• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5637 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۴ آذر

پايان مانور چين در حياط خلوت امريكا!

ژوزف بوچارد

خاوير ميلي، ليبِرتِرين خودخوانده، كسي كه مي‌خواهد با «اره برقي» كمر نهادهاي ضعيف اقتصادي-سياسي آرژانتين را ببُرد، يكشنبه شب به عنوان رييس‌جمهور اين كشور انتخاب گرديد، امري كه موجب شگفتي راي‌دهندگان و ناظران بين‌المللي شده است. وي با شعار تغيير راديكال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، طبقه حاكمي  [پرونيست‌ها] را شكست داد كه طي پنجاه ‌سال حكومت را در دست داشتند. هر چند ابهامات زيادي درباره پيروزي ميلي وجود دارد، اما آنچه واضح است اين است كه ايالات‌متحده امريكا از اين پيروزي سود خواهد برد.
خاوير ميلي توسعه اقتصادي و خصوصي‌سازي را در اولويت دولت خود قرار داده است و از طرح دلاريزه كردن آرژانتين حمايت مي‌نمايد كه اهميت بي‌نظيري براي ايالات‌متحده دارد. ميلي اميدوار است با كنار گذاشتن پزو و تبديل دلار به واحد پول ملي آرژانتين، سرمايه‌گذاري خارجي به‌ ويژه ايالات‌متحده امريكا را به اين كشور جلب نمايد. قابل يادآوري است كه نوسانات ارزش پزو آرژانتين در چند سال اخير، تجارت ميان ايالات‌متحده و آرژانتين را 
به ‌شدت تحت تاثير قرار داده است. 
علاوه بر اين، ميلي تاكيد نموده است كه دولت تحت رهبري او با ايالات‌متحده و متحدانش نزديك‌تر خواهد شد و از نزديكي با رقباي امريكا به ‌ويژه چين، امتناع خواهد نمود. در همين راستا، وي اعلام نموده است كه نخستين سفرهاي خارجي او به عنوان رييس‌جمهور منتخب، به ايالات‌متحده امريكا و اسراييل خواهد بود.
اين درحالي است كه چين به سرعت نفوذ خود را در آرژانتين گسترش داده است، تقريبا در سراسر اين كشور شعبه‌هاي بانكداري تجاري را ايجاد كرده است و در بازار مخابرات نقش گسترده دارد، حتي براي حذف دلار قرارداد سوآپ‌ ارزي را با آرژانتين منعقد نموده است. همچنان چين با ارايه وام‌هاي بزرگ، آرژانتين را وادار نموده تا نهادهاي مالي بين‌المللي تحت رهبري ايالات‌متحده، مانند صندوق بين‌المللي پول را كنار بگذارد. اما ميلي با اشاره به جمهوري خلق چين، اظهار داشته است كه به عنوان رييس‌جمهور، «رابطه با كمونيست‌ها» را گسترش نمي‌دهد. درواقع، باتوجه به انكار كامل چين و تحسين آشكار امريكا، خاوير ميلي شريك قابل اعتمادتري براي ايالات‌متحده خواهد بود. 
همچنان، ارتش چين از سال 2018 يك ايستگاهِ ماهواره‌اي را از راه دور در صحراي پاتاگونيا در جنوب آرژانتين رهبري مي‌كند، اين ايستگاه مجهز به فناوري جمع‌آوري اطلاعات جغرافيايي و ماهواره‌اي است كه مي‌تواند فعاليت‌هاي جاسوسي و نظارتي را انجام دهد. هر چند، چين زمين اين منطقه را براي پنجاه سال اجاره نموده است، اما خاوير ميلي رييس‌جمهور و ائتلاف سياسي‌اش، با اين استدلال كه آرژانتين حاكميت خود را به چين ازدست خواهد داد، خواستار تعديل مشاركت امنيتي با چين شده‌اند. با اين وجود، ممكن است ساير شراكت‌هاي امنيتي آرژانتين و چين، ازجمله «مشاركت استراتژيك جامع» و توافقنامه‌هاي نظامي پيشنهادي بين دو كشور، توسط ميلي مورد پرسش و بازنگري قرار گيرد. رييس‌جمهور جديد آرژانتين خود را حامي اسراييل و يهوديان مي‌داند، اين موضع مثبت ميلي، سياست خارجي اسراييل و ايالات‌متحده امريكا را در امريكاي لاتين و خاورميانه تقويت خواهد نمود. همزمان، ميلي ايران را براي دست ‌داشتن در بمب‌گذاري مركز يهوديان آميا 1994، متهم مي‌كند. بنابراين، احتمالا ميلي براي مقابله با نفوذ ايران در امريكاي لاتين، دست اسراييل و ايالات‌متحده را در اين منطقه 
باز بگذارد. درنهايت، پيروزي ميلي براي پيشبرد منافع ايالات‌متحده بسيار مهم و حياتي است. آرژانتين داراي دومين ذخاير بزرگ ليتيوم قابل بهره‌برداري در جهان است كه ظرفيت لازم براي صادرات آن را دارد. باتوجه به اينكه خاوير ميلي اكنون در كاخ صورتي رياست‌جمهوري حضور دارد، واشنگتن مطمئنا در صف اول خريداران ليتيوم آرژانتين قرار خواهد گرفت. 
ميلي زمينه و بستر اقتصادي و مالي مطلوبي را براي سرمايه‌گذاري ايالات‌متحده در بخش انرژي و معدن فراهم خواهد كرد و ممكن است از رشد سرمايه‌گذاري خورشيدي چين كه بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي آن در امريكاي لاتين در استان خوهوي آرژانتين قرار دارد، جلوگيري نمايد. همچنان، با خصوصي‌سازي شركت‌هاي انرژي دولتي و منابع طبيعي، دروازه‌هاي آرژانتين را به روي سرمايه‌گذاري خارجي باز نمايد. علي‌رغم تمايلات پوپوليستي ميلي، وي متحد جديدي در حياط خلوت خود، براي ايالات‌متحده امريكا خواهد بود و اميد دارد كه آرژانتين را به يك شريك بزرگ‌تر در سياست‌هاي اقتصادي، پولي، امنتيتي و انرژي تبديل كند. در همين حال، چند ماه پس از امضاي آرژانتين براي پيوستن اين كشور به گروه كشورهاي بريكس، اكنون رييس‌جمهور منتخب آرژانتين اعلام نموده است كه به اين گروه نمي‌پيوندد.
مترجم: سروش عبدالواجد

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون