• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5687 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۴ بهمن

افزايش قيمت انرژي و قطع و وصل آن كار را براي بنگاه‌هاي توليدي سخت كرده است

روزگار سخت صنايع در زمستان

ندا جعفري

فشار ناترازي انرژي در كشور در تابستان با قطع برق و در زمستان با قطع گاز صنايع نشان مي‌دهد در جريان مصرف گاز، همواره بخش خانگي در اولويت قرار گرفته كه نمي‌توان بر آن خرده‌اي هم گرفت. اما فعالان صنعتي و توليدكنندگان از فرآيند قطع گاز در زمستان گلايه دارند و مي‌پرسند در حالي كه گاز رستوران‌ها و مراكز خدماتي هرگز در جريان سرما قطع نمي‌شود؛ چرا بخش توليد و صنايع است كه در خط مقدم قطع گاز قرار دارد؟

در يك نمونه آنگونه كه رييس انجمن صنفي فخاران بویين زهرا مي‌گويد، نه تنها دستورالعمل اخير دولت درخصوص نرخ گاز صنايع و تعيين 10درصدي نرخ گاز پتروشيمي‌ها به عنوان مبناي محاسبه گاز فخاران باعث افزايش 400 درصدي گازبهاي اين صنف شد با قطعي گاز هم كه پيش آمده كار اين صنف سخت‌تر از قبل شده است.

تعطيلي كوره‌پزخانه‌ها به دليل قطع شدن گاز اين واحد‌هاي توليدي باعث كسادي بازار ساخت و ساز نيز شده و قيمت آجر را هم بالا برده است، چند هزار كارگر فصلي و دايمي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در واحد‌هاي توليد آجر مشغول به كار هستند كه در اين شرايط بيكار شده و از ادامه كار در اين واحدها بازمانده‌اند.

 

در خرداد ماه نرخ گاز تغيير كرد

اما مابه‌التفاوت از ابتداي سال محاسبه شد!

محمد اينانلو، رييس انجمن صنفي فخاران شرق بویين‌زهرا (توليدكنندگان آجر) در مورد قطعي گاز واحدهاي توليدي كوره‌هاي آجرپزي به «اعتماد» گفت: در حالي كه از خردادماه امسال بهاي گاز كوره‌هاي آجرپزي را 400 درصد بالا بردند، اما 5 ماه بعد از تعديل قيمت‌ها و در آبان ماه 1402 و بدون اطلاع قبلي به يك‌باره اعلام شد كه اين افزايش 400 درصدي قيمت‌ها از ابتداي سال محاسبه مي‌شود، اين در حالي است كه از ابتداي سال اين موضوع مطرح نبود و زماني كه قبض گاز به واحدها ارسال شد متوجه اين مساله شديم. حال سوال اينجاست كه چرا اين تغيير قيمت را از اسفند ماه 1402 اعلام نكردند يا از ابتداي سال اين موضوع مطرح نشد؟

اينانلو با بيان اينكه 1 ميليارد و 400 ميليون تومان بدهي گاز داريم، گفت: زماني كه براي شكايت به اداره گاز مراجعه كرديم، گفتند بايد تفاوت قيمتي كه از ابتداي سال بوده را هم پرداخت كنيد، اما اگر از ابتداي سال اين مساله را مي‌دانستيم هر ماه بدهي‌مان را تسويه مي‌كرديم، اين در حالي است كه توليدات ما از ارديبهشت تا مهر ماه است و از ابتداي سال تا آبان ماه هم كليه آجرهايي كه توليد شده را براي مشتريان‌مان ارسال كرده‌ايم و ديگر نمي‌توانيم ما‌به‌التفاوت تعديل نرخ گاز را از مشتريان‌مان دريافت كنيم.

 

7000 كارخانه كوره پزي در كشور فعال است

اين توليدكننده افزود: نمايندگان مجلس با ارزيابي كه از ظرفيت گاز مصرفي كوره داران و آجرپزان در سطح كشور داشتند نرخ گاز را بر مبناي خوراك پتروشيمي‌ها محاسبه كردند اين در حالي است كه پيش از اين كوره‌داران در بخش ساير صنايع به شمار مي‌رفت و نرخ هر متر مكعب گاز را 150 تومان محاسبه مي‌كردند اما زماني كه كوره‌داران و آجرپزان را از بقيه صنايع جدا كردند اين تغييرات قيمتي هم به وجود آمد.

