• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5688 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن

تحليل همايون شاهرخي از جام ملت‌ها و نتايج ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اگر پنالتي امارات گل مي‌شد ممكن بود اتفاقات عجيبي رخ دهد!

حضور در جمع چهار تيم يعني موفقيت و اگر موفق‌تر شديم اتفاقات فوتبالي به نفع ما رقم خورده

روزبه دلاور

 

به گزارش «اعتماد» تيم ملي فوتبال كشورمان پس از پيروزي برابر تيم‌هاي فلسطين و هنگ‌كنگ و امارات با كسب ۹ امتياز مقتدرانه به مرحله حذفي رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا صعود كرد. شاگردان امير قلعه‌نوعي در مرحله حذفي به مصاف سوريه خواهند رفت و در صورت عبور از اين رقيب به احتمال فراوان مقابل  ژاپن قرار مي‌گيرند.

رقيب سنتي كه مي‌تواند در صورت رويايي ايران با آنها، مي‌شود از آن به عنوان فينال زودرس بازي‌ها نام برد. اما با بازي‌هاي انجام شده آنچه مشخص است نبايد هيچ رقيبي را دست‌كم گرفت. چه بسا كه همين سوريه هم برايمان دردسر درست كند! با همايون شاهرخي يكي از بازيكنان و مربيان اسبق تيم ملي كشورمان در خصوص وضعيت ملي‌پوشان گفت‌وگو كرديم. شاهرخي اعتقاد دارد در صورتي كه تيم ملي در بين چهار تيم برتر جام قرار بگيرد عملكرد قابل قبولي داشته است. در زير گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با مربي اسبق تيم ملي را مي‌خوانيد.

   ‌تيم ملي امارات را هم برد، اين بازي چطور بود؟
بازي را ديدم. منطق مي‌گفت بايد امارات را ببريم كه برديم اما به هرحال نارسايي در كار تيم داريم كه مسلما در بازي‌هاي بعد با غيرت بازيكنان رفع مي‌شود و كمتر دچار اشتباهات خواهيم شد.
  ‌چه اشتباهاتي؟
مثلا اگر پنالتي امارات گل مي‌شد ممكن بود اتفاقات عجيب و غريبي رخ دهد. بايد دقت كنيم كه پنالتي يا خطاي بي‌موردي نكنيم‌. فوتبال هم بازي زيبايي است و هم بازي اشتباهات و هر تيمي كه از اشتباهات حريف بيشتر استفاده كند برنده خواهد شد اما امارات نتوانست استفاده كند و گل دوم را هم‌ خورد و بازنده شد. اگر گل مساوي را مي‌زدند بچه‌هاي ما هم به هم مي‌ريختند، مي‌شد بازي قديمي ما با ازبكستان تكرار شود.
  ‌گروه ما آسان بود يا سخت؟
گروه ما گروه بسيار ساده‌اي بود. نسبت به ساير گروه‌ها راحت بود. اين بازي‌هاي تداركاتي سه امتيازي بود تا آبديده شويم براي مسابقات حذفي كه اولين بازي ما با سوريه است.
  ‌در مرحله گروهي مقابل هنگ‌كنگ برنده شديم اما لغزش داشتيم. فكر مي‌كنيد علتش چه بود؟
هميشه مي‌شود به دو شكل شكست خورد. شكل اول اينكه بترسيد و شكل دوم اينكه دچار غرور شويد. متاسفانه بچه‌ها مقابل هنگ‌‌كنگ با غرور بازي كردند كه‌ نزديك بود ببازند.
  ‌در مرحله حذفي استرس بازيكنان زياد مي‌شود. چاره كار چيست؟
بازي حذفي باتوجه به اسمش خب بازي حذفي است و با بازي دوره‌اي فرق دارد. مثلا در ليگ ‌اگر در هفته اول بازنده شديد، مي‌شود در بازي هفته دوم برنده شد اما در جام حذفي ببازيد اوت مي‌شويد در نتيجه استرس در مرحله حذفي بيشتر از مرحله گروهي است. اما تيم ما از نظر سني بالا است و تجربه خوبي دارند منتها اين تجربه اگر همراه با غرور باشد دچار مشكل مي‌شويم همان اتفاقي كه مقابل هنگ‌كنگ رخ داد و در مقابل امارات هم‌ بعد از گل ديديم اما بعد از آن پنالتي بازهم همه‌چيز سر جاي خودش قرار گرفت.
  ‌سوريه مي‌تواند برايمان دردسر درست كند؟
همانطور كه ما مقابل اينها احتمال دارد كه دچار غرور شويم آنها هم احتمال دارد بترسند و محكم بازي كنند. اين بازي هم حذفي است و تيمي كه بتواند از كار تيمي و اتفاقات فوتبال استفاده كند مي‌تواند برنده شود. منطق مي‌گويد ما برنده شويم ‌اما اتفاقات فوتبال مي‌گويد هيچ‌چيز مشخص نيست. نتيجه مي‌شود يا حذف سوريه يا صعود سوريه!
  ‌مي‌توانستيم نيم‌نگاهي به حريفان بعدي داشته باشيم مثلا دوم‌ شويم تا فعلا در سمتي كه ژاپن حضور دارد نباشيم؟
الان براي تيم ملي هيچ فرقي بين ژاپن و هنگ‌كنگ و... نيست. الان مرحله حذفي است و در اين مرحله هيچ كسي نمي‌تواند پيش‌بيني كند كه چه اتفاقي رخ مي‌دهد مثلا ممكن است گل اول را بزنيم و بعد ببازيم و برعكس امكان دارد گل اول را بزنيم و پنج گل ديگر هم بزنيم يا كار به پنالتي كشيده شود. نتيجه مي‌گيريم بايد خيلي بااحتياط باشيم و حواس‌مان جمع باشد و دچار غرور نشويم و گفته‌هاي مربي را در زمين اجرا كنيم تا نهايت مردم را شاد كنيم.
  ‌در مقابل سوريه غيبت كنعاني‌زادگان مي‌تواند مشكل‌ساز شود يا به لحاظ مهره كمبودي احساس نمي‌كنيم؟
من زياد حساسيتي روي افراد ندارم اما به نظر من ساختار خط دفاعي ما يك مقدار دچار ناهماهنگي است.
  ‌همان كندي خط دفاع مقابل تيم‌هاي سرعتي؟
من گفتم ناهماهنگي مي‌توانم درباره‌اش زياد صحبت كنم اما نمي‌خواهم در كار كادرفني دخالت كنم. در دو بازي دو تا گل خورديم و اين يعني ناهماهنگي .
  ‌زمان براي پوشش اين به قول شما ناهماهنگي داريم؟
نه‌. زمان ديگر نيست. فقط بايد بيشتر به حرف‌هاي مربيان ‌گوش دهند و بدانند و در اين مرحله ديگر اشتباه كردن خطاست.
  ‌با توجه به شرايط جدول در مرحله حذفي فكر مي‌كنيد راه براي ما هموار است كه به فينال برسيم؟
من بازي‌هاي زيادي را ديدم از ساليان پيش تا الان. جام ملت‌هاي آسيا را دنبال مي‌كنم و سطح فني اين دوره نسبت به گذشته كمتر است. متاسفانه فوتبال اين دوره حتي تيم‌هايي مثل ژاپن و كره و عربستان و استراليا شرايط خوبي ندارند و اين برمي‌گردد به اينكه تيم‌هاي متوسط، قوي شدند و تيم‌هاي خوب درجا زدند.
  ‌ممكن است اين جام سورپرايز داشته باشد؟ يعني قهرماني يك تيم كم نام و نشان؟
يك بازي عراق مقابل ژاپن را ديدم بسيار تيم خوبي بودند به خصوص در نيمه اول. آنها تيم خيلي خوبي هستند.
  ‌به ناهماهنگي در خط دفاع اشاره داشتيد. درباره زوج خط حمله تيم ملي چه نظري داريد؟
طارمي و آزمون مكمل خوبي هستند و در حال حاضر بهترين مهاجم فوتبال ما به حساب مي‌آيند.
  ‌در مقابل سوريه بايد روي بازي بازيكنان خودمان حساب كنيم يا سيستم و سبك بازي حريف را هم بايد ملاك قرار داد؟
من سرمربي تيم ملي نيستم اما ما هدف داريم. بايد روي سيستم خودمان تمركز كنيم اما راه‌هاي موفقيت حريف را هم بايد ببنديم. با تماشاي نقاط ضعف و قدرت، حريفان را آناليزور و مربيان تيم ملي تشخيص مي‌دهند. ديگر من برايتان شاهنامه تعريف نمي‌كنم!
  ‌پيش‌بيني شما از نتيجه تيم ملي كشورمان در اين مسابقات؟
معتقدم اگر بين چهار تيم پاياني قرار بگيرد موفق بوده و اگر از اين مرحله موفق‌تر باشد يعني اتفاقات فوتبال به سود ما رقم خورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون