• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5644 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ آذر

ادامه از صفحه اول

ما و كنفرانس  كاپ 28 

‫ترسيب كربن  Carbon sequestration به روند ذخيره كربن موجود در هوا در خاك و گياهان گفته مي‌شود. اين روند با ذخيره كربن از هوا باعث مي‌شود كه از ميزان گازِ گلخانه‌اي دي‌اكسيد كربن كاسته شده و به بهبود كيفيت هوا كمك كند. بدين‌ترتيب اين كار به معناي رسوب دادن و تخليه كربن موجود در جو (اتمسفر) است. طبق گفته هيات بين دولتي تغييرات اقليمي (IPCC)، چنين اقداماتي، حتي اگر به ‌طور كامل اجرا شوند، اثر كمي بر انتشار گازهاي گلخانه‌اي خواهند داشت. امارات متحده عربي اولين كشوري در خاورميانه بود كه توافقنامه آب و هواي پاريس را تصويب كرد و متعهد شد تا سال 2050 ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي را به صفر برساند. امارات متحده عربي با آفتاب تقريبا بي‌حد و حصر و دارايي حاكميتي قابل توجه، هجدهمين سرانه جهاني و اولين كشور اوپك از نظر ظرفيت انرژي خورشيدي است. انرژي خورشيدي اكنون حدود 4.5درصد از تقاضاي برق امارات متحده عربي را برآورده مي‌كند و با پروژه‌هاي در حال ساخت افزايش توليد از  23 گيگاوات (GW) انرژي امروز به 50 گيگاوات تا سال 2031 برنامه‌ريزي شده است. نيروگاه هسته‌اي بركا (اولين نيروگاه هسته‌اي در جهان عرب) توليد برق هسته‌اي را در سال 2020 آغاز كرد. اين نيروگاه فعلا تنها يك درصد از نياز برق كشور را تامين مي‌كند، در صورت بهره‌برداري كامل در سال 2030، اين ميزان ممكن است به 25درصد افزايش يابد. بخش نفت ذاتا سرمايه‌بر است، نه نيروي كار، بنابراين نمي‌تواند شغل كافي براي امارات فراهم كند. امارات متحده عربي بايد به يك اقتصاد مبتني بر دانش با اشتغال مولد در بخش‌هايي كه به استخراج منابع مرتبط نيستند، تبديل شود. در امارات متحده عربي، صندوق ثروت دولتي «مبادله» Mubadala وظيفه دارد اين انتقال را فعال كند. اين شركت در بخش‌هاي مختلف با فناوري پيشرفته سرمايه‌گذاري كرده است و از ماهواره‌هاي تجاري تا تحقيق و توسعه در انرژي‌هاي تجديدپذير فعال است. اما حتي اگر امارات متحده عربي تا حدي در داخل كشور به صفر خالص برسد، ادامه صادرات نفت در سطح بين‌المللي به اين معني است كه در جايي سوزانده مي‌شود و بنابراين بحران اقليمي به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

با تنبيه تربيت حاصل نمي‌شود

پدران، مادران و همچنين دست‌اندركاران تربيت (مدير، معاون، مربي تربيتي و معلمين) بدانند كه رمز تربيت متربيان، دارا بودن «قدرت نفوذ» در اوليا و مربيان بر دانش‌آموزان است. لازمه قدرت نفوذ، جلب اعتماد متربيان است. پدر، مادر و مربيان اگر از ديد دانش‌آموزان صداقت، شايستگي، ثبات راي، وفاداري و روراستي داشته باشند مورد اعتماد بوده و ايشان قدرت نفوذ بر دانش‌آموزان را خواهند داشت. در اين حالت است كه دانش‌آموزان به جاي ترس از معاون (ناظم) مدرسه با او «رودربايستي» دارند و حفظ جايگاه خود را در ذهن ناظم با اهميت مي‌شناسند.
جا دارد، اشاره‌اي به هوش هيجاني (EQ)  داشته باشيم. با هوش شناختي (IQ) كم و بيش آشنايي داريد. گاردنر هوش هيجاني عبارت است از ميزان توانايي درك ديگران و فهم آنچه در آنها انگيزه ايجاد مي‌كند و اينكه چگونه با آنها همكاري كنيد. IQ ذاتي است و تا سن 15 سالگي رشد مي‌كند و متوقف مي‌شود در حالي كه EQ اكتسابي بوده و رشد آن تا آخر عمر مي‌تواند ادامه يابد. براي سازگاري با محيط دائما در حال تغيير از جمله هوش مصنوعي و تاثير بر زندگي مردم و روابط فردي و گروهي و... تفاوت نسلي شايسته است .وزارت آموزش و پرورش برنامه جامع آموزش اوليا، معلمان و دانش‌آموزان را طراحي و با دقت و حساسيت، آنها را براي ورود به محيط و تعامل با تحولات اجتماعي، سياسي، فرهنگي آماده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها