• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5648 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۶ آذر

خريد سكه با اين حباب توجيه ا قتصادي ندارد

عبدالصمد حسيني

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: بانك مركزي اگر در بخش عرضه فعال‌تر شود و يك‌سري سكه با تاريخ جديد ضرب كند و دولت نيز شرايط را كنترل كند مي‌تواند تاثير خيلي خوبي بر كنترل حباب داشته باشد.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به وضعيت حباب سكه اظهار كرد: از ارديبهشت ۱۴۰۱ درحالي كه حباب سكه بالا بود و در ادامه طي تنها يك سال به نحو چشمگيري رشد كرد. به عبارتي در آبان و آذر ماه كه اوج تورم و افزايش قيمت طلا و سكه در سطح كشور بود در يك مقطعي تا ۷ ميليون تومان رسيد. بعد از آن شرايطي كه بانك مركزي در رابطه با كنترل ارز ايجاد كرد كه آن التهاب كم شود، روند نزولي تا ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان را تجربه كرديم و اكنون حدود ۵ تا ۶ ماه است كه حباب سكه در رنج ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تا ۵ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان دارد‌.

خريد سكه با اين حباب توجيه اقتصادي ندارد

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران در پاسخ به اهميت خريد سرمايه‌اي طلا نزد مردم بيان كرد: حقيقتا خريد سكه با اين حباب قيمت هيچ توجيه اقتصادي ندارد و توصيه كارشناسي به خريداران و عامه مردم، باتوجه به اينكه امسال همه تلاش‌ها در جهت رونق توليد است، تغيير تقاضا و تمركز روي خريد مصنوعات طلا است.

اين فعال اقتصادي بازار طلا تصريح كرد: خريد مصنوعات طلا تاثيري قابل توجهي بر افزايش توليد دارد، مخصوصا براي واحدهاي توليدي طلا كه طي سال‌هاي گذشته و به ‌طور ويژه امسال دچار آسيب مالي شده و در حال تجربه شرايط نامساعدي هستند. در سنوات قديم نيز همين‌طور بوده و خانواده‌هاي ايراني در تمام اقوام و در كل سطح كشور خريد مصنوعات طلا داشتند و نه تنها بخش توليد هميشه در حال رشد و ثبات بود، بلكه در درازمدت نيز خريداران از يك سرمايه امن برخوردار بودند.

ريسك تركيدن حباب سكه بالا است

بذرافشان خاطرنشان كرد: درنظر بگيريد كه با ارزش خريد يك سكه گرمي طلا مي‌توان يك مصنوع طلا با ارزش ۲ يا نهايتا ۳ ميليون تومان با بالاترين اجرت براي يك مصنوع ايده‌آل خريداري كرده و به عنوان سرمايه نيز به آن نگاه كنند و خريداران هر زمان تمايل داشتند به راحتي مي‌توانند آن را تبديل كنند. درحالي كه در خريد سكه و احتمال كاهش حبابي كه در ۵ ميليون تومان نهفته است، ريسك بسيار زيادي در هر خريد است و چه بسيار اوقات كه با يك خبر يا يك تحول مثل ورود بانك مركزي با توزيع سكه و حتي ضرب جديد تمام معادلات خريداران نقش بر آب مي‌شود.

بانك مركزي با عرضه سكه بازار را كنترل كند

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران در پاسخ به ريشه مشكل حباب سكه و راهكار آن گفت: دولت و بانك مركزي نيز اگر مي‌خواهند به بازار طلا كمك كنند بايد عرضه سكه را انجام دهند. در عين حال بايد راهي پيدا كنند تا اين موضوع تاريخ بالا و تاريخ پايين كه ۱۵ سال پيش در بازار شكل گرفته منتفي شود، چراكه اين سكه‌ها همه وزن و مشخصات يكساني دارند. همين ضربي كه بعد از سال ۱۳۸۶ توسط بانك مركزي انجام شد و رويكرد آنها اين بود كه با عدم ورود ضرب جديد به بازار آن تفاوت قيمت و حباب تاريخي را كنترل مي‌كنند؛ ولي شاهد بوديم كه اين اتفاق نيفتاد و همين برنامه‌ريزي باعث شد كه حباب سكه طي حدود ۱۸ ماه گذشته از حباب ۳۰۰ هزار توماني، با وجود كنترل فراوان به اين حد برسد. بانك مركزي اگر در بخش عرضه فعال‌تر شود و يك‌سري سكه با تاريخ جديد ضرب كند و دولت نيز شرايط را كنترل كند، مي‌تواند تاثير خيلي خوبي بر كنترل حباب داشته باشد.

بذرافشان در پاسخ به نقش اتحاديه در كاهش نوسانات كاذب بيان كرد: در اتحاديه طلا در سال‌هاي گذشته و هنگام التهابات و نوسانات قيمت آمادگي خود را به بانك مركزي طي جلسات مشترك اعلام كرده كه هم در توليد سكه و هم در بخش سرمايه اوليه ورود كند و اين حباب را كاهش دهد، اما متاسفانه اين همكاري اتفاق نيفتاد.

رشد دوبرابري جواز صدور طي سال گذشته

بذرافشان در پاسخ به انگيزه صنف توليدكنندگان و فروشندگان براي بهبود شرايط بازار تصريح كرد: درنظر بگيريد كه طي ۱۴ ماه بيش از يك‌هزار جواز صدور و تمديد داشتيم كه در دوره‌هاي گذشته بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ مجوز صادر شده و اين نشان مي‌دهد اميد و پويايي در اين صنف براي كارهاي بزرگ وجود دارد. ما هنوز هم اميدواريم تدابيري از طرف دولت و بانك مركزي انجام شود تا اين شرايط بحراني و حبابي كه هيچ‌گونه توجيهي ندارد، مرتفع شود و اتحاديه طلا، جواهر، سكه و نقره تهران نيز كه نقش محوري در كشور دارد، مي‌تواند به عنوان يك بازوي قدرتمند در كنار بانك مركزي و دولت انجام وظيفه كند.

براي شناسنامه‌دار كردن مصنوعات آماده همكاري هستيم

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران در پاسخ به حمايت از رويكرد شناسنامه‌دار كردن مصنوعات نيز اظهار كرد: شناسنامه‌دار كردن مصنوعات و اجراي كدهاي استاندارد و درج اين موارد روي محصولات صنعت فلزات گرانبها مخصوصا طلا بسيار موثر است‌. ما حتي براي حمايت از مصرف‌كننده مي‌توانيم با همكاري سازمان‌هاي ذي‌ربط اجرت هر مصنوع را نيز به صورت اتيكت داشته باشيم. هرقدر ساماندهي فرآيندها و شفافيت در زنجيره توليد مصنوع فلز گرانبها بيشتر شود، قطعا سوءتفاهمات، نگراني‌ها و نگرش‌هاي نادرستي كه خريداران در اين‌گونه مبادلات دارند كاهش پيدا مي‌كند. اتحاديه تهران در بحث كنترل واحدهاي صنفي دقت و تمركز ويژه‌اي دارد و رويكرد هيات‌مديره جديد اين است كه شرايط را تغيير دهد و براي هر گونه همكاري آماده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون