آتش‌بس فوري در غزه شدند. اين هيات وزراي خارجه كه قرار است با مقام‌هاي هر پنج كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل ديدار كنند همچنين بر اعمال فشار بر غرب به منظور رد توجيه رژيم صهيونيستي در اقداماتش عليه فلسطيني‌ها تاكيد دارند. هيات مذكور شامل وزراي خارجه مصر، عربستان، اردن، اندونزي، فلسطين و سازمان همكاري اسلامي مي‌شود. فيصل بن فرحان آل سعود، وزير خارجه عربستان گفت: ما در پكن هستيم تا يك پيام واضح ارسال كنيم. ما بايد فورا به درگيري در غزه و كشتار پايان دهيم و بايد فورا كمك‌هاي بشردوستانه به غزه ارسال كنيم. فيصل بن فرحان همچنين گفت كه جامعه جهاني بايد مسووليت توقف اقدامات اسراييل عليه فلسطينيان را برعهده بگيرد. سامح شكري وزير امور خارجه مصر نيز به وانگ يي همتاي چيني خود تمايل خود را براي ايفاي نقش قوي‌تر از سوي پكن براي توقف حملات عليه فلسطينيان در نوار غزه ابراز كرد. سامح تاكيد كرد: موضع قاطع مصر و عرب در رد آوارگي فلسطينيان از غزه خط قرمز است و بيان كرد كه آوارگي فلسطينيان صلح، امنيت و ثبات در منطقه و جهان را تهديد مي‌كند. نشست فوق‌العاده اسلامي-‌عربي در رياض در ماه جاري ميلادي با هدف تاكيد بر ديوان كيفري بين‌الملل براي تحقيق درباره جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت توسط رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي برگزار شد. از آغاز جنگ در غزه، وزارت خارجه چين خواستار كاهش تنش و پيگيري راه‌حل
دو دولتي توسط رژيم صهيونيستي و فلسطين شده است. وانگ يي همچنين ديروز اعلام كرد كه چين قرار است براي توقف هرچه سريع‌تر درگيري در غزه، كاستن از بحران بشري و پيگيري يك سازش جدي، قاطع، جامع و پايدار در مساله فلسطين با اين هيات از وزراي خارجي كشورهاي عربي و مسلمان همكاري كند. وزير امور خارجه چين در ديدار با وزراي كشورهاي عربي و اسلامي گفت كه پكن به‌طور كامل از درخواست راه‌حل دو دولتي كه در نشست سران كشورهاي عربي كه اخيرا در رياض برگزار شد، حمايت مي‌كند. وي افزود: جامعه جهاني بايد هم اكنون وارد عمل شود و اقدامات موثري براي پايان دادن به فاجعه انساني در غزه انجام دهد.

 

توقيف كشتي اسراييلي از سوي انصارالله

همچنين لازم به ذكر است در مهم‌ترين تحولات صورت‌گرفته طي روزهاي اخير، عصر روز يكشنبه منابع خبري اعلام كردند كه نيروهاي دريايي يمن موفق شدند يك كشتي صهيونيستي را در درياي سرخ توقيف كنند و ۵۲ سرنشين اين كشتي بازداشت شدند. يحيي السريع، سخنگوي نظامي ارتش يمن سپس تاييد كرد كه اين كشتي صهيونيستي بوده و به بندري در يمن منتقل شده است. گفتني است انصارالله پيش‌تر اعلام كرده بود در پاسخ به اقدام نظامي رژيم اشغالگر قدس در نوار غزه هر كشتي اسراييلي را كه در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد. در همين رابطه روز گذشته سامي ابوزهري از رهبران جنبش حماس اظهار داشت: توقيف كشتي صهيونيستي توسط نيروهاي مسلح يمن تحولي و رخدادي ويژه و يك پيروزي براي خون‌هايي است كه در غزه ريخته شده است. وي افزود كه اين اقدام بايد الگويي براي تمام امت اسلامي در هر نقطه از جهان باشد و اقداماتي در مقابله با امريكا و رژيم صهيونيستي اتخاذ شود. ابوزهري خاطرنشان كرد كه امريكا و رژيم صهيونيستي بايد تاوان جنايت‌هاي خود در غزه را بدهند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون