• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5669 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ دي

رييس كل بانك مركزي:

ارز براي واردات خودرو اختصاص داديم؛ وزارت صمت مسوول است

روز گذشته محمدرضا فرزين، رييس كل بانك مركزي در جلسه علني مجلس حاضر شد و در جريان بررسي سوال نمايندگان از وزير صنعت در‌خصوص تاخير در واردات خودرو عنوان كرد كه بانك مركزي به تكاليف خود در تخصيص ارز واردات خودرو عمل كرده است. 
به گزارش ايسنا، فرزين در اين جلسه بر ادامه تثبيت اقتصادي و ثبات در بازار ارز، تداوم روند كاهش نرخ رشد نقدينگي و پايه پولي به منظور مهار تورم تاكيد كرده است.
همچنين هدايت هدفمند اعتبارات به سمت توليد و افزايش ذخاير ارزي كشور و بانك مركزي از ديگر اظهارات رييس كل بانك مركزي در جلسه غيرعلني با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بوده است. فرزين گفت: از ابتداي سال تا پنجم دي‌ ماه بالغ بر ۳۱ ميليارد و ۴۰۲ ميليون دلار ارز به وزارت صمت داده شده است كه نسبت به سال گذشته 5درصد افزايش يافته است. به حوزه خودرو و قطعات  5 ميليارد و ۴۰۶ ميليون دلار تاكنون ارز تخصيص داده شده كه نسبت به سال گذشته 8درصد افزايش يافته است.
رييس كل بانك مركزي افزود: همان‌گونه كه وزير صمت توضيح دادند واردات خودروها براساس ارز تخصيص يافته نيز انجام شده است و اكنون نيز مذاكراتي بابت واردات خودروهاي برقي، خودروهاي معمولي و واردات خودرو از مناطق آزاد صورت گرفته و توافق لازم انجام شده است. بانك مركزي نيز براساس منابع و دستورالعمل‌ها، ارز را براي واردات تخصيص خواهد داد. وي ادامه داد: نمايندگان به من مي‌گويند كه بايد براساس منابع ارزي كشور ارز تخصيص دهيد كه اعلام كردم براي جلوگيري از ايجاد مشكل در حوزه توليد از منابع ارزي آزاد شده نيز ارز اختصاص مي‌دهيم. رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: در ابتداي سال قرار بود ۲۹.۵ ميليارد دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود اما براي اينكه كشور با مشكل مواجه نشود تا اين لحظه كه سال تمام نشده است ۳۱ ميليارد و ۴۰۲ ميليون دلار به وزارت صمت ارز تخصيص داده شده است و براساس توافق با وزارت صمت تا سقف ۴۲ ميليارد دلار به اين وزارتخانه ارز تخصيص مي‌يابد تا بخش توليد كشور با مشكل مواجه نشود. 
وي در پايان خاطرنشان كرد: در بانك مركزي در حوزه تخصيص ارز تلاش بر اين است كه تمام ارز براساس نياز هر بخش تخصيص پيدا كند. بانك مركزي ارز مورد نياز وزارت صنعت، معدن و تجارت را تخصيص داده است و اين وزارت صمت است كه بايد براي آن برنامه‌ريزي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون