• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5668 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ دي

مروري بر رقابت‌هاي كشتي فرنگي كشور

نمايش‌هاي درخشان آميخته به حواشي

يونس هميالي

رقابت‌هاي قهرماني كشتي فرنگي كشور و مرحله اول چرخه انتخابي تيم ملي در قم برگزار شد كه با قهرماني تيم خوزستان به پايان رسيد و تيم‌هاي شيراز و مازندران به ترتيب دوم و سوم شدند. در تصاحب مدال طلا، كشتي‌گيران شيرازي بهترين عملكرد را در بين ساير تيم‌ها داشتند. 

در اين مسابقات حواشي بسيار زيادي به وجود آمد كه هيجان و جذابيت اين آوردگاه را تحت تاثير خود قرار داد و نگاه‌ها را معطوف به اين اتفاق‌هاي نه‌چندان خوشايند كرد؛ اول جنجال سعيد عبدولي در حمايت از عليرضا برادر كوچك‌تر خود كه مقابل امير عبدي كشتي‌گير قمي در 77 كيلوگرم مغلوب شده بود. عبدي در پيكار نهايي در يك جدال نزديك از سد علي اسكو گذشت تا براي رسيدن به دوبنده تيم ملي براي كسب سهميه المپيك با امين كاوياني‌نژاد رقابت داشته باشد. از سوي ديگر پرتاب بطري آب از سوي تماشاگران به سمت پويا ناصرپور باعث آسيب ديدن چشم او بعد از غلبه بر عليرضا نجاتي از تيم ميزبان شد كه در ديدار نيمه نهايي مقابل مهدي جواهري نتوانست قابليت‌هاي فني خود را به نمايش بگذارد و در پيكار رده‌بندي به روي تشك حاضر نشد. همچنين اعتراض عادل بالي تبار مربي مازندران در فينال حساس 87 كيلوگرم بين شاگردش ناصر عليزاده و عليرضا مُهمدي نايب قهرمان جهاني 2023 از خوزستان، استعدادي كه مي‌تواند در آينده نزديك با ارتقاي كيفيت فني‌اش قله‌هاي جديدي فتح نمايد هم حاشيه‌ساز شد. درحالي كه عليزاده تا ثانيه‌هاي پاياني از حريف جلو بود با اخطار از سوي داور مواجه شد و نتيجه را واگذار كرد و خود با دريافت كارت قرمز تا پايان مسابقات از روي سكوها به نظاره نبردها نشست. 
شايد پيش از آغاز ديدارهاي 60 كيلوگرم هيچ كسي تصور نمي‌كرد كه محمدمهدي غلام‌پور بتواند در حضور مدعيان ريز و درشت به مدال طلا دست يابد و به عنوان پديده اين دوره از رقابت‌ها لقب گيرد. اين كشتي‌گير شيرازي حدود چهل روز قبل در قهرماني جوانان كشور با شايستگي روي سكوي اول ايستاد. در غياب مهدي محسن‌نژاد مدعي اصلي اين وزن، غلام‌پور تا آخرين نفس‌ها براي رسيدن به روياهاي‌شان جنگيد و تكنيك برتر خود را با آميزه‌اي از قدرت به رخ رقبا كشيد تا موقعيت تازه‌اي در اين وزن به دست بياورد. چنانچه مسير موفقيت را شناسايي نمايد و خارج نشود همه را نسبت به آينده اين وزن مي‌تواند اميدوار كند. يكي ديگر از چهره‌هاي مستعد كه عملكرد ستايش‌انگيزي داشت، نامش فردين هدايتي قهرمان 2023 جوانان جهان بود؛ در فينال فوق سنگين او توانست مقابل علي‌اكبر يوسفي كه از روزهاي اوج جهاني اسلو فاصله داشت و در خاطره‌اي شيرين آن آوردگاه به خواب فرو رفته بود با نتيجه 4-يك به برتري برسد. 
ميزباني قم اين ذهنيت را براي محمدجواد رضايي ايجاد كرده بود كه در حضور تماشاگران ديار خود راحت‌تر از هر زمان ديگري مي‌تواند روي سكوي قهرماني 67 كيلوگرم قرار بگيرد. او مهدي نعمتي، سعيد ارجمند، حجت رضايي، محمد اسكندري را به سمت شهر خودشان بدرقه كرد و در فينال با ارايه نمايشي درخشان و فراتر از حد تصور در كمتر از دو دقيقه آرمين محب ثابت از تهران را با شكست مواجه كرد و يك لذت ناب را به همشهريان خود هديه داد. بايد منتظر ماند و ديد كه كادر فني چه تصميمي درخصوص اين وزن المپيكي اتخاذ خواهد كرد.
همواره مهدي بالي در مسابقات داخلي و در غياب محمدهادي ساروي بالاتر از همه حريفان روي سكوي نخست قرار مي‌گيرد، او اين‌ بار هم در 97 كيلوگرم ثابت كرد لحظه‌اي دست از تلاش برنخواهد داشت و همچون سايه به دنبال ساروي خواهد بود تا انتقام شكست‌هاي گذشته را جبران كند. كسي نتوانست خطري متوجه رسول گرمسيري تا قبل از نبرد نهايي 82 كيلوگرم كند و او بدون دغدغه چهار كشتي‌گير را شكست داد، اما مقابل عباس مهديزاده در سه دقيقه نخست با ضعف فني در دفاع خاك و چند بارانداز متوالي در يك قدمي شكست قرار گرفت. اما در وقت دوم در خاك با گرفتن امتياز و دادن دو اخطار به رقيب، برنده كشتي شد. محمدهادي شعباني در 55 كيلوگرم، ميثم دلخاني در 63 كيلوگرم و محمدرضا رستمي در 72 كيلوگرم سه كشتي‌گير شيرازي در وزن‌هاي غيرالمپيكي توانستند با سبقت گرفتن از ساير مدعيان به مدال طلا برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون