• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5647 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۵ آذر

آيا جنگ اسراييل و حماس به يمن سرايت مي‌كند؟

درياي سرخ؛ ميدان جديد رويارويي محور مقاومت و اسراييل

حملات موشكي انصار‌الله به كشتي‌هاي باري در درياي سرخ و باب‌المندب، خطوط كشتيراني تجاري در منطقه را درگير تنش‌هاي جدي كرده است، بالاخص آنكه ناوشكن يواس‌اس‌كارني، ناوشكن موشك‌هاي هدايت‌شونده كلاس آرلي بورك امريكايي، چندين هواپيماي بدون سرنشين (UAV) در درياي سرخ هدف حملات موشكي قرار گرفته‌اند. در همين راستا فرماندهي مركزي امريكا (سنتكام) اعلام كرد كه در حال بررسي «پاسخ‌هاي مناسب» (ادعايي) به حملاتي است كه علاوه بر تهديد تجارت بين‌المللي و امنيت دريايي، جان خدمه چندين كشور را به خطر انداخته است. اين نهاد نظامي مدعي شد كه ايران از حملات انصار‌الله آگاه بوده است.

سيگنال انصار‌الله به امريكا

اميل هوكايم، كارشناس فعال در موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيك (iiss) در باب تنش‌ها در خطوط كشتيراني درياي سرخ و باب‌المندب به اكونوميست گفت كه حملات انصار‌الله از جهات مختلف براي اين گروه فرصتي استراتژيك است. به ادعاي او: انصار‌الله به دليل پيوند دادن حملات خود به مواضع امريكايي‌ها با حمله اسراييل به حماس در غزه، قادرند جايگاه‌شان را در جهان عرب، جغرافيايي كه آرمان فلسطين محبوبيت دارد، بهبود بخشند. او در ادامه مدعي شد، اين حملات به انصار‌الله امكان داد تا ثابت كنند كه كنار مظلومان هستند و مي‌توانند اهدافي غير از عربستان‌سعودي را هدف قرار دهند.

هوكايم در ادامه گفت‌وگويش با نشريه اكونوميست تاكيد كرد كه حملات انصار‌الله سيگنال روشني را ارسال مي‌كند؛ پيامي مبني بر اينكه درياي سرخ و به‌ طور گسترده خاورميانه، ميداني براي مبارزه مشروع با اسراييل است. از همين رو انصار‌الله كشتي‌هاي جنگي و تجاري امريكايي كه ممكن است رابطه‌اي با اسراييل داشته باشند را هدف قرار مي‌دهند. همزمان فابيان هينز، متخصص نيروهاي موشكي و پهپادي خاورميانه، فعال در موسسه مطالعات استراتژيك بر اين باور است كه انصار‌الله در شرايط كنوني بخشي برجسته از بدنه ارتش يمن است. اين گروه حداقل به ده موشك ضدكشتي مختلف مجهز هستند و موشك‌هاي از نوع اكسوست براساس طرح‌هاي چيني در زرادخانه خود دارند، به باورش اين موشك‌ها داراي سيگنال‌هاي راداري هستند و بردي حدودا
120 كيلومتري دارند.

مانور در باب‌المندب

به ادعاي ناظران، انصار‌الله داراي زرادخانه موشك‌هاي بالستيك ضدكشتي هستند و سامانه‌هاي توليد داخلي كوتاه‌برد تا موشك‌هاي با برد بلندتر و بسيار سنگين‌تر مانند «آصف» و «تانكيل» با سوخت جامد را دربر مي‌گيرد. علاوه بر اين، اين گروه متكي به موشك‌هاي مشابه
رعد-500 است كه حامل كلاهك 300 كيلوگرمي است و براي اصابت به كشتي جنگي تا فاصله 500 كيلومتري طراحي شده. ناظران مي‌گويند به دليل خسارات محدود گزارش شده از آخرين حملات، به نظر مي‌رسد انصار‌الله از موشك‌هاي كوچك‌تر استفاده كرده‌اند.

در واقع، توانايي‌هاي انصار‌الله و اندازه و تنوع موجودي موشك‌هاي ضد كشتيراني اين گروه به اندازه‌اي است كه آنها ممكن است پتانسيل فعاليت‌هاي نظامي قدرتمندتر در تنگه باب‌المندب كه از سواحل يمن مي‌گذرد، داشته باشند. ناظران مي‌گويند، به واسطه آنكه يمن از منظر جغرافيايي دور از سرزمين‌هاي اشغالي است، انصار‌الله مي‌تواند كشتي‌هاي دشمن در درياي سرخ را هدف قرار دهد. انصار‌الله علاوه بر پهپادهاي هوايي، داراي پهپادهاي دريايي و قابليت مين‌گذاري است. ناظران مي‌گويند، در باب اينكه كشتي‌هاي جنگي امريكايي در منطقه در معرض خطر موشك‌هاي انصار‌الله قرار دارند يا خير، ترديد وجود دارد.

هراس از سرايت جنگ به يمن

سوال اين است كه اگر انصار‌الله شدت حملات و تعداد موشك پراكني‌هاي خود را افزايش دهد، آيا كشتي‌ها غربي در امان خواهند ماند يا نه. ناظران مي‌گويند در چنين شرايطي، امريكايي‌ها تحت فشار بسياري قرار خواهند گرفت، بالاخص آنكه بايد در جست‌وجوي سايت‌هاي پرتاب و ذخيره موشك در يمن باشند. لئون پانتا، وزير دفاع سابق امريكا، در سخنراني آخر هفته، خواستار رويكرد (ادعايي) تهاجمي‌تر در برابر محور مقاومت شد. با اين حال، همان‌طور كه هوكايم تاكيد كرده، آخرين چيزي كه كاخ‌سفيد مي‌خواهد اين است كه جنگ اسراييل با حماس به خاك يمن كشيده نشود، بالاخص در شرايطي كه دولت بايدن براي كاهش تنش‌ها به هر اهرمي متوسل مي‌شود.

يارگيري به سبك بايدن

بي‌دليل نيست كه نيوزويك به نقل از چندين مقام امريكايي نوشته كه واشنگتن اميدوار است به واسطه حملات انصار‌الله به درياي سرخ، عربستان به شكلي جدي‌تر در درگيري‌هاي حاكم فعال شده و بن‌سلمان، وليعهد سعودي براي متحد كردن ائتلاف ميانه‌رو و همكاري با ايالات‌متحده خيز بردارد. بن‌سلمان به‌واسطه چشم‌اندازي كه براساس سند 2030 ترسيم كرده، نگران هرگونه ماجراجويي در منطقه است و اين واقعيتي است كه جو بايدن به خوبي آن را درك كرده.

جو بايدن در ابتداي رياستش گفته بود كه عربستان را به حاشيه خواهد راند، اما اكنون او بيش از هميشه به وليعهد و كمك‌هايش نياز دارد. يكي از منابع داخلي واشنگتن و مشاور دولت بايدن با ابراز خوش‌بيني در باب همكاري عربستان و امريكا، گفت: تبديل عربستان سعودي به كشوري فعال در خط مقدم، به عنوان شريك ميانه‌رو اسراييل و ايالات‌متحده، ممكن است در يافتن راه‌حل دايمي براي فلسطين ضروري باشد. اگرچه عربستان‌سعودي تماس‌هاي اندكي با حماس دارد، اميد اين است كه رياض بتواند با تعهد به تامين مالي جهت بازسازي غزه، معادلات را تغيير دهد. يكي از مقامات ارشد اطلاعاتي امريكا كه نخواست نامش فاش شود، مدعي شد: «از آنجايي كه عربستان در تلاش براي يافتن صلح در يمن است، تركيب اين هدف با وضعيت فلسطين به اين بازيگر فرصت تبديل شدن به قدرت برتر منطقه‌اي را خواهد داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون