• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5682 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۸ دي

يك دهه، يك مدال

آذرپيرا گمشده كشتي ايران در 97 است؟

يونس هميالي

 ضعيف‌ترين نتيجه اوزان كشتي آزاد از 2014 تا 2023 كه توسط كشتي‌گيران كشورمان در رقابت‌هاي المپيك و جهاني كسب شده در 97 كيلوگرم بوده است؛ تنها با ارمغان يك مدال برنز مجتبي گليج در آوردگاه 2021 اسلو! 

طي اين سال‌ها چهره‌هايي نظير رضا يزداني (دوبار)، عباس طحان، امير محمدي، مجتبي گليج (دوبار)، علي شعباني و محمدحسين محمديان (دوبار) در اين مسابقات حضور يافتند اما نتوانستند موفقيتي به دست آورند. وضعيت پيشينه نااميد‌كننده اين وزن باعث شده يك نگراني عميق همراه با اضطراب به وجود آيد. نگراني از اينكه شايد يك بار ديگر با اشتباه محاسباتي و برنامه‌ريزي غلط، اين وزن به پرتگاه سقوط نزديك شود.
در رقابت‌هاي اوپن زاگرب و نخستين رقابت رنكينگ اتحاديه جهاني كشتي كه برگزار شد، اميرعلي آذرپيرا (عضو تيم ملي در جهاني 2023 در 92 كيلوگرم) توانست با غلبه بر رادوسلاو باران، مايكل ماچياول، ايساك ترامبل، ويكي و كائل اسنايدر روي سكوي قهرماني قرار بگيرد. او سومين كشتي‌گير ايراني لقب گرفت كه در صف‌آرايي با اسنايدر امريكايي به برتري رسيد؛ نخستين‌بار طحان در رقابت‌هاي 2016 جام باشگاه‌هاي جهان به ميزباني شهر خاركف اوكراين با غلبه بر قهرمان المپيك ريو شگفتي‌ساز رقابت‌ها شد اما سرنوشت او مانند يك جرقه‌اي زودگذر به خاموشي گراييد. سپس چهار سال بعد محمديان در تورنمنت متئو پليكونه ايتاليا با نتيجه ضربه فني موفقيت را در آغوش كشيد و دم مسيحايي از اميد و نشاط را به سراسر ايران زمين دميد تا مقدمه‌اي باشد براي تصاحب سكوي المپيك توكيو اما او هم با شكست مقابل اوديكادزه گرجستاني وداع تلخي داشت تا آرزوهايش را براي هميشه بر باد رفته ببيند. آذرپيرا به خوبي مي‌دانست در صورت احتمال صف‌آرايي با اسنايدر ويژگي ممتاز و برگ برنده كشتي‌گير سرزمين ينگه دنيا قدرت بدني و پُرنفس بودن اوست. او مي‌دانست اسنايدر تا ثانيه‌هاي پاياني جدال، حريف را تحت فشار قرار خواهد داد. همچنين اكثر طراحي هجوم‌هاي او براي كسب امتياز به يك شيوه متداول انجام مي‌شود كه قابل پيش‌بيني است: حمله با دست راست. اسنايدر معمولا در نسخه هميشگي‌اش رقبا را از نظر تنفسي تحت فشار مي‌گذارد تا به لحاظ استقامتي دچار مشكل شوند. سپس او با كاهش ارتفاع گارد رقيب به مچ پاي او مي‌رسد.  اما آذرپيرا با تغيير ذهنيت در باورهاي فني و روحي خود توانست با مهار كردن دست‌هاي پرتوان او اجازه خودنمايي را از اسنايدر بگيرد. اتخاذ تاكتيك در زمان و ترسيم موقعيت مناسب در ارزش‌گذاري‌ها براي آذرپيرا راه‌گشا و نجات‌بخش شد تا با نتيجه 3-6 به برتري برسد.  بي‌شك هر كشتي‌گيري از كشورمان كه طبق چرخه فرآيند براي رقابت‌هاي المپيك پاريس انتخاب مي‌شود، براي دست يافتن به يكي از سكوهاي سه‌گانه با توجه به مدعيان تا بن دندان مسلح مسير بسيار سختي خواهد داشت. خواه اين فرد آذرپيرا باشد يا كشتي‌گير ديگر. هرچه هست بايد طلسم ناكامي اين وزن شكسته شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون