• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5660 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۳ دي

محمدرضا عارف از بايدها و نبايدهاي انتخاباتي مي‌گويد

نمي‌توان با شيوه حكمراني دهه 60 كشور را اداره كرد

نهادهاي اجرايي با ردصلاحيت‌هايي كه انجام دادند برخلاف رهنمودهاي رهبري عمل كردند

جماران| محمدرضا عارف درخصوص سخنان رهبر انقلاب درباره لزوم برگزاري انتخاباتي مشاركتي و با حضور همه جناح‌هاي سياسي كشور و در پاسخ به اين سوال كه مخاطب سخنان رهبري چه كساني هستند، گفت: همان‌گونه كه قابل پيش‌بيني بود براي رهبري انقلاب برگزاري انتخاباتي با مشاركت بالا و با تضمين امنيت و سلامت انتخابات بسيار بااهميت است كه در گذشته نيز شاهد رهنمودهاي ايشان به نهادهاي نظارتي و اجرايي انتخابات بوده‌ايم كه متاسفانه به‌رغم اينكه متوليان اين نهادها خود را پيرو رهبري و ولايت فقيه مي‌دانند، اما نتيجه اقدامات آنها در تاييد صلاحيت كانديداها در چند انتخابات اخير عملا برخلاف توصيه‌هاي رهبري بوده است. وي در همين راستا افزود: به نظر من در درجه اول مخاطب اصلي سخنان مقام معظم رهبري نهادهاي نظارتي امر انتخابات هستند كه مي‌توانند در چارچوب قانون زمينه را براي حضور همه افكار و عقايد درون نظام براي يك انتخابات رقابتي فراهم كنند. متاسفانه نهادهاي اجرايي در ابتداي امر با رد صلاحيت‌هايي كه انجام دادند برخلاف رهنمودهاي رهبري عمل كردند و انتظار اين است هيات‌هاي نظارت استاني و شوراي نگهبان خطاي نهادهاي اجرايي انتخابات را جبران كنند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: با عناويني همچون «عدم التزام به نظام» بسياري از چهره‌هاي موجه و شايسته را ردصلاحيت كرده‌اند؛ غافل از اينكه وقتي فردي براي انتخاباتي كه در نظام جمهوري اسلامي برگزار مي‌شود، كانديدا مي‌شود يعني به آن نظام وفادار است. عارف خاطرنشان كرد: جاي تاسف است كه برخي قبل از تصميم‌گيري نهادهاي نظارتي در رسانه‌هايي كه با پول بيت‌المال اداره مي‌شوند خواستار ردصلاحيت افرادي مي‌شوند كه در اين نظام مسووليت‌هاي كليدي داشته‌اند و همين افراد و رسانه‌ها خود را انقلابي دوآتيشه مي‌دانند! چه كسي به اين افراد چنين مجوزي داده كه اين گونه بي‌پروا خواستار ردصلاحيت افراد شوند؟

موجي از نااميدي را در بدنه جامعه به خصوص نسل جوان شاهد هستيم

وي به موضوع مشاركت حداكثري و برگزاري انتخابات پرشور اشاره كرد و گفت: در چند ماه آينده كه مدت زمان كمي هم به برگزاري انتخابات باقي مانده بايد همه به ويژه مسوولان اجرايي، قضايي و نهادهاي انتظامي و امنيتي تمام تلاش‌شان ارتقای «اميد» مردم باشند. متاسفانه به دليل سوءتدبيرهاي صورت گرفته در چند سال گذشته به ويژه از حوادث سال گذشته تاكنون موجي از نااميدي را در بدنه جامعه به خصوص نسل جوان شاهد هستيم. موضوعاتي همچون حجاب را مساله اول جامعه كرده‌اند و به تبع آن برخوردهاي زننده همچون تعطيلي كسب و كار مردم و توقيف خودروها را شاهد هستيم كه همگي بر اميد مردم تاثير منفي گذاشته است به همين دليل از مسوولان امر مي‌خواهم تمام تلاش‌شان احيای اميد در مردم باشد كه در آن صورت مي‌توان به مشاركت حداكثري مردم اميدوار بود درغير اين صورت با نتايج نظرسنجي‌هايي كه اخيرا انجام شده، مشاركت در انتخابات حداقلي است.

نتيجه مشاركت حداقلي مردم تشكيل مجلس

و دولتي ضعيف بوده است

رييس بنياد اميد ايرانيان به مشاركت حداقلي مردم در چند انتخابات اخير اشاره كرد و گفت: نتيجه مشاركت حداقلي مردم تشكيل مجلس و دولتي ضعيف بوده كه امروز با عملكرد نامطلوب اين دو نهاد مهم شاهد نارضايتي قشر وسيعي از حاكميت هستيم كه در صورت تداوم اين وضعيت نمي‌توان چشم‌انداز مثبتي را براي بهبود وضعيت مردم انتظار داشت.

وي با بيان اينكه تمام موفقيت‌هاي نظام تاكنون به دليل حضور معنادار مردم در رويدادهاي مهم بوده است و در آينده هم هر جا مردم حضور حداكثري داشته باشند برگ برنده نظام خواهد بود از مردم خواست نسبت به سرنوشت خود بي‌تفاوت نباشند و نگذارند افرادي كه هيچ گونه نسبتي با آرمان‌هاي اوليه انقلاب ندارند براي آنها تصميم بگيرند.

عارف در پايان در پاسخ به اين سوال كه راهكار عملي براي بهبود وضعيت مردم چيست، گفت: ما در مجموعه بنياد اميد ايرانيان به عنوان يك نهاد غيردولتي بارها پيشنهاد اصلاح نظام حكمراني و ميدان‌داري نخبگان را داده‌ايم. وقتي از اصلاح نظام حكمراني صحبت مي‌كنيم ناظر به اصلاح ساختارها و اصلاح رويه‌هاست و قاعدتا نمي‌توان با شيوه حكمراني دهه 60 كشور را اداره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون