• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5655 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۷ آذر

ادامه از صفحه اول

در رثاي مردم‌شناسي، انسان‌مدار

دكتر ثريا به صفت علاقه و نيز حوزه تخصصي خودش به شعر و ادبيات و سنت ايراني تسلط كافي داشت همچنين با فرهنگ جوامع گوناگون به‌ويژه جوامع اوليه به خوبي آشنا بود. مقالات و كتاب‌هايش كه حدود ۵۰ عنوان است، معرف اين ويژگي‌هاي او است. منزلش محل تجمع بسياري از اهل فرهنگ و انديشه حتي در حوزه‌هاي ديگر بود. مرحوم دكتر ثريا درويش‌مسلكي واقعي و اخلاق‌گرا بود كه فروتني بي‌اندازه و صداقت و صميميت او موجب علاقه هر كسي مي‌شد، به ويژه اگر براي اولين‌بار وي را ملاقات مي‌كرد. در خيرخواهي و علاقه‌اش به فرهنگ همين بس كه املاك ارثي خود در طالقان را براي تاسيس كتابخانه‌اي مجهز درنظر گرفته است. اميدواريم با كوشش وصي ايشان و همكاري علاقه‌مندان بتوان در اين منطقه زيبا و خوش آب و هوا و مشرف به سد طالقان اثر ماندگاري از استاد ساخت تا فرزندان اين كشور از آن بهره‌مند شوند. او كتابخانه بي‌نظيري از حيث كتاب‌هاي علمي در حوزه تخصصي خود دارد و براي اين كتابخانه درنظر گرفته است كه مي‌تواند محلي براي پژوهشگران و حتي سكونت موقت آنان باشد. اميدواريم كه در چهلمين روز درگذشت استاد برنامه‌اي شايسته و درخور و با مشاركت فعال انجمن‌هاي علمي جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي برگزار شود. چرا اين نسل به‌رغم دانش و تخصصي كه داشتند براي نسل جديد علوم اجتماعي كمتر شناخته شده‌اند؟ اين نكته را مي‌شود به نقش نهادهاي علمي ربط داد كه يكي از كارهاي آنها برقراري چنين ارتباطي‌ است. براي مثال، جايي در دانشگاه براي حضور منظم هفتگي يا ماهانه داشته باشند. 
او اولين فارغ‌التحصيل ايراني در رشته مردم‌شناسي از ايالات‌متحده است، مردم‌شناسان قبلي عموما در سنت فرانسوي اين رشته تحصيل كرده بودند. دكتر ثريا خدمات شاياني از طريق تدريس و به ويژه ترجمه و كتاب به دانش مردم‌شناسي در ايران كرد. وي يكي از استادان بسيار مشهور اين رشته يعني خانم مارگارت ميد را براي آشنايي به ايران آورد. خوشبختانه ذهن خلاق او تا آخرين روزهاي حيات پربار ۹۵ ساله‌اش به خوبي كار مي‌كرد و اين شعر را ۲۰ روز پيش از فوت سروده‌اند.
در آدميان عشق شبيه است به بازي
يك رشته طنابي به ضخامت به درازي
در هر سر آن دستِ يكي زوركشان است
آنسوي دگر نيز همان رسم و نشان است
هر يك بكند سعي كه با جاذبه خويش
آن فرد دگر را كند از جا بِكشد پيش
در ضمن كند سعي كه خود طعمه نگردد
گامي كه شود طعمه نپويد و نوردد
او فقط مردم‌شناس نبود، بلكه مردم‌مدار هم بود. خدايش رحمت كند، روحش شاد و منش و رفتارش سرمشق استادان جوان باشد.
دكتر ثريا و مارگارت ميد مردم‌شناس بزرگ در سفر به ايران و استفاده از كرسي كه در آن زمان بسيار رايج بود.


درباره احكام انضباطي سنگين براي تعدادي از دانشجويان

اميد است، آنان كه دل در گرو دين و ميهن داشته و به نقش‌آفريني دانشگاه در استقلال و بالندگي علمي و تعالي ايران عزيز باور دارند و بيداري دانشگاه را، بيداري جامعه و اصلاح جريان و ساختار و خروجي قدرت مي‌دانند و خود نيز بخشي اثرگذار از اين جنبش بوده يا از بركات آن بهره برده و نفوذ كلامي دارند، با مداخله مصلحانه خود نه تنها اجازه ندهند كه گروهي كم اطلاع يا بي‌اطلاع از طبيعت منتقد، پرسشگر و ترقي‌خواه دانشجويان و اساتيد، بر ميراث نزديك به يك قرن جنبش‌هاي عدالت‌طلب و فرهيخته جامعه دانشگاهي لطمه وارد سازند، بلكه در هر نقطه، اعتلاي كلمه دانش و بينش را سرلوحه هر اقدام براي توسعه و تضمين آينده كشور بدانند، چراكه براي جبران مافات، راهي جز احياي منزلت دانش و دانشگاه در ايران نيست.


معضلی به نام سوخت‌كشي و سوخت در سيستان و بلوچستان

۳- اين حجم عظيم سوخت كه در مجراي غيرقانوني و غير مجاز در داخل استان و در مرزها عرضه مي‌شود از چه مبادي مشخصي تهيه و فراهم مي‌شود؟از پمپ بنزين‌هاي استان‌هاي اطراف؟ از پمپ بنزين‌هاي استان، از پالايشگاه‌ها؟بعضي بر اين باورند كه در عقبه اين شبكه بزرگ، كم و بيش خود شركت نفت به‌طور مستقيم يا غير مستقيم با هدف تامين درآمد وجود دارد كه اگر صحت داشته باشد بايد به حال اين‌گونه مديريت‌ها و مديران در مملكت افسوس خورد.
۴- خوب است ۵ استاندار محترمي كه در ۱۰ سال گذشته مسووليت اداره امور استان را داشته‌اند و همچنين نمايندگان سه دوره اخير بگويند در دوره مسووليت خود با اين پديده نامطلوب كه بر چهره و فرهنگ استان تاثير زشتي گذاشته است چه برخوردي داشته‌اند و چرا نتوانستند اين معضل را حل كنند؟
۵- نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي كه مستقيما با اين پديده درگير هستند، نظرشان چيست؟ بارها و بارها اين سوخت‌برها با پلاك يا بي پلاك از مقابل پاسگاه‌ها يا عوامل امنيتي بدون مشكل و دغدغه عبور مي‌كنند و با آنها برخورد نمي‌شود كه برداشت ناظران بيروني اين است كه اين داستان در كلان هماهنگ است.
۶- از جمله آثار سوء ناشي از اين شيوه نقل و انتقال سوخت و كسب درآمدهاي لحظه‌اي؛ افت فرهنگ كار و تلاش و توليد در استان است. حرف بسياري از جوانان اين است كه چرا به خود زحمت بدهيم و يك ماه كار كنيم كه ۱۰ تا ۱۵ ميليون درآمد كسب كنيم وقتي با انتقال يك يا دو محموله سوخت به بيشتر از اين درآمد مي‌رسيم؟
در هر حال از وزارت نفت يا استانداري، نيروي انتظامي، سپاه پاسداران و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي انتظار مي‌رود به اين پديده نازيبا به عنوان يك مساله و معضل بنگرند و با تدبير و برنامه‌ريزي و اقدامي مشترك و هماهنگ براي رفع آن چاره‌انديشي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون