• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5688 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن

انتقاد تند آتش‌نشاني از بي‌توجهي مديران بيمارستان گاندي

سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران از اطفاي كامل حريق در بيمارستان گاندي خبر داد و در عين حال از بي‌توجهي مديران اين بيمارستان به اخطارهاي ايمني قبل انتقاد كرد. جلال ملكي در اين باره گفـت: «از ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه عصر روز پنجشنبه كه وقوع حريق در بيمارستان گاندي به سامانه ۱۲۵ اطلاع ‌داده شد، ده‌ها نفر از آتش‌نشانان در محل حاضر شده و اقدامات خود براي اطفاي حريق، تخليه بيمارستان و نجات را در دستوركار خود قرار دادند. آتش‌نشانان در شرايط دشوار خود را به طبقات رسانده و در شرايطي كه همه در حال گريز از خطر بودند، با ورود به ميانه آتش عمليات جست‌وجو و اطفاي حريق را اجرا كردند.»  او با بيان اينكه اين حادثه مورد فوتي و مصدوم نداشت، گفت: «حوالي ساعت ۲۲ اطفای شعله‌هاي آتش به‌طور كامل در بيمارستان گاندي انجام شد و هم‌اكنون با پايان عمليات لكه‌گيري، عمليات تخليه دود در حال انجام است. پس از آن نيز كارشناسان آتش‌نشاني اقدامات خود براي بررسي علت وقوع حريق را آغاز خواهند كرد.»  ملكي با بيان اينكه پيش از اين بيمارستان گاندي، پنج مرتبه از آتش‌نشاني اخطار ايمني دريافت كرده بود، گفت: «آخرين اخطار مربوط به آبان ماه امسال است، اما متاسفانه به اين اخطارها توجهي نشده بود. ببينيد، بيمارستان محلي است كه افراد توان‌ياب در آن حاضر مي‌شوند. بنابراين بايد اصول ايمني در آن كاملا و حتي بيشتر از اماكن ديگر مورد توجه باشد، نه اينكه به اخطارهاي ايمني بي‌توجهي كنند.» 
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران گفت: «حالا اين حادثه حريق رخ داد و خسارت عظيمي به بيمارستان وارد شد. خدا را شكر كه جان كسي گرفته نشده و كسي هم آسيب نديد كه آن وقت ديگر غيرقابل جبران بود. اما حالا سوال اينجاست كه آيا هزينه براي ايمن‌سازي به‌صرفه‌تر بود يا هزينه براي بازسازي و جبران خسارات ناشي از حريق؟» 
آتش سوزي بيمارستان گاندي خسارت جاني نداشت
رييس اورژانس استان تهران از پايان ماموريت اين سازمان در حادثه آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي خبر داد و گفت: «اين حادثه هيچ مورد مصدوميت و آسيب‌ديدگي نداشت.» محمداسماعيل توكلي با اشاره به اينكه چندين دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس، موتورلانس و آمبولانس از همان دقايق اوليه در محل بيمارستان گاندي حضور داشتند به ايسنا گفـت: «دو ماموريت از سوي عوامل اورژانس تهران در دستوركار قرار گرفت. يكي امدادرساني به مصدومان احتمالي حادثه بود كه خوشبختانه كسي در پي اين حادثه دچار مصدوميت نشد. در واقع اين حادثه هيچ مصدوم و مورد فوتي نداشت.»  او در ادامه گفت: «ماموريت دوم مربوط به كمك به انتقال بيماران بود. از مجموع بيماران منتقل‌شده به مراكز درماني ديگر، 38 نفر از بيماران‌از سوي عوامل اورژانس به مراكز درماني اطراف انتقال داده شدند.» 
رييس اورژانس استان تهران با بيان اينكه در اين ماموريت 30 دستگاه آمبولانس، 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 10 دستگاه موتورلانس مورد استفاده قرار گرفت، گفت: «گزارشي از اقدامات انجام شده به وزير بهداشت اطلاع داده شد و در نهايت با توجه به پايان ماموريت اطفاي حريق از سوي آتش‌نشاني تهران، اورژانس نيز به ماموريت خود خاتمه داد و آمبولانس‌ها و موتورلانس‌ها و اتوبوس‌ آمبولانس‌ها به پايگاه‌هاي خود بازگشتند. تنها دو دستگاه آمبولانس در محل حادثه حضور دارد.» 
آغاز بررسي‌ها براي علت حريق بيمارستان گاندي 
وزير كشور گفت كه علت وقوع آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي بعد از انجام بررسي‌هاي نهايي اعلام مي‌شود.
احمد وحيدي در حاشيه حضور در محل آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «براساس گزارشات، آتش‌سوزي از نماي ساختمان آغاز شده است. البته اين موضوع بايد دقيق بررسي شود و آنچه مطرح شده بر اساس گزارش‌هاي اوليه است.» او با بيان اينكه با عكس‌العمل سريