• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5659 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲ دي

از محكوميت در كميته اخلاق تا دو بار اتهام جعل در يك هفته

شما باشگاه‌داري مي‌كنيد يا جعل امضا؟

گروه  ورزش

درست چند روز بعد از اينكه هدايت ممبيني بابت جعل امضا و استفاده از سربرگ فدراسيون از باشگاه استقلال شكايت كرد و كار به كميته اخلاق كشيد، يك عضو هيات‌مديره آبي‌ها به اتهام مشابه از علي خطير و فرشيد سميعي مديرعامل و نايب‌رييس هيات‌مديره استقلال شكايت كرد.

عليرضا خاني عضو هيات‌مديره باشگاه استقلال در شكايت خود نوشته است كه باشگاه استقلال با انعقاد قراردادي به عنوان مستاجر با فردي به عنوان موجر، امضا و اثر انگشت خاني را در اين قرارداد ثبت كرده، درحالي كه او از انعقاد قرارداد مطلع نبوده و هرگز آن قرارداد را امضا نكرده و اثر انگشتي را هم ثبت نكرده است. خاني در اين شكايت صراحتا علي خطير و فرشيد سميعي را به جعل متهم كرده است. اين اتفاق باعث شد برخي در شبكه‌هاي اجتماعي به طعنه و شوخي بنويسند مديرعامل استقلال تيم‌داري مي‌كند يا جعل امضا؟!
اينكه طي يك هفته دو بار نام باشگاه استقلال و مديرعامل آن كنار كليدواژه «جعل» قرار مي‌گيرد مساله‌اي نيست كه بتوان راحت از كنارش گذشت. چراكه علاوه بر پايين آوردن شأن باشگاه بزرگ استقلال مي‌تواند عواقب وخيم و جريمه‌هاي تيمي براي آنها به همراه داشته باشد؛ مخصوصا در موضوع جعل امضاي دبيركل فدراسيون فوتبال. 
علي خطير و همكارانش در هر دو مورد اتهام‌هاي وارده را تكذيب كردند. در ماجراي جعل امضاي ممبيني، خطير ابتدا ماجرا را انداخت گردن پرسپوليسي‌ها ولي با برگزاري جلسه كميته اخلاق و صدور حكم موقت 20 روز محروميت براي معاون ارتباطات بين‌الملل باشگاه استقلال مشخص شد كه آن اظهارات علي خطير فرافكني بيش نبوده است. در مورد اخير هم باشگاه استقلال روز گذشته بيانيه‌اي صادر كرد و نوشت هيچ اتفاق غيرقانوني رخ نداده و انتشار چنين سندها و شكايت‌هايي براي ضربه زدن به باشگاه استقلال است؛ متني مشابه اظهارات مديرعامل آبي‌ها در بحث جعل امضاي دبيركل فدراسيون. 
بدون شك اهالي فوتبال منتظر هستند كه كميته اخلاق و همين‌طور محاكم ذي‌صلاح (خاني از خطير و سميعي به دادسرا شكايت كرده) به اين پرونده‌ها رسيدگي دقيق و جزئي‌نگرانه داشته باشند، چراكه نمونه چنين اتفاقي در هيچ كجاي دنيا ديده نمي‌شود و اگر احيانا باشگاهي تخلفات گفته شده را انجام دهد با بدترين و سنگين‌ترين مجازات‌ها روبه‌‌رو خواهد شد. نه تنها جريمه‌هاي شخصي براي متخلفين كه جريمه‌هاي تيمي براي كل باشگاه. اگر هم تخلفي صورت نگرفته با اتهام‌زنندگان برخورد سخت
 صورت بگيرد. 
اما جدا از اين نگاهي به سوابق علي خطير نشان مي‌دهد اين مدير فوتبالي از اين دست حواشي و اتهامات در گذشته كم نداشته است. اتهاماتي كه بعضا باعث محكوميت او نيز شده بود اما هر بار به شكلي توانسته از مهلكه خودش را نجات دهد.
اولين‌باري كه نام خطير به شكل گسترده در رسانه‌ها منتشر شد زماني بود كه او با اوسيانو كروز دستيار كي‌روش در كمپ تيم ملي درگيري شديدي پيدا كرد و همين باعث شد او كه قرار بود توسط تاج به عنوان رييس دپارتمان بين‌الملل منصوب شود به اين سمت نرسد. خطير سپس معاون باشگاه استقلال شد و با آوردن استراماچوني بدون درنظر گرفتن پشتوانه‌هاي مالي و ضمانت‌هاي لازم درنهايت بدهي صد ميلياردي براي آبي‌ها به‌جا گذاشت. ماجراي سوپرجام و رفتن استقلال به تركيه و بازي نكردن مقابل پرسپوليس كه باعث شد كميته انضباطي نتيجه مسابقه را سه‌-صفر به نفع سرخ‌ها اعلام كند ديگر جايي است كه خطير در آن خودي نشان داد و براي خوشايند هواداران يا انگيزه‌هاي ديگر با صرف هزينه‌هاي هنگفت پرونده را تا دادگاه CAS پيگيري كرد و البته كه به نتيجه نرسيد!
خطير بعد از آن يك همكاري عجيب با باشگاه تراكتور داشت كه باعث شد كار او و زنوزي مالك تراكتور به دادگاه بكشد. زنوزي، خطير را متهم كرد كه با آوردن يك وكيل بي‌سواد باعث شده تراكتور در چهار پرونده‌ شكايت بازيكنان خارجي كه بايد در آنها برنده مي‌شد، شكست بخورد. زنوزي در اين رابطه به «تسنيم» گفته بود: «وكيل (لودويچ دلشات) تمام مستندات را با جزييات بررسي كرد و اطمينان داد اين پرونده‌ها به نفع باشگاه تراكتور خاتمه مي‌يابد، اما درحالي كه منتظر محكوميت اين دو بازيكن بوديم، با حكم عجيب فيفا عليه باشگاه مواجه شديم و پس از بررسي لايحه دفاعي ايشان توسط سه وكيل ورزشي داخلي و دو وكيل كاركشته خارجي، متوجه شديم ايشان لايحه را به‌ طور ناقص ارايه داده است. بنده شناختي از اين وكيل نداشتم و معرفي ايشان توسط علي خطير انجام شد.» زنوزي در مورد خطير گفته بود: «آقاي خطير! اگر اتفاقاتي كه در زمان مذاكره با مربي ايتاليايي در فصل گذشته رخ داد و باعث شد قيمت اين مربي، در يك ساعت دو برابر بشود را بازگو كنم، ديگر آبرويي براي شما در اين فوتبال نمي‌ماند. به نظر بنده، تمام باشگاه‌ها مخصوصا باشگاه استقلال بايد پشت پرده مسائل را بررسي كنند، مخصوصا در مورد خريد بازيكن و شكايت‌هايي كه از طرف فيفا عليه باشگاه‌ها انجام مي‌شود؛ چون من حس مي‌كنم اين پرونده‌ها، يكسري تباني‌ها و پشت پرده‌هايي دارند.»
همان مقطع بود كه رسانه‌هاي عربستاني از ردپاي خطير در پرونده شكايت النصر از پرسپوليس خبر دادند! تابناك در اين رابطه نوشته بود: «هواداران تيم النصر خبر از خط دادن علي خطير به باشگاه النصر عربستان مي‌دهند و به همين منظور اين مدير سابق فوتبالي با حكم كميته اخلاق محروم شده است. به نوشته باشگاه خبرنگاران به نظر مي‌رسد او از محل سكونتش در سوييس اطلاعات مورد نياز پرونده شكايت را به دست نماينده سعودي رسانده است.»
زماني كه شهاب‌الدين عزيزي خادم به رياست فدراسيون فوتبال رسيد علي خطير كه انتظار پست و مقام داشت اما به آن نرسيده بود با اظهاراتي عجيب فدراسيون و ليگ را زير سوال برد. در يكي از اين اظهارات خطير كه مي‌خواست به فدراسيون حمله كند مدعي شد در هر بازي ليگ ايران 
5 ميليون دلار شرط‌بندي مي‌شود! اظهارنظري بي‌سند كه بعدها هم به فراموشي سپرده شد. مجموعه اقدامات او در آن مقطع باعث شد كميته اخلاق او را به 5 سال محروميت از هرگونه فعاليت فوتبالي محكوم كند. همين‌طور رييس وقت فدراسيون فوتبال در مصاحبه‌اي به دوتابعيتي و پرحاشيه بودن اين فرد اشاره كرد. عزيزي خادم در مورد خطير به «تسنيم» گفت: «با جست‌وجويي ساده درباره خطير، چيزي جز درگيري و حاشيه پيدا نمي‌كنيد. خطير از من پُست مهم اجرايي و بين‌المللي مي‌خواست و همچنان مي‌خواهد، اما چنين مسووليتي را به كسي كه اعضاي مجمع و اعضاي هيات رييسه با او مخالف هستند و تعدادي از باشگاه‌هاي بزرگ نسبت به او حساسيت دارند، نمي‌دهم. اين آقا مقيم سوييس است و خانواده او در اين كشور اقامت دارند. نمي‌توانم چنين پُست مهمي را به كسي بدهم كه به كشورش دلبستگي ندارد. نمي‌شود پولت را در ايران دربياوري و در سوييس خرج كني. اگر فوتبال براي خطير اين‌قدر شيرين است، اقامت خود در سوييس را باطل كند.» البته كه خطير اين كار را نكرد، بلكه با استفاده از راه‌هايي كه كسي نمي‌داند ابتدا محكوميتش را لغو كرد و با بازگشت تاج شد مشاور او و سپس با حمايت رييس قبلي سازمان خصوصي‌سازي به سمت مديرعاملي باشگاه استقلال رسيد! 
به نظر مي‌رسد بهترين توصيف از مديرعامل استقلال از زبان عزيزي خادم بيرون آمده باشد: فردي كه در سوابقش فقط حاشيه و درگيري و شكايت بوده است. از درگيري فيزيكي با عليرضا حقيقي تا حالا كه نامش كنار واژه «جعل» قرار گرفته است؛ آن‌هم دو بار در يك هفته!
بايد ديد بالاخره نهادهاي نظارتي و مخصوصا فدراسيون فوتبال مي‌خواهد برخورد درستي با اين قبيل مسائل انجام دهد يا آن‌طور كه يحيي گل‌محمدي در كنفرانس خبري بعد از بازي دربي گفت رفاقت علي خطير و رييس فدراسيون شرايط را به گونه‌اي ديگر رقم خواهد زد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون