• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5687 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۴ بهمن

در آذر ماه امسال ۶۶ هزار ميليارد تومان چك برگشت خورد

مبلغ چك‌هاي برگشتي دو برابر شد

پس از يك وقفه غيرمعمول بالاخره بانك مركزي آمارهاي مربوط به وضعيت چك‌هاي مبادله‌اي كشور در آبان و آذر ماه را به‌طور همزمان منتشر كرد.
بر اساس گزارش بانك مركزي نرخ برگشت چك در آبان و آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل وخيم‌تر شده است.
آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد در آذرماه امسال بالغ بر ۷ ميليون و ۹۱۷ هزار فقره چك در كشور مبادله شده كه نسبت به ماه قبل با كاهش ۰.۱۱ درصدي همراه بوده است.
اين درحالي است كه ارزش چك‌هاي مبادله شده در آذر امسال حدود ۵۲۵ هزار ميليارد تومان بوده كه نسبت به ماه قبل حدود يك درصد رشد داشته است. بنابراين مي‌توان گفت استفاده از چك در آذر ماه نسبت به ماه قبل كمتر شده اما مبلغ چك‌ها در اين ماه درشت‌تر شده است.
چك‌هاي مبادله‌اي در آذر ماه امسال در مقايسه با آذر ماه سال گذشته از لحاظ تعداد و ارزش به ترتيب ۹.۷ و ۳۲ درصد افزايش يافته است.
بر اساس اين گزارش از حدود ۷.۹ ميليون چك مبادله‌اي در آذر ماه امسال، حدود ۶۳۶ هزار فقره چك به ارزش ۶۵.۸ هزار ميليارد تومان برگشت داده شده كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۲ درصد و ۹.۵۵ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
به عبارت ديگر در آذر سال جاري، سهم چك‌هاي برگشتي از كل تعداد چك‌هاي مبادله‌اي معادل ۸درصد و سهم چك‌هاي وصولي نيز معادل ۹۲درصد بوده است.
سهم تعداد چك‌هاي برگشتي از كل چك‌هاي مبادله‌اي در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل حدود ۰.۲ واحد درصد و نسبت به آذر سال گذشته ۱.۱ واحد درصد افزايش يافته است.

نكته قابل تامل در گزارش بانك مركزي رشد چشمگير ارزش چك‌هاي برگشتي در آخرين ماه پاييز است.
بر اساس گزارش بانك مركزي در آذر ماه امسال حدود ۶۶ هزار ميليارد تومان چك برگشت خورده كه در مقايسه با آذر ماه سال گذشته بيش از ۹۵درصد افزايش يافته است.
گزارش بانك مركزي از وضعيت چك‌ها در آبان ماه نيز كه با تاخير زماني زيادي منتشر شده نشان مي‌دهد در اين ماه بالغ بر ۷ ميليون و ۹۲۶ هزار فقره چك در كشور مبادله شده كه نسبت به ماه قبل با كاهش ۰.۷ درصدي همراه بوده است.
چك‌هاي مبادله‌اي در آبان ماه امسال در مقايسه با آبان ماه سال گذشته از لحاظ تعداد و ارزش به ترتيب ۱۳ و ۴۱ درصد افزايش يافته است.
همچنين از تعداد چك‌هاي مبادله شده در آبان ماه امسال حدود ۷.۹ درصد آن (يعني ۶۲۳ هزار فقره چك) به ارزش ۶۰ هزار ميليارد تومان برگشت داده شده كه نسبت به آبان سال گذشته ۷۵ درصد افزايش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون