• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5643 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۱ آذر

آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد

سبقت تورم اجاره‌بها از تورم عمومي

در گزارش بانك مركزي از تحولات بازار معاملات مسكن شهر تهران در آبان 1402 نكات جالبي ديده مي‌شود. در اين گزارش به تحولات اجاره‌بها نيز اشاره شده و ارقام رشد نقطه به نقطه و رشد ماهانه شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و كل مناطق شهري كشور ذكر شده است. اجاره‌‌بهاي مسكن جزو هزينه‌هاي اساسي در بودجه خانوار است و قيمت آن وابسته به عوامل مختلفي است. همچنين مطابق آمار بانك مركزي رشد اجاره مسكن اغلب در مناطق شهري كل كشور بيش از تهران بوده است. همچنين روند رشد ماهانه شاخص اجاره‌بها حاكي از كم شدن سرعت رشد اين شاخص در تهران و كل مناطق شهري كشور در پنج ماهه اخير است. عوامل مختلفي بر هزينه اجاره مسكن اثر دارد. كارشناسان قيمت مسكن، نرخ تورم، عرضه واحدهاي مسكوني، قوانين مالياتي و عوامل ديگر را بر قيمت اجاره مسكن موثر دانسته‌اند. در ماه‌هاي اخير از ابتداي سال 1400 قيمت اجاره مسكن با رشد ماهانه مثبتي همراه بوده است، يعني قيمت در هر ماه نسبت به ماه قبل افزايش يافته است. به گزارش اكوايران، ‌آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد رشد شاخص اجاره‌بهاي مسكن در ماه آبان به مقدار 2درصد در تهران و 3درصد در كل مناطق شهري كشور رسيده كه كمترين مقدار رشد آن از ماه خرداد بوده است. رشد ماهانه اجاره‌بها در مرداد سال جاري به مقدار 5.6درصد براي تهران و 6.3درصد براي مناطق شهري رسيد كه ركورد آن در 10 ماهه گذشته بود، اما پس از آن تا آبان اندكي كاهش يافت. بايد در نظر گرفت كه بخشي از اين كاهش مربوط به رفتار فصلي بازار مسكن است. يعني معمولا در نيمه اول سال اين هزينه‌ها افزايش مي‌يابند اما پس از آن در نيمه دوم سال روندي نزولي به خود مي‌گيرند. از سوي ديگر رشد نقطه به نقطه هزينه اجاره مسكن حاكي از ركوردزني شاخص اين قيمت در سال‌هاي اخير بوده است.

 

رشد نقطه به نقطه بيش از 50درصدي اجاره‌بهاي مسكن

براي درك بهتر روند تغييرات هزينه اجاره‌بهاي مسكن بهتر است مقدار اين شاخص با مقدار آن در سال گذشته مقايسه شود كه اين همان مفهوم رشد نقطه به نقطه است. مطابق آمار بانك مركزي رشد نقطه به نقطه شاخص كرايه مسكن كه تغيير اين شاخص را نسبت به موقعيت مشابه در سال قبل نشان مي‌دهد در آبان ماه براي تهران برابر با 51.6 و براي مناطق شهري كشور برابر با 57.7درصد بوده است.

همچنين ارقام بانك مركزي نشان مي‌دهد رشد نقطه به نقطه‌ شاخص اجاره‌بهاي مسكن از بهمن سال گذشته بالاي 50درصد بوده است. طبق بررسي‌هاي آماري رشد اين شاخص از ابتداي سال 1396 روندي صعودي داشته و در شهريور سال جاري به ركورد خود رسيده كه برابر با 58.9درصد براي تهران و 60.8درصد براي كل مناطق شهري كشور بود، اما پس از آن در فصل پاييز اندكي كاهش يافت. با اين حال با وجود آنكه قيمت مسكن در بازار تهران كاهشي شده و در برخي ماه‌هاي سال جاري نزولي بوده اما هنوز داده‌هاي بازار اجاره در تهران و نقاط شهري نشان مي‌دهد تورم اجاره در سطحي هشدارآميز قرار دارد. به عقيده برخي رفتار اجاره همواره با يك فاصله زماني از قيمت مسكن اثر مي‌پذيرد و به همين خاطر هنوز تغييرات اخير قيمت مسكن در بازار اجاره منعكس نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون