• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5680 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۶ دي

بريز و بپاش‌هاي تمام نشدني زردپوشان

ستاره‌هاي مازاد! آيا كسي مديران سپاهان را پاسخگو مي‌كند؟

روز گذشته خبر رسيد دو ستاره سپاهان كه با سروصداي زياد راهي اصفهان شده بودند تا در فصل جديد پيراهن زردپوشان اصفهان را بپوشند به صورت رسمي جدا شدند. احسان پهلوان و عيسي آل‌كثير اين دو بازيكن بودند. پيش‌تر گفته شده بود سپاهان با كاوه رضايي هم فسخ يك‌طرفه كرده و عذر دابو بازيكن خارجي خودش را هم خواسته است. اينكه سپاهان ستاره‌هايي كه تيم‌هاي مدعي آرزوي داشتن‌شان را مي‌كنند در ليست مازاد مي‌گذارد بسيار عجيب و طعنه‌آميز است! با ذكر اين نكته كه مجبور است تمام پول قرارداد اين بازيكنان را تا پايان فصل بعد بپردازد كه ارقامي چند ده ميلياردي مي‌شود. 
به گزارش روزنامه اعتماد، اگر بنويسيم كه سپاهان ثروتمندترين باشگاه ايران و يكي از پرهزينه‌ترين باشگاه‌ها حتي در سطح آسيا است، گزاف نيست. ارقامي كه از سوي نهادهاي نظارتي و انضباطي و برخي منابع غيررسمي به گوش مي‌رسد نشان مي‌دهد كه زردپوشان امسال در بازار غوغا كرده بودند ولي حالا براي هماهنگي با سقف ستاره بيرون مي‌اندازند!
باشگاه سپاهان عنوان خصولتي را يدك مي‌كشد اما همگان مي‌دانند ابركارخانه فولاد مباركه بيشتر به دولت وصل است تا افراد حقيقي. اما هزينه‌هايي كه در اين ابركارخانه مي‌شود يك بحث مفصل مي‌طلبد كه در اين مقال هم‌ نمي‌گنجد.‌  موضوع بر سر باشگاه‌داري اين ‌مجموعه است. باشگاهي كه از اوايل دهه هشتاد با حمايت‌هاي فولادي براي بازيكنان و مربيان سركيسه را حسابي شل مي‌كرد و مديران اين باشگاه دست روي هر بازيكن يا مربي كه مي‌گذاشتند معمولا جواب‌ منفي نمي‌شنيدند! كه البته هنوز هم همين‌طور است، تا زمان حضور ساكت در راس هرم مديريتي سپاهان، اين باشگاه با وجود قانون سقف قرارداد هرقدر كه دل‌شان مي‌خواست هزينه كردند و پس‌ از كسر امتياز كه با الطاف كميته استيناف و عدم اجراي قانون عجيب، امتيازات پس داده را پس گرفتند و درنهايت فهميديم‌ آش همان آش است و كاسه هم همان كاسه!
ساكت از سپاهان رفت و مدير جديد آمد اما بريز و بپاش‌هاي زردپوشان ديار زاينده‌رود تمام نمي‌شود. ديروز خبر آمده كه ليست طويل بازيكنان براي آل‌كثير و پهلوان جا ندارد و اين دو ستاره فوتبال در ليست مازاد قرار گرفتند! سوال اينجاست، چرا اين ستاره‌ها جذب شدند؟ چقدر هزينه از بيت‌المال به جيب بازيكنان و يكسري دلال رفت؟ اصلا چرا آمدند كه حالا بروند؟ به اين سوالات بي‌جواب علت پرداخت ۱۰۴ ميليارد پول بي‌زبان به يك دروازه‌بان ذخيره تيم ملي را هم اضافه كنيد! چطور مي‌شود يك تيم فوتبال هرقدر دوست دارد به بازيكنانش بپردازد و هروقت بخواهد ستاره‌اش را هم مازاد كند اما مورد بازخواست قرار نگيرد؟
اين تيم در سال‌هاي اخير چه دستاورد و درآمدي داشته كه اين‌طور بي‌حساب و كتاب ستاره‌هاي ليگ را به اصفهان مي‌كشاند و‌ بعد هم‌ با خروج بعضي از آنها راه را براي ورود ستاره‌هاي جديد هموار مي‌كند و هزينه روي هزينه مي‌گذارد؟ به هر حال منابع درآمدي يك باشگاه فوتبال مشخص است: حق پخش كه نداريم، تبليغ روي پيراهن كه استقلال و پرسپوليس‌اش با اين همه هوادار كمتر از 100 ميليارد مي‌گيرند، ترانسفر بازيكن كه سپاهان فصل قبل نداشت، بليت‌فروشي و تبليغات محيطي كه شايد سر جمع براي تيم سپاهان 40، 50 ميليارد تومان آورده داشته باشد. البته سپاهان بعضي اوقات با مجاني كردن ورود هواداران به نقش جهان نشان مي‌دهد چندان به اين پول‌ها نياز هم ندارد! اصلا حالا كه فدراسيون فوتبال زور اجراي قانون خودش را ندارد چرا نهادهاي نظارتي و بازرسي پيگيري نسبت به اين قضيه ندارند؟ 
مردم مي‌خواهند براي يك‌بار هم شده بدانند سپاهان هر سال چقدر پول به ستاره‌هايش ‌مي‌پردازد؟ منبع يا منابع مالي آنها از كجا و به چه طريقي تامين مي‌شود؟ استعفاي محمدرضا ساكت از سپاهان نبايد باعث به فراموشي‌ سپرده شدن هزينه‌هاي او در باشگاه شود. 
تيمي كه براي بازسازي ورزشگاهش دو دهه زمان صرف مي‌كند و بي‌پولي را دليل اصلي عدم تسريع در بازسازي مجدد استاديومش عنوان مي‌كند چرا بايد حدود دو دهه هرقدر كه دوست دارد به پاي بازيكن و مربي و واسطه‌هاي سودجو بريزد؟  آيا مديران ارشد كارخانه فولاد در جريان چنين روندي هستند يا با رضايت آنهاست كه مديران سپاهان از كيسه خليفه مي‌بخشند؟
آيا براي رسيدن به پاسخ اين سوالات هم بايد بيش از اين منتظر بود يا پاسخي براي آن نيست؟ تا جايي كه ذهن‌مان ياري مي‌دهد در تاريخ فوتبال‌مان تيمي نداشتيم در سالي كه هزينه كردن زياد با تهديد به محروميت و كسر امتياز از جانب فدراسيون‌ همراه شده بي‌پروا بيشترين هزينه ‌را براي جذب بازيكن كرده باشد! در اين وضعيت و باتوجه به اينكه سرخابي‌‌هاي محبوب پايتخت روز به روز به ورشكستگي ‌نزديك‌تر مي‌شوند شايد هدف نهايي مسوولان تك‌قطبي كردن ليگ و ابرقدرت شدن يك باشگاه شهرستاني با بودجه نامحدودي است كه دراختيار دارد، باشد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون