• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5665 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۹ دي

افزايش تصادفات فوتي و جرحي در تهران

معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران: ۴۹ درصد از تصادفات رانندگي منجر به فوت در تهران به دليل عدم توجه به جلو بوده است

معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزايش تصادفات فوتي و جرحي در پايتخت برخي اقدامات پليس براي كاهش آمار اين تصادفات را تشريح كرد.
فيروز كشير به تشريح روند وقوع تصادفات در معابر پايتخت پرداخت و گفت: «آمارهاي ما نشان مي‌دهد كه از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه در بحث تصادفات شهر تهران اعم از تصادفات فوتي و جرحي با روندي افزايشي روبه‌رو بوده‌ايم و گرچه شيب اين افزايش تند نيست، اما حتي يك كشته يا مصدوم در تصادفات نيز از نظر ما زياد است و بايد جلوي آن گرفته شود. در همين راستا نيز اقداماتي را براي كاهش تصادفات رانندگي در دستوركار قرار داده‌ايم.»  او با بيان اينكه كاربران ترافيك اعم از رانندگان، عابران و سرنشينان نيز بايد يكسري نكات را رعايت كنند، گفت: «يكي از اصلي‌ترين گروه‌هايي كه بايد نكات و مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند، راكبان موتورسيكلت هستند. آمارهاي ما نشان مي‌دهد كه ۴۷ درصد از تصادفات فوتي رخ داده در شهر تهران مربوط به موتورسواران بوده است. تجزيه و تحليل آمار تصادفات در طول هشت ماهه امسال اين موضوع را نشان داده است. متاسفانه حدود ۹۰ درصد موتورسواراني كه در صحنه تصادف فوت كرده‌اند، اصلا از كلاه ايمني استفاده نكرده بودند.» 
به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ دليل اصلي مرگ موتورسواران نيز ضربه به سر است، راهكار پيشگيري از ضربه به سر هم استفاده از كلاه ايمني استاندارد است. در واقع موتورسواران بايد كلاه ايمني استاندارد بر سر بگذارند و هر كلاهي قابليت جلوگيري از ضربه وارد به سر را ندارد. واقعيت اين است كه درصد بالايي از مرگ‌هاي ناشي از تصادف با موتورسيكلت در صورت استفاده از كلاه و رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي قابل پيشگيري بود. كشير در ادامه گفت: «رانندگان، عابران پياده و سرنشينان خودرو نيز جزو ديگر جانباختگان حوادث رانندگي هستند، اما جالب است بدانيد كه بيشترين دليل وقوع تصادفات فوتي در شهر تهران عدم توجه به جلو بوده است. حدود نيمي يا به بيان دقيق‌تر ۴۹ درصد از تصادفات رانندگي منجر به فوت كه در شهر تهران رخ داده به دليل عدم توجه به جلو بوده است. پس از آن هم موارد سرعت غيرمجاز و ... بوده است.»  او درباره مواردي كه منجر به عدم توجه به جلو مي‌شود، گفـت: «خستگي و خواب آلودگي، صحبت با تلفن همراه يا ارسال پيامك، خوردن و آشاميدن، روشن كردن سيگار، صحبت با سرنشينان ديگر، مشغولي ذهن و ... جزو عواملي است كه منجر به كاهش تمركز و توجه راننده به مسير مقابل مي‌شود. اين موارد هم به راحتي قابل پيشگيري است. البته تصادفاتي هم بوده كه ناشي از نور كم مسير بوده است. ما در وقوع تصادفات با سه عامل انسان، راه و وسيله نقليه مواجهيم. از اين رو نبايد از نقش راه و وسيله هم چشم‌پوشي كرد. به همين دليل نيز قانونگذار به پليس اين اجازه را داده است كه برابر با ۳ ماده ۱۴ اگر به اين نتيجه برسد كه معبري داراي نقص بوده و مستقيما در تصادف اثرگذار بوده است، سهم تقصير را به سازمان مربوطه بدهد.»  معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ درباره زمان وقوع تصادفات رانندگي نيز گفت: «زمان وقوع تصادفات نيز در پيشگيري از وقوع تصادفات مهم است. آمارهاي ما نشان مي‌دهد كه ۵۷ درصد از تصادفات فوتي شهر تهران در ساعات شب و تاريكي هوا رخ داده است. فراواني تصادفات در ساعت‌هاي مختلف شبانه در شهر تهران بين دو دسته ۲۰ تا ۲۴ با ۲۵ درصد و ۲۴ تا ۴ صبح با ۲۲ درصد تقسيم شده است. در واقع حدود نيمي از تصادفات فوتي در ساعات پاياني شب و آغازين بامداد رخ داده است. همچنين ۳۹ درصد از تصادفات فوتي نيز در شب‌هاي پنجشنبه و جمعه رخ داده است.»  او گفت: «همچنين با بررسي كه انجام داديم، مشخص شد زمان ۶۲ درصد از تصادفات رخ داده در روزهاي پنجشنبه و جمعه بين ساعات ۱۰ شب تا ۲ بامداد بوده است. در اين ساعات ما بيشترين انجام حركات نمايشي با خودرو را نيز داريم.»  كشير گفت: «در اين ساعات معمولا با خلوتي معابر مواجهيم، از طرفي خستگي و خواب آلودگي هم در چنين ساعاتي بيشتر است. همين موارد سبب مي‌شود كه راننده با سرعت بيشتري رانندگي كرده و دقت كمتري به مسير داشته باشد. متاسفانه عابران پياده نيز در اين ساعات بيشتر تصادف كرده‌اند كه بخشي از آن مربوط به كاهش ديد راننده در هنگام تاريكي است. عبور از گذرگاه‌هاي عابر پياده، عدم ايستادن در نقاط كور و عدم تردد از مسير سواره‌رو از جمله مواردي است كه عابران پياده بايد رعايت كنند.» 
او درباره اقدامات انجام شده براي كاهش تصادفات رانندگي نيز گفت: «يكي از اقدامات انجام شده از سوي پليس اجراي طرح ۲۰ بود. اين طرح شامل ۲۰ راهكار كوتاه‌مدت زودبازده در مورد حوادث رانندگي است. اقداماتي نظير برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، برخود با تخلفات شبانه، آموزش و فرهنگ‌سازي، نظارت و كنترل نامحسوس، افزايش گشت‌هاي ترافيكي، برخورد با نداشتن كلاه ايمني از سوي موتورسواران، صحبت با تلفن همراه، نبستن كمربند ايمني، اصلاح هندسي معابر و ... از جمله اين موارد است.»  معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ گفت: «به عنوان مثال از هفته دوم مهرماه طرح برخورد با تخلفات شبانه را كليد زديم كه تاكنون بيش از ۵۵ هزار خودروي متخلف كه رانندگان آن اقدام به رانندگي با سرعت غيرمجاز كرده و مرتكب سبقت غيرمجاز و لايي‌كشي شده بودند، اعمال قانون شدند. همچنين حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو نيز توقيف و به پاركينگ منتقل شدند.»  كشير گفت: «در موضوع صحبت با تلفن همراه و نبستن كمربند ايمني از ابتداي امسال حدود ۵۰۰ هزار راننده به دليل صحبت يا كار با تلفن همراه در حين رانندگي و حدود ۴۰۰ هزار راكب موتورسيكلت فاقد كلاه ايمني اعمال قانون شدند. همچنين از ابتداي سال۴۴۸ نقطه پر تصادف را در شهر تهران شناسايي و موارد مورد نياز براي رفع نقص يا اصلاح هندسي را به عوامل شهرداري تهران گزارش كرديم.»  به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ آشكارسازي زير پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهمسطح جزو برنامه‌هاي پليس راهور تهران بزرگ است و خيلي از جاها مي‌توانيم با يك آشكارسازي و اقدامي مانند نصب برچسب‌هاي شبرنگ زير پل‌ها و تيرهاي چراغ برق و نصب تابلوها و بنرها و با افزايش تابلوهاي خطر و با ايجاد آبشار نور و ال‌اي‌دي و آشكارسازي جناغي‌ها و  نصب دوربين‌هاي ثبت تخلف در اين محل‌ها و ديگر معابر از حوادث ترافيكي كم كنيم.  او گفت: «در بحث آموزشي نيز قرارگاه كنترل سرعت تشديد برخورد با تخلفات سرعت و سبقت در دستور كار پليس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و به صورت جدي‌تر با رانندگاني كه بالاي ۵۰ كيلومتر فراتر از سرعت مجاز رانندگي كنند، برخورد مي‌شود. از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از ۲۰۰۰ نفر از رانندگان متخلفي كه سرعت بالايي داشتند در كلاس‌هاي آموزشي قرارگاه سرعت شركت كرده‌اند. همچنين روي پلاك حدود ۱۴۰۰ راننده‌اي كه سرعت زياد داشته و در كلاس‌هاي آموزشي شركت نكرده يا اگر شركت كرده دوباره مرتكب اين تخلف شده‌اند، شكايت راهور ثبت شده است.»  كشير در پايان با تاكيد بر اينكه مردم خودشان بايد به سلامت خود توجه كرده و قوانين و مقررات رانندگي را رعايت كنند، گفت: «همه مي‌دانيم كه نبستن كمربند ايمني، عدم استفاده از كلاه ايمني، صحبت با تلفن همراه و ... سب افزايش احتمال تصادفات رانندگي مي‌شود. خب چرا بايد اين كار را انجام دهيم تا پليس جريمه‌مان كند. خودمان بايد پليس خودمان باشيم و در واقع اگر در جايي پليس نبود ما بايد با رفتارهاي ترافيكي كه داريم قانون را اجرا كنيم.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون