رانت تسهيلات؛ هديه بانكها به فروشگاههاي بزرگ لوازم خانگي
رييس اتحاديه لوازم خانگي تهران گفت: مگر يك كاسب چه ميزان درآمد دارد كه هر روز با اين حجم به مردم كالا بفروشد يا اينكه هر روز در بيلبوردهاي كشور تبليغ داشته باشد و هر ملكي كه ميخواهد را خريداري و تبديل به تجاري كند. به گزارش انتخاب، اكبر پازوكي، رييس اتحاديه لوازم خانگي تهران با بيان اينكه اين فروشگاهها با تبليغات عوامفريبانه مردم را به قسطي خريد كردن سوق دادهاند، افزود: اگر بانك پول دارد چرا اين تسهيلات را به مردم نميدهد. مساله ديگري كه مطرح است اينكه در حالي كه توليد بايد بر پايه صادرات باشد؛ اين اتفاق رخ نميدهد و تصور اين است كه فروشگاههاي بزرگ مازاد توليد را با شرايط اقساطي به مردم ميدهند. رييس اتحاديه لوازم خانگي تهران در ادامه سخنان خود رويه فعلي را عامل حوالهفروشي دانست و خاطرنشان كرد: حوالهفروشي هم به توليد و هم توزيع ضربه ميزند. وي به ميزان تبليغاتي كه اين فروشگاهها انجام ميدهند، اشاره كرد و گفت: مگر يك كاسب چه ميزان درآمد دارد كه هر روز با اين حجم به مردم كالا بفروشد يا اينكه هر روز در بيلبوردهاي كشور تبليغ داشته باشد و هر ملكي كه ميخواهد را خريداري و تبديل به تجاري كند. پازوكي به تبليغاتي چون «در شهر نگرديد» اشاره و خطاب به مردم تاكيد كرد: از مردم خواهش ميكنم كه در شهر بگردند، چنانچه بگردند، متوجه خواهند شد چه اتفاقي در حال رخ دادن است. رييس اتحاديه لوازم خانگي تهران اضافه كرد: متاسفانه اين فروشگاهها چندين صنف را درگير كردهاند و اين يعني اين صنوف بايد كسب و كار خود را جمع كنند. در همين زمينه سيدرسول ابنالرضا، رييس اتحاديه لوازم خانگي مشهد ضمن اشاره به اينكه افتتاح فروشگاههاي بزرگ هزينههاي كلاني ميطلبد، معتقد است اين فروشگاهها هزينههاي كلان را از جيب مردم پرداخت ميكنند به اين معنا كه صاحبان فروشگاهها در قيمتگذاري كالاها چه در بحث اقساط و چه در بحث ساير شرايط فروش، به مردم اجحاف خواهند كرد. وي باز شدن هر فروشگاه زنجيرهاي و بزرگ در شهر را مساوي با تعطيل شدن ۳۰ درصد فروشگاههاي خرد دانست و اضافه كرد: فروشگاههاي بزرگ اصنافي چون لوازم خانگي، بلور و چيني، مبلمان و لوستر را تحت تاثير خود قرار ميدهند. هماكنون حدود ۶ هزار جواز كسب در اين چند صنف در شهر مشهد صادر شده كه هر كدام براي سه تا پنج نفر ايجاد شغل كردهاند؛ در صورت ايجاد اين فروشگاهها در شهر، ۳۰ درصد اين افراد يعني حدود ۸ هزار نفر بيكار خواهند شد. ابنالرضا ادامه داد: اينكه تصور كنيم اين فروشگاهها به مردم خدمت ميكنند قابل قبول نيست؛ امكان ندارد اين هزينههاي كلاني كه براي تبليغات انجام ميدهند تنها از سود در نظر گرفته شده براي فروش لوازم خانگي باشد. رييس اتحاديه لوازم خانگي مشهد تصريح كرد: اداره دارايي تاكيد دارد سود لوازم خانگي ۴درصد است. حال پرسش اين است كه اين فروشگاهها چگونه با اين ميزان سود توان تبليغات تلويزيوني و محيطي آن هم به اين شدت را دارند؟! وي تبليغاتي نظير «ميريد ميگرديد؛ اما برميگرديد» را دروغ دانست و اظهار كرد: چنانچه قيمتها را در هر دو نوع فروشگاهها با هم مقايسه كنيد بيشك متوجه خواهيد شد كه شرايط فروش و اقساط در فروشگاههاي خرد بسيار بهتر است و بهطور حتم مردم لوازم خانگي را با شرايط و قيمت بهتر در فروشگاههاي خرد دريافت خواهند كرد. حتي بسياري از فروشگاههاي خرد لوازم خانگي را كمتر از قيمت درِ كارخانه به مشتري تحويل ميدهند؛ اما در فروشگاههاي بزرگ محصولات به قيمت مصرفكننده عرضه ميشود. ابنالرضا تصريح كرد: فروشگاههاي بزرگ مدعي هستند كالا را با نرخ سود بانكي (۲۰ تا ۲۳ درصد) به مشتري تحويل ميدهند؛ اما در صورت محاسبه خواهيد ديد با سودي حدود ۳۰ درصد كالا را دريافت كردهايد. رييس اتحاديه لوازم خانگي مشهد به نقش بانكها در اين ميان اشاره و خاطرنشان كرد: به صورت كلي بسياري از مشكلات ما پس از ورود بانكها به عرصه اقتصاد به وجود آمد. بانكها ابتدا وارد بازار املاك شدند و امروز هم لوازم خانگي. به صورت كلي سرمايهگذاري در فروشگاههاي بزرگ با اين حجمِ كار نيازمند ماهانه چند صد ميليارد تومان نقدينگي است، چه كسي توان هزينهكرد اين ميزان نقدينگي را دارد؟ وي تاكيد كرد: بانكها با اين نوع كار ميخواهند تيشه به ريشه صنف لوازم خانگي بزنند و جمع كثيري از مردم را بيكار كنند.