• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5657 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۹ آذر

باب‌المندب دروازه اشك‌ها

اين اتفاق‌ها موجب سردرگمي در بازار نفت شد به گونه‌اي كه بهاي نفت از ۷۷ دلار به ۷۶ دلار كاهش و سپس تا نزديك ۷۹ دلار افزايش پيدا كرد.
در پي اين اتفاق‌ها، امريكا اعلام كرد در قالب «گروه ويژه ۱۵۳» عمليات «نگهبان رفاه» را براي حمايت از كشتي‌ها و اسكورت آنها انجام خواهد داد. گروه ويژه ۱۵۳ ائتلافي بين حدود پنجاه كشور است كه نيروي دريايي مركبي را در درياي سرخ تشكيل داده‌اند. هدف اعلامي پنتاگون حفاظت از كشتي‌ها در قالب اسكورت از آنها اعلام شده است.
نكته داراي اهميت و توجه اينكه با بازگشايي بازارها در روز دوشنبه، معاملات آتي حمل و نقل كانتينري به مقصد اروپا، در چين و بندر شانگهاي با ده درصد كاهش روبرو شد. اما در مقابل، كشتي‌هاي نفتكش از خليج مكزيك نفت بسيار بيشتري را به مقصد اروپا و آسيا بارگيري كردند. نفتي كه از تگزاس در خليج مكزيك انبار مي‌شود حالا در حجم و سرعت قابل توجهي به سمت آسيا و اروپا روانه مي‌شود.
در مجموع و در يك نگاه كلي به صحنه، اينگونه به نظر مي‌آيد كه در درياي سرخ و تنگه باب‌المندب، تجارت چين با اروپا دچار تنگنا و مشكل مي‌شود. زيرا جايگزيني دماغه اميدنيك به جاي كانال سوئز، زمان حمل كالاها را از ۱۹ روز به ۳۱ روز و هزينه حمل بار را چندين برابر افزايش مي‌دهد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون