• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5682 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۸ دي

حسين عسگري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

از بي‌كفايتي تشكيلات فوتبال ما است كه فغاني زير پرچم استراليا سوت مي‌زند

بازي‌هاي بي‌اهميت را به داورهاي ما مي‌دهند

روزبه  دلاور

هجدهمين دوره از مسابقات جام‌ ملت‌هاي آسيا در قطر در حال برگزاري است. با حسين عسگري يكي از كارشناسان داوري قديمي كشورمان درخصوص وضعيت داوري اين مسابقات گفت‌وگو كرديم. عسگري اميدي به قضاوت تيم داوري جوان كشورمان در بازي‌هاي حساس اين بازي‌ها ندارد. او قضاوت فغاني در فينال را منوط به اتفاقات پيش رو مي‌داند.

 

‌سطح داوري در چند بازي برگزار شده چطور بود؟

اينها از نخبه‌هاي داوري آسيا هستند كه انتخاب شدند منتها آن بحث فوتبال و اشتباهاتي كه در فوتبال وجود دارد در تمام بخش‌هاي آن هست و در داوري هم همين‌طور. حالا تكنولوژي كمك داوري ويديويي الان كمك مي‌كند و تنها راهي است كه جلوي اين اشتباهات را بگيرد. اين افراد از روي رابطه انتخاب نشدند بلكه از تجربه‌شان است كه حضور دارند. VAR تاثير زيادي داشته و اشتباهات داوري را كم كرده است.

‌VAR توانسته درصد زيادي از اشتباهات داوري را كم كند؟

بله. در اين چند مسابقه‌اي كه برگزار شده در حدود پنج تا شش‌تاي آن تكنولوژي خيلي به داوري كمك كرده است و اين تنها راهي است كه مي‌تواند جلوي اشتباهات داوري را بگيرد. حالا كي به فوتبال ما برسد و به درد داورهاي ما بخورد بايد منتظر ماند!

‌در بازي عمان و عربستان هم با وجود VAR اتفاق عجيبي افتاد.

يك موقعي يك حركات اضافي باعث ايجاد شك و شبهه مي‌شود. داور استراليايي يك حركت اضافه كرد كه مرسوم نيست. در كلاس‌ها به داورها ياد مي‌دهند كه چه علائمي را نشان دهند. حركت اول كه مانيتور را نشان مي‌دهد درست بود اما بعد كه گل درست بود ديگر نبايد حركت اضافي مي‌كرد و بايد مستقيم وسط زمين را نشان ‌دهد. گل به لحاظ قانوني درست بود اما حركت اضافي باعث ايجاد شك شد. يك مقداري بازي به تشنج كشيده شد.

‌درباره تيم داوري از كشور ما كه هنوز قضاوت نكردند صحبتي داريد؟

خب اينها تجربه اول‌شان است و طبيعي است كه از داوران باتجربه‌تر استفاده مي‌كنند حالا كي نوبت داورمان برسد بايد منتظر بود.

‌احتمالش هست در مراحل بالاتر سوت بزنند؟

نه. اينها صبر مي‌كنند تا يك فرصتي دهند كه بازي زياد سنگيني نباشد مثلا تكليف تيم‌هايي كه صعود كردند مشخص شده باشد.

‌فغاني هم‌ افتتاحيه را قضاوت كرد.

فغاني جايگاه خاص و ويژه‌اي دارد و اولين‌بار نيست كه در اين مسابقات‌ حضور دارد.

‌و قضاوت او زير پرچم استراليا براي ما جاي افسوس داشت!

بله. اين بي‌كفايتي تشكيلات فوتبال ما است كه براي‌شان مهم نيست كه از ايران يك نفر به عنوان نماينده باشد يا نباشد.

‌چقدر احتمال مي‌دهيد فغاني فينال را قضاوت كند؟

بايد ديد چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد، طبيعتا اگر ايران به چهار تيم پاياني صعود كند طبق آن پروتكل‌هايي دارد و چون فغاني اصالتا ايراني است يقينا بازي ايران را به او نمي‌دهند، چون آنها كاري نمي‌كنند كه بهانه‌اي دست كسي بدهند. مثلا ايران به فينال بيايد بازي را به فغاني بدهند شايد اتفاق خاصي رخ ندهد اما حرف و حديث زياد است. با كوچك‌ترين اتفاق مي‌گويند او ايراني است و از اين صحبت‌ها!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون