• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5636 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ آذر

حسن روحاني در ديدار جمعي از وزيران و معاونان سابق رييس‌جمهور:

مشكل ما با قهر و در خيابان حل نمي‌شود

منتخبان مجلس خبرگان بايد از پشتوانه آراي بالايي برخوردار باشند

حسن روحاني در جلسه دوره‌اي با وزيران و معاونان رييس‌جمهور در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم كه روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه برگزار شد، درباره شركت خود در انتخابات ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري گفت: من بر مبناي تكليف و وظيفه در انتخابات ثبت‌نام كردم. شخصا معتقدم نبايد انقلاب و نظام را رها كنيم. هيچ راهي هم جز صندوق راي نداريم. من به عنوان كسي كه از پشت‌پرده‌ها خبر دارم، مي‌دانم در خيابان مشكل ما حل نمي‌شود. قهر و خانه‌نشيني هم مساله را حل نمي‌كند. تنها راه اين است كه به صحنه بياييم و مشاركت كنيم؛ گرچه اين راه بسيار ناهموار و سخت و پيچيده است ولي با سختي راه، وظيفه ما ساقط نمي‌شود.
روحاني با مرور نامه حضرت امام خميني(ره) يك ماه پيش از رحلت، به رييس وقت مجلس خبرگان اظهار داشت: در نامه امام(ره) آمده است: «ما نمي‌توانيم نظام اسلامي‌مان را بدون سرپرست رها كنيم، بايد فردي را انتخاب كنيم كه از حيثيت اسلامي‌مان در جهان سياست و نيرنگ دفاع كند. من از اول معتقد بودم و اصرار داشتم كه شرط مرجعيت لازم نيست، مجتهد عادل مورد تاييد خبرگان محترم سراسر كشور كفايت مي‌كند. اگر مردم به خبرگان راي دادند تا مجتهد عادلي را براي رهبري حكومت‌شان تعيين كنند، وقتي آنها هم فردي را تعيين كردند تا رهبري را به عهده بگيرد، قهراَ او مورد قبول مردم است. در اين صورت او ولي منتخب مردم مي‌شود و حكمش نافذ است.» امام ولايت فقيه را ولي منتخب مردم مي‌داند، يعني ملت ايران اين فرد را به ‌عنوان ولي‌فقيه و رهبر نظامش انتخاب كرده است. بنابراين منتخبان مجلس خبرگان بايد از پشتوانه آراي بالايي برخوردار باشند. اگر راي شركت‌كنندگان در انتخاب مجلس خبرگان ۲۵ درصد باشد و منتخبان حدود ۱۰ درصد آرا را كسب كنند، آيا با پشتوانه ۱۰ درصد مي‌شود منتخب ملت ايران را تعيين كرد؟ رييس‌جمهور دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم با تاكيد بر اينكه مي‌دانم به حركت درآوردن جامعه از سال ۹۲ سخت‌تر است، اظهار داشت: در سال ۹۲ هم ابتدا فضاي انتخابات خيلي سرد بود. يعني آنچه در ۹۸ و ۱۴۰۰ عمل كردند، بنا بود ابتدا در ۹۲ انجام بدهند كه موفق نشدند. ردصلاحيت آقاي هاشمي هم در آن سال يأس را بيشتر كرد. عده زيادي مي‌گفتند فايده‌ای ندارد و نمي‌شود كاري كرد. به‌ هر حال سال ۹۲ عده‌اي به صحنه آمدند و تلاش كردند، مردم هم به صحنه آمدند و انتخابات پرشوري برگزار شد. سال ۹۶ هم كه بسيار پرشور و رقابتي بود؛ تا رسيديم به سال ۹۸ و ۱۴۰۰ كه ديديم كاري كردند كه شركت‌كننده بسيار كم شد. ظاهرا بعد از ۹۸ فكر كردند كه آب از سرشان گذشته و مهم نيست شركت‌كننده كم باشد يا زياد. كار خودشان را شديدتر در ۱۴۰۰ انجام دادند. هدف آنها اين است كه اصلاح‌طلبان و اعتداليون قهر كنند و همه كنار بروند و انتخابات را حتي با شركت ۳۰ درصد هم كه شده، برگزار كنند.
وي افزود: بعضي از اينهايي كه الان حاكم هستند را مي‌شناسم كه نه در انقلاب بودند و نه در جنگ و نه غصه‌اي براي كشور دارند. خوشحال مي‌شوند كه امثال ما و افكار ما كلا مأيوس شويم و رها كنيم و بگوييم كه كاري نمي‌شود كرد. اگر اين شعار در ذهن مردم حاكم شود كه كاري نمي‌شود كرد، چه خواهد شد؟ آيا واقعا به پايان خط رسيده‌ايم؟ من قبول ندارم كه الان پايان خط است. ممكن است خداي ناكرده در آينده به اين نقطه برسيم ولي امروز به پايان خط نرسيده‌ايم. بايد همه توان‌مان را به كار بگيريم براي اينكه جامعه را به حركت دربياوريم. تلاش كنيم گرچه بسيار سخت است. اگر روزي به پايان خط رسيديم كه ديگر هيچ راهي نباشد، مي‌توانيم بگوييم ديگر هيچ كاري نمي‌شود كرد. ما هم آن وقت خداحافظي مي‌كنيم و مي‌رويم. ديگر خودشان مي‌دانند.
روحاني در ادامه گفت: ما نزد خداوند و مردم و انقلاب و اين نظام مسووليم. چه پاسخي داريم اگر ما هم رها كنيم و برويم كنار؟ ما كه در يك انتخابات امكان شركت داريم، از ترس اينكه صلاحيت ما را رد كنند يا مردم پاي صندوق نروند و راي ندهند برويم خانه بنشينيم، آيا درست است؟ اين كار چه خاصيتي دارد؟
رييس‌جمهور دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در ادامه گفت: همه ما وظيفه داريم اگر مي‌توانيم هر چند نفر كه ممكن است را به صندوق راي دعوت كنيم. براي مجلس شوراي اسلامي شايد بشود ليستي براي تهران و شهرهاي ديگر ارائه كرد. ليستي كه قابل قبول باشد. اين وابسته به اين است كه ببينيم در نهايت در موضوع صلاحيت‌ها چه مي‌كنند، آيا بر توصيه مقام معظم رهبري عمل مي‌كنند يا نه؟ اگر شوراي نگهبان كار هيات‌هاي اجرايي را تا حدي جبران كند ممكن است بشود فضا را مقداري گرم كرد و ليستي براي تهران و شهرستان‌ها ارائه كرد. اگر در مجلس شوراي اسلامي بتوان ۷۰ نفر يا حتي ۵۰ نماينده داشت، از هيچ كه بهتر است. روحاني با تاكيد بر اينكه خبرگان اين دوره شايد اهميت بيشتري داشته باشد، اظهار داشت: از خداوند براي مقام معظم رهبري عمر طولاني توام با توفيق بيشتر را طلب مي‌كنيم، ولي هرچه زمان بگذرد احتمال آن روز مبادا بيشتر مي‌شود كه خبرگان بخواهد وارد بحث انتخاب ولي‌فقيه شود. در ذهن خودم خيلي بالا پايين كردم كه بروم ثبت‌نام كنم يا نه، گفتم اگر به عنوان يك نفر در خبرگان احتمال دهم كه تاثيرگذار هستم، براي آينده و امروز اقدامي نكنم، مسوولم. مگر اينكه يقين داشته باشم كه هيچ كاري از من ساخته نيست. من بر مبناي اين تكليف ثبت‌نام كردم. با دوستان هم مشورت كردم و تعداد معتنابهي معتقد بودند كه بايد ثبت‌نام كنم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون