• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5681 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ دي

بذرپاش:

قرارداد توسعه چابهار يك ماه ديگر امضا مي‌شود

به گفته وزير راه و شهرسازي، توافق بين ايران و هند براي بندر چابهار تا يك ماه آينده نهايي مي‌شود و به امضاي دو طرف مي‌رسد.
مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «در ديدار با وزير امورخارجه هند، آخرين وضعيت قرارداد بندر چابهار بين ايران و هند بررسي و توافق شد تا يك ماه آينده نهايي و بين دو طرف به امضا برسد.افزايش همكاري در حوزه‌هاي حمل‌ونقل و ترانزيت، اميدبخش آينده روشن همكاري‌هاي دو كشور قدرتمند آسياست.»
 همچنين سوبرامانيام جايشنكار، وزير امور خارجه هند نيز در پيامي ضمن اعلام مذاكره در خصوص اقدامات گذشته براي تجهيز بندر چابهار، از توافق با ايران براي توسعه بندر چابهار خبر داد. اين مقام هندي نوشت: تعاملات خود را در تهران با جلسه‌ با وزير راه و شهرسازي؛ مهرداد بذرپاش آغاز كردم. در مورد چارچوب همكاري بلندمدت در رابطه با بندر چابهار بحث مفصل و سازنده‌اي داشتم. همچنين در مورد كريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال- جنوب تبادل ‌نظر شد.
هند از طريق انعقاد قرارداد يكي از شركت‌هاي خصوصي خود و با تعهد سرمايه‌گذاري به ميزان ۸۵ ميليون دلار براي خريد تجهيزات مورد نياز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز يك بندر شهيد بهشتي چابهار شد كه به‌ دليل مشكلات ثانويه ايجاد شده از جمله تحريم‌ها، جهت خريد و تامين تجهيزات مذكور، اين قرارداد به‌طور كامل اجرايي نشد اما سال گذشته اعلام شد كه تامين تجهيزات سنگين راهبردي به مبلغ مجموع ۲۴ ميليون دلار انجام شده است.
مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي خردادماه درباره اينكه وضعيت سرمايه‌گذاري طرف هندي براي توسعه بندر چابهار به كجا رسيد، ‌بيان كرد: ما به هيچ‌وجه در شرايطي نيستيم كه با ظرفيت عظيمي كه بنادرمان دارد، كسي بخواهد با منت حضور پيدا كند. 
آنقدر تقاضا براي سرمايه‌گذاري در بنادر ايران چه از سوي نهادهاي مالي و فعالان بخش خصوصي داخلي و چه سرمايه‌گذارهاي خارجي زياد است كه ما بايد بين آنها انتخاب كنيم و امسال سال رونق سرمايه‌گذاري در اين بخش خواهد بود.
پس از آن علي‌اكبر صفايي، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي شهريورماه درباره نحوه قرارداد با هندي‌ها در فاز يك بندر شهيد بهشتي چابهار توضيح داد: اين قرارداد به ‌صورت سرمايه‌گذاري ۸۵ ميليون دلاري و BoT هندي‌هاست. تا الان هندي‌ها ۲۵ ميليون ‌دلار سرمايه‌گذاري كردند كه به ‌صورت جرثقيل‌هاي ساحلي بوده و اخيرا با مدلي كه به توافق رسيديم، شروع به فعاليت كردند اگرنه چند سالي اين جرثقيل‌ها راكد مانده بود؛ اين تجهيزات شامل جرثقيل‌هاي ساحلي، محوطه‌اي، تجهيزت تخليه و بارگيري كانتينر و مجموعه‌اي از انواع مختلف تجهيزات است.
البته خبر نهايي شدن قرارداد با هند براي فعال كردن ظرفيت ترانزيتي ايران در سال‌هاي گذشته بارها منتشر شده و در سال جاري هم مسوولان وزارت راه و سازمان بنادر و دريانوردي چند بار تاكيد كردند كه قرارداد نهايي در حال تدوين است. حال با اظهارات وزير راه و شهرسازي و خبر امضاي قرارداد تا يك ماه آينده بايد ديد رويكرد دولت سيزدهم در بحث ديپلماسي اقتصادي و كشورهاي خارجي به كجا مي‌رسد و تا چه اندازه مي‌تواند ظرفيت‌هاي ترانزيتي ايران را در بندر شهيد بهشتي چابهار كه بخشي از كريدور شمال - جنوب است، عملياتي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها