• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5688 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن

نگاهي به دور گروهي قطر 2023

ژاپن تو چه كار كردي با جام ملت‌ها!

گروه ورزش

دور گروهي جام ملت‌هاي آسيا 2023 به پايان رسيد. در حالي كه به نظر مي‌رسيد با توجه به 24 تيمي شدن مسابقات و آسان‌تر شدن دور گروهي به واسطه حضور برخي تيم‌هاي ضعيف كه براي نخستين‌بار حضور در اين مسابقات را تجربه مي‌كردند، تيم‌هاي مدعي كار راحتي براي رسيدن به دور حذفي داشته باشند، اما اتفاقات شگفت‌انگيزي رخ داد كه شرايط جام را دگرگون كرد. در ادامه نگاهي به اتفاقات جالب دور گروهي مي‌اندازيم.

ايران  تنها  مدعي  9  امتيازي!
همان‌طور كه اشاره شد به نظر مي‌رسيد تيم‌هاي مدعي آسيا شامل ژاپن، كره جنوبي، استراليا، عربستان و البته ايران بتوانند صعودي بي‌دردسر و با حداكثر امتياز را به دور حذفي مسابقات تجربه كنند، اما در كمال تعجب تنها يوزهاي جوان آسيا بودند كه با 3 برد و 9 امتياز به مرحله يك‌هشتم رسيدند. تيم ملي ايران در دور گروهي با سه برد برابر تيم‌هاي فلسطين، هنگ‌كنگ و امارات، با 7 گل زده و دو گل خورده به عنوان صدرنشين گروه سوم راهي مرحله بعد شد و حالا بايد با سوريه بازي كند. تيم سوم گروه دوم كه نخستين حضورش در مرحله حذفي جام ملت‌هاي آسيا را تجربه مي‌كند. تيم چغري كه گرچه صعودش را يك دستاورد تاريخي مي‌داند، اما دلش مي‌خواهد به ماجراجويي خود در سطح اول فوتبال آسيا ادامه دهد. البته ناگفته نماند قطر به عنوان ميزبان رقابت‌ها و مدافع عنوان قهرماني با انجام بازي‌هاي قابل قبول و كسب سه برد در گروه نخست با 9 امتياز كامل به دور حذفي رسيد. 

باخت ژاپن همه ‌چيز را به هم ريخت
نه اينكه تيم عراق تيم ضعيف يا بي‌پيشينه‌اي باشد، به هر حال آنها يك قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا دارند ولي برد اين تيم مقابل ژاپن، شانس اول قهرماني همه را شگفت‌زده كرد. نه تنها همه را متعجب كرد كه جدول مسابقات را نيز به‌طور كامل به هم ريخت. با برد عراق مقابل ژاپن در دور دوم مرحله گروهي، آنها صدرنشين شدند و ژاپن به عنوان تيم دوم به مرحله يك‌هشتم رسيد. تا پيش از اين تصور مي‌شد سامورايي‌ها در سمت چپ نمودار درختي مسابقات در دور حذفي قرار مي‌گيرند، اما اين دوم شدن ژاپن را فرستاد سمتي كه ايران و كره حضور داشتند و اين بدان معنا بود كه اگر كره به عنوان تيم نخست به دور حذفي مي‌رسيد بايد در نخستين بازي خود با ژاپن روبه‌رو مي‌شد و برنده آنها با ايران ديدار مي‌كرد. اما نتايج كره جنوبي در گروه خود برابر اردن و مالزي كه بعد از باخت ژاپن به دست آمد باز هم يك شگفتي ديگر در رقابت‌ها رقم زد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. 
كره جنوبي،   باخت‌هاي  مصلحتي 
 يا  باگ‌هاي  واقعي؟
كره جنوبي درست بعد از باخت ژاپن و اينكه در صورت صعود به عنوان تيم اول بايد با همسايه شرق آسيايي خود ديدار كند شروع به از دست دادن امتياز كرد! آنها ابتدا مقابل اردن و سپس به شکل شگفت‌آوري برابر مالزي در بازي سوم به مساوي رضايت دادند تا نه تنها در كسب 9 امتياز ناموفق باشند كه حتي به عنوان تيم اول هم صعود نكنند! كره جنوبي در دور سوم مرحله گروهي عصر پنجشنبه مقابل مالزي به ميدان رفت و با دريافت 3 گل از اين تيم به نتيجه مساوي 3 بر 3 رضايت داد. يورگن كلينزمن بعد از بازي گفت قطعا آنها عمدا امتياز از دست ندادند و اصلا نمي‌خواستند مقابل مالزي سه گل بخورند ولي به هر حال با اين نتيجه كره از تقابل با ايران و ژاپن فرار كرد و به سمتي از جدول رفت كه استراليا و عربستان حضور دارند. آنها بايد در يك‌هشتم با تيم عجيب روبرتو مانچيني ديدار كنند! با همه اين تفاسير خوردن 6 گل در سه ديدار از تيم‌هاي بحرين كه در كمال تعجب صدرنشين گروه شد، اردن و مالزي حتي اگر به خاطر حساب و كتاب بوده باشد وجهه كره جنوبي را در آسيا تخريب كرد! حالا اگر آنها در دور حذفي موفق نباشند كلينزمن شرايط بسيار سختي را در كره تجربه خواهد كرد. 

عربستان،  مرموز  و  ناشناس!
عربستان روبرتو مانچيني يكي از تيم‌هاي عجيب اين دوره از مسابقات است. يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني چند ماه مانده به شروع مسابقات با رقمي باورنكردني مانچو را از ايتاليا به عربستان كشاند تا فوتبال ملي اين كشور را زير و رو كند، اما از همان روز اول مشكلات بين اين مربي و اهالي فوتبال عربستان شروع شد و تا همين امروز كه سه بازي از دور گروهي تمام شده، ادامه دارد. مانچيني برخي  ستاره‌هاي اصلي عربستان را كنار گذاشت و با تيمي جوان راهي مسابقات شد و در همين سه بازي هم چندين بار تركيب تيم را تغيير داده است. او بارها گفته مدعي قهرماني نيست كه همين اظهارنظر او انتقاداتي را برانگيخته است. ولي با تمام اين تفاسير عربستان با 7 امتياز از سه بازي در دور گروهي به عنوان صدرنشين راهي دور دوم شد و بايد در اولين بازي مرحله يك‌هشتم با كره جنوبي ديدار كند. اين يكي ديگر از تركش‌هاي باخت ژاپن به عراق است! عربستان در صورت برد احتمالا بايد با استراليا ديدار كند. در صورت شكست هم اوضاع براي مانچيني در عربستان حسابي به هم خواهد ريخت!

استراليا  آهسته  و  پيوسته آمد
راس ديگر 5 ضلعي مدعيان جام مسابقات را سخت ولي با موفقيت آغاز كرد و همين روند آهسته و پيوسته را ادامه داد و در مجموع با كسب 7 امتياز از سه ديدار برابر هند و سوريه و ازبكستان كسب كرد و به عنوان صدرنشين به دور يك‌هشتم رسيد. كانگوروها كه در جام جهاني هم از گروه خود صعود كرده بودند حالا بايد در دور اول حذفي با اندونزی روبه‌رو شوند و در يك‌هشتم با برنده عربستان و كره جنوبي ديدار كنند كه بازي سرنوشت‌ساز آنها تا  فينال  محسوب مي‌شود. 

ساير شگفتي‌ها؛  از حذف چين  و عمان
 تا   صعود جام  ملت‌هاي آسيا  اولي‌ها!
جز نتايج تيم‌هاي بزرگ، رقابت‌ها چند اتفاق جالب ديگر هم داشت. چين در گروه اول بدون گل زده و با دو تساوي و يك باخت حذفي تحقيرآميز از مسابقات را تجربه كرد! چين از گروهي كه در آن قطر و لبنان و تاجيكستان حضور داشتند و روي كاغذ گروهي آسان به نظر مي‌رسيد، نتوانست صعود كند. 
تاجيكستان كشور فارسي زبان كه نخستين حضورش در اين رقابت‌ها را تجربه مي‌كرد با درخشش در بازي آخر مقابل لبنان و برد دو بر يك برابر اين تيم باتجربه عربي به دور حذفي رسيد. آن هم به عنوان تيم دوم! تاجيك‌ها در دور حذفي بايد با امارات روبه‌رو شوند. 
فلسطين همگروهي ايران نيز در نخستين حضورش در جام ملت‌هاي آسيا را تجربه مي‌كرد و حتي بازي نخستش در مسابقات را با يك نتيجه سنگين مقابل ايران واگذار كرد و در دو بازي بعدي برابر امارات و هنگ‌كنگ نشان داد چه كيفيت بالايي دارد و در نهايت با 4 امتياز به عنوان تيم سوم گروه سوم به يك‌هشتم رسيد و بايد با قطر ديدار كند. اندونزي همگروهي عراق و ژاپن و ويتنام با يك برد اقتصادي يك بر هيچ برابر شاگردان فيليپ تروسيه در ويتنام توانست به عنوان يكي از چهار تيم سوم مسابقات به دور حذفي برسد كه افتخار بزرگي براي آنها محسوب مي‌شود. آنها بايد در يك‌هشتم با استراليا ديدار كنند.  يكي ديگر از تيم‌هايي كه نخستين حضورشان را در سطح اول فوتبال آسيا تجربه مي‌كردند، اردن بود. تيم خوبي كه بعد از برد 4 بر صفر مقابل مالزي و كسب تساوي ارزشمند دو بر دو مقابل كره به عنوان يكي از چهار تيم سوم برتر به دور حذفي رسيد و حالا بايد در يك‌هشتم با عراق ديدار كند. عراقي كه كل جدول مسابقات را به هم ريخت.
حذف عمان با برانكو يكي از نتايج جالب دور گروهي مسابقات بود. سرمربي كروات از همان شروع مسابقات به عنوان گزينه اول پرسپوليس براي جانشيني يحيي گل‌محمدي مطرح شد كه با مخالفت او مذاكرات به پايان رسيد. اما همين مساله باعث شد نتايج او با عمان بيشتر از قبل زير ذره‌بين فوتبال‌دوستان ايراني قرار بگيرد. عمان اما با كسب دو تساوي مقابل تايلند و قرقيزستان و شكست برابر عربستان از دور مسابقات حذف شد. برانكو هنوز در كنفرانس خبري بعد از تساوي تيمش مقابل قرقيزستان بود كه خبر اخراجش را شنيد!
شرح كامل بازي‌هاي دور حذفي به شكل زير است: 
ايران-سوريه، بحرين-ژاپن، قطر-فلسطين، ازبكستان-تايلند، تاجيكستان-امارات، عراق-اردن، استراليا-اندونزي و كره جنوبي-عربستان. 
ديدارهاي دور حذفي از روز 8 بهمن آغاز مي‌شود و تيم ملي ايران روز 11 بهمن از ساعت 19:30 به مصاف سوريه خواهد رفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون