رييس دولتهاي يازدهم و دوازدهم در ديدار با جمعي از علما:
اقليتي كه امروز حاكم است، ميگويند حكومت دست ما افتاده و بايد نگه داريم
انتخاب| «پاي اينها قرصتر ميشود، اگر انتخابات حداقلي برگزار شود.» حسن روحاني با اين عبارات، تصويري از تلاشهاي برخي طيفهاي راديكال براي باقي ماندن در قدرت ارايه ميكند. طيفهايي كه به زعم روحاني حالا كه قدرت را در دست گرفتهاند از هيچ تلاشي براي نگهداري آن فروگذار نيستند. شيخالرييس اعتدالگرايان در عين حال كاهش مشاركت در انتخابات را معنادار توصيف كرده و ميگويد: «گاهي مشاركت نكردن در انتخابات و راي ندادن به معناي نوع خاصي راي دادن است. »حسن روحاني گفت: اين تصور كه اگر اقليتي حاكم شود با آن ميتوانيم كشور و نظام و اسلام را حفظ كنيم، نتيجه نامطلوب خود را نشان داده است. كرونا، داعش و ترامپ، مشكلات ويژه دوران ما بود كه امروز وجود ندارد و ممكن است در آينده هم نباشد. از طرف ديگر همه قوا و صداوسيما و تريبونها و نهادها هم با دولت فعلي هماهنگ هستند درحالي كه ما چنين شرايطي نداشتيم. رييسجمهور ايران در دولتهاي يازدهم و دوازدهم در ديدار با جمعي از علما و روحانيون گفت: قرار ما از اول انقلاب، رضاي مردم و گسترش اخلاق و معنويت بود. قرار ما اين بود كه مردم در صحنه باشند. چنانكه معيار اميرالمومنين (ع) هم نگاه و رضايت مردم در حكومت بود و به مالك اشتر فرمود همانطور كه تو به حكومتهاي قبل نگاه ميكردي، حالا كه به مصر ميروي مردم به حكومت تو نگاه ميكنند. اميرالمومنين (ع) نميگويد حكومت قبل از اسلام، حكومت كفر بوده، بلكه از نظر آن حضرت مردم حكومت را يك جريان ميبينند و با قبل به خوبي مقايسه ميكنند. روحاني با تاكيد بر اينكه اگر نظام ايراد و اشكال دارد، بايد آن را اصلاح كنيم، افزود: اين تصور كه اگر اقليتي حاكم شود با آن ميتوانيم كشور و نظام و اسلام را حفظ كنيم، نتيجه نامطلوب خود را نشان داده است. اقليتي كه امروز حاكم است ميخواهد انتخابات حداقلي باشد تا راي آنها تضمين شود. ميگويند حكومت دست ما افتاده و بايد نگه داريم، اگر در انتخابات مردم نيايند هم به ما ارتباطي ندارد؛ مشاركت ۲۰ يا ۳۰ درصد باشد هم از نظر آنها پذيرفته است، اما اين خيانت به نظام است. ممكن است به نفع يك حزب و جناح باشد اما آيا به نفع اسلام و ايران است؟ در انتخابات رياستجمهوري تركيه ۸۸ درصد واجدان شرايط پاي صندوق راي رفتند، حالا چطور ما بخواهيم انتخاباتي برگزار كنيم كه مشاركت آن ۳۰ يا ۳۵ درصد باشد؟ او اظهار داشت: گاهي مشاركت نكردن و راي ندادن در انتخابات به معناي نوعي راي دادن است؛ راي دادن به همان نامزدي كه او را براي كسب آن مسووليت صالح نميدانيم، چون در انتخابات مشاركت نميكنيم، عملا شرايط را براي انتخاب غيراصلح مهيا ميكنيم. ممكن است بگويند انتخابات حق است نه تكليف. اما اين حقي است كه در مقاطعي سريع تبديل به تكليف ميشود. اگر به اين حق عمل نكرديم و شرايطي ايجاد شد كه براي نظام و اسلام و مردم خطرآفرين شد، براي ما تبديل به تكليف ميشود. اگرچه شرايط سخت و راضي كردن مردم براي آمدن پاي صندوق مشكل است، اما بايد براي جلب مشاركت مردم تلاش و كاري كنيم آنهايي كه پاي صندوق ميآيند، بتوانند به جاي راي سفيد، حداقل به چند نفر راي بدهند و مانند انتخابات ۱۴۰۰ با ميزان كمسابقه راي سفيد مواجه نشويم. عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبري درباره دلايل ثبتنام خود براي شركت در انتخابات ششمين دوره اين مجلس گفت: من با دوستان زيادي گفتوگو كردم تا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حضور پيدا كنند يا در انتخابات مجلس خبرگان ثبتنام كنند، خيليها حاضر نشدند. ترديد آنها اين بود كه نميدانيم شوراي نگهبان چه ميكند و آيا مردم پاي صندوق ميآيند يا نه؟ من به آنها گفتم شوراي نگهبان هر كاري ميخواهد بكند، ما بايد به وظيفه خودمان عمل كنيم. ما كه نبايد كشور و نظام را رها كنيم. اگر با كنار كشيدن خودمان خداي ناكرده اين نظام صدمه جبرانناپذير ببيند، چه پاسخي داريم؟