اينانلو با بيان اينكه 7000 كارخانه كوره‌پزي در كشور مشغول فعاليت هستند، گفت: هر كدام از اين كارخانه‌ها داراي 50 تا 60 كارگر هستند و به صورت غيرمستقيم هم 200 تا 300 نفر در اين كوره پزي‌ها فعاليت مي‌كنند كه با قطعي گاز تعداد زيادي از اين افراد بيكار شده‌اند.

 

با افزايش 400 درصدي گاز بها

قيمت آجر هم بالا مي‌رود

او ادامه داد: البته در اين مدت با آقاي پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس و آقاي زنگنه رييس كميسيون انرژي مجلس و آقاي آزاديخواه عضو هيات‌رييسه كميسيون كشاورزي مجلس جلساتي داشته‌ايم و از مرداد ماه هم نامه‌نگاري‌هايي با معاون اول رييس‌جمهور و وزير صمت برگزار شد و با ديوان محاسبات هم جلساتي داشته‌ايم و عنوان كرده‌ايم كه در سال رشد توليد اين افزايش 400 درصدي نرخ گاز صنايع بر چه اساسي بوده است؟اينانلو با اشاره به ساخت مسكن براي جوانان تصريح كرد: با وجود اين حجم از گراني‌ها كه روي قيمت آجر هم تاثير گذاشته است چگونه قرار است مردم خانه‌دار شوند؟ ضمن آنكه اغلب مصرف‌كنندگان آجر از قشر متوسط جامعه هستند كه به دليل ارزان بودن قيمت آن از اين كالا استفاده مي‌كنند و اكثر افرادي هم كه در اين كوزه پزي‌ها كار مي‌كنند از قشر آسيب‌پذير جامعه و حاشيه‌نشين‌ها هستند و بر اساس تخمين‌ها حدود 1 ميليون و 400 هزار نفر در اين شغل فعالند كه بايد فكري براي اين افراد شود.

تنها گاز كوره‌هاي آجرپزي دولتي قطع نشد

او با بيان اينكه طي دو سال گذشته هم درصدد تغيير قيمت گاز واحدهاي كوره‌پزي بودند، گفت: با استفساريه‌اي كه نمايندگان مجلس دادند قيمت هر متر مكعب گاز از1000 ريال به 1495ريال رسيد البته در جلساتي كه برگزار مي‌شد ما آمادگي خودمان را جهت افزايش 10 تا 20 درصدي قيمت گاز به صورت پلكاني اعلام كرده بوديم اما نه اينكه يك‌باره قيمت‌ها با رشد 400 درصدي به 6000 ريال برسد.اينانلو افزود: از ابتداي دي ماه گاز كليه كوره‌هاي آجرپزي بخش خصوصي قطع شد و براي اينكه كارفرماها كارگران ماهر خود را از دست ندهند دستمزد آنها را پرداخت مي‌كنند و به نظر مي‌رسد تنها كوره‌هاي آجرپزي بنياد و دولتي‌ها كه گازشان قطع نشده مشغول كار هستند.

 

هنوز هوا سرد نشده گاز كارخانه‌ها

قطع شده است

عليرضا سليماني مقدم، يكي از توليدكنندگان آجر در منطقه بویين‌زهرا نيز در خصوص قطعي گاز اين منطقه به «اعتماد» گفت: با وجود آنكه از دي ماه تاكنون سرماي چنداني نداشته‌ايم اما ظاهرا با دستور شوراي عالي امنيت ملي گاز كوره‌هاي آجرپزي و يك بخشي از توليدكنندگان پرمصرف مانند آهن اسنفجي را قطع كرده‌اند. او با بيان اينكه از 28 آذر ماه گاز كوره‌هاي آجرپزي بویين زهرا قطع شده است، افزود: هر چند قرار بر اين بود تا 28 دي ماه مجددا گاز كوره پزي‌ها وصل شود اما به دليل اخبار هواشناسي از سرماي پيش رو كه از هفته آينده آغاز مي‌شود اعلام كردند حداقل تا 15 روز ديگر هم گاز اين واحدهاي توليدي وصل نخواهد شد.

 

كارگران، كار نباشد مي‌روند

سليماني تصريح كرد: بسياري از كارگراني هم كه در ورامين و خيرآباد مشغول كار هستند اطلاع دادند گاز كوره پزي‌هاي آن مناطق هم قطع شده است اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته تنها در اوج سرما گاز قطع مي‌شد و 15 روزه هم مجدد وصل مي‌شد.

اين توليدكننده با بيان اينكه در اين مدت تنها واحد ما 5 ميليارد تومان زيان ديده است، خاطرنشان كرد: در صورتي كه اين وضعيت ادامه‌دار شود كارفرماها كارگران خود را از دست مي‌دهند و پيدا كردن كارگر ماهر هم كار راحتي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون