• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5680 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۶ دي

رنج‌هاي مادران اجاره‌اي

يعني رحم اجاره‌اي ژن غالب بوده است.

بله. آدم فكر مي‌كرد اين شخص دو تا پسر به دنيا آورده است.

اين بچه‌ها با هم در ارتباط هستند؟

نه، فقط همان روز زايمان كه آن خانم خودش خواست، اين خانم را ببيند و با شماره‌اش تماس بگيرد و بگويد اين بچه به دنيا آمده و من دوست دارم اسم پسر شما را روي او بگذارم. همان نام پسرش را گذاشت و خيلي هم شبيه هم هستند، چون با من در ارتباط است، من بچه‌ها را مي‌بينم.

نوعي بهره‌كشي در اين موضوع نمي‌بينيد؟

بهره‌كشي نيست چون اكثرا خودشان داوطلب انجام اين كار هستند.

به هر حال تحت شرايطي كه همسر يا پدر براي‌شان درست كردند داوطلب مي‌شوند.

تا جايي كه من مي‌دانم- يك‌سري اطلاعات هست كه شايد هم ناقص باشد- در كشورهاي ديگر اين‌طور نيست كه يك خانم بيايد اهدايي را انجام بدهد و بابت آن هزينه دريافت كند. شايد او خودخواسته بخواهد از تخمك خودش به آن خانم تخمك بدهد، آن تخمك به دنيا بيايد و 18 ساله بشود و به او بگويند كه مادر ژنتيكي شما فلاني است، چون از نظر قانوني بايد بداند كه مادر ژنتيكي‌اش چه كسي است. ولي در ايران اين‌طور نيست و معمولا يك‌سري قوانين در مركز ماست كه اصلا نبايد آن شخص را ببيند و اصلا نبايد بدانند آن كيس كجا زندگي مي‌كند و فقط بايد يك‌سري عكس به آنها نشان بدهند و عكس هم بايد واقعي باشد نه عكس يك كيس ديگر. اينها اكثرا خودشان مي‌آيند و اكثر آنها هم به خاطر هزينه‌اي كه مي‌خواهند مراجعه مي‌كنند. يك‌سري پزشك‌ها هستند كه وقتي كيس را مي‌بريم تا روتين بخواهند كارش را انجام بدهند برايش توضيح مي‌دهند اگر قرار است اين كار را انجام بدهي امكان دارد اين هورمون روي بدنت تاثير بگذارد يا اگر بيماري زمينه‌اي داشته باشي امكان دارد در چند سالگي اين بيماري را بگيري و ما به تو توضيح مي‌دهيم اگر دوست داري اين كار را بكني، اگر نه نيايي، چون واجب نيست اين كار را به خاطر هزينه انجام بدهي. ولي اكثرا مبلغ براي‌شان مهم است. شايد درصد خيلي كمي از آنها ببينند كه اصلا ارزش ندارد به خاطر اين هزينه دوره 14 روزه هورمون را تحمل كنند يا امكان دارد به جاي يائسه شدن در سن 52 سالگي در سن 40 سالگي يائسه شوند. شايد درصد خيلي كمي از آنها وقتي به اين كارشان خيلي خوب فكر مي‌كنند، مي‌گويند ما نمي‌توانيم اين كار را انجام بدهيم، اما درصد بيشتري از آنها دوست دارند هزينه‌اش را بگيرند و يك‌سري اصلا كارشان همين است.

در واقع موتور محرك پول است؟

بله.

كارتان اين است كه كيس‌ها را به هم معرفي مي‌كنيد؟

بله، معرفي مي‌كنيم و كارهاي اداري‌شان را انجام مي‌دهيم. اگر مشاوره بخواهند هم انجام مي‌دهيم. شايد اين مشاوره را بخواهند در موسسه ديگري انجام بدهند ولي بايد هزينه زيادي پرداخت كنند و در نوبت بمانند. ما اين شرايط را براي‌شان آماده مي‌كنيم و حتي شده كيس‌هايي را به سرانجام رسانديم آن هم بدون هيچ هزينه‌اي؛ يعني فقط هزينه‌هاي روتين مركز را پرداخت كردند و از هزينه‌هاي جانبي كه براي ماست چون به عنوان يك وكيل داريم كارشان را انجام مي‌دهيم خبري نبوده است.

در واقع به نوعي از دو طرف وكالت مي‌گيريد كه كارها و گفت‌وگوها را انجام بدهيد؟

بله. يك‌سري‌هاي‌شان مانند رحم جايگزين مي‌آيند و صحبت مي‌كنند. من با آنها صحبت مي‌كنم كه مي‌دانم شما مشكل داريد، بايد هزينه بگيريد كه مشكل‌تان را رفع كنيد، اما همه‌چيز هزينه نيست. شما از نظر خودتان در رابطه با هزينه‌اش صحبت مي‌كنيد ولي آنها به چيزي كه توجه ندارند هزينه است و براي‌شان فرزندشان مهم است كه دست شما به امانت مي‌سپارند. شما وقتي پا پيش مي‌گذاريد كه اين كار را انجام بدهيد قرار نيست اول در مورد هزينه صحبت كنيد، چون هر جايي عُرف خودش را دارد. يك كيس مي‌گويد من 20ساله هستم، رحمم خوب است، فرزند سالمي دارم، قوي و ورزشكار هستم و 300 يا 400 ميليون مي‌خواهم. اين‌طور نيست! وقتي مي‌آيد برايش توضيح مي‌دهيم كه قرار است اين كار را بكني و اين مسووليت‌ها را بگيري، قرار است 3 تا 4 بند قرارداد داشته باشي و اگر در يكي از اين بندها اشتباهي از طرف تو انجام شود مقصر هستي كه آن جنين سقط شده و از دنيا رفته است و شايد طوري شود كه اگر هزينه هم بدهي نتواني از آن خلاص بشوي. مي‌گوييم بهتر است ابتدا همه قرارداد را بخواني و در مرحله قرارداد در رابطه با آن صحبت مي‌كنيم. يك‌سري هم فكر مي‌كنند دارند خانه مي‌خرند. خيلي‌ها هستند كه مثلا يك خانم كلا قرار است 260 تومان پرداخت كند و مثلا قرار است 40 ميليون تا انتقال خرج كند. آنها مي‌گويند من يك سفته يك ميلياردي از اين خانم مي‌خواهم كه در اين 9 ماهي كه بچه من را نگه مي‌دارد مشكلي برايش پيش نيايد. در صورتي كه ما مي‌گوييم ممكن است مشكلات از طرف جنين باشد، ممكن است ژنتيكي باشد و ممكن است پزشكي باشد كه آن را پزشك مي‌داند، اما امكان دارد يك‌سري مسائل مانند مسافرت نكردن باشد، ولي آن خانم به مسافرت رفته و باعث شده جنين دفع بشود. در اين موارد خيلي از كارها را نبايد انجام بدهند، اما انجام مي‌دهند. اگر چنين چيزهايي باشد مقصر است.

اگر جنين به دلايل پزشكي از بين برود رحمي كه اجاره شده پولش را دريافت مي‌كند؟

بله، يك قرارداد است كه از تايمي كه اينها مي‌آيند و 14 روز مصرف دارو دارند و استفاده مي‌كنند و به پروسه انتقال مي‌رسند. در چنين پروسه‌اي مبلغ 8 تا 10 ميليون از هزينه‌اي كه جمعا 260 ميليون تومان بوده را‌گيرنده پرداخت مي‌كند، آن هم براي 10 روزي كه دارو زده و رفت‌وآمد داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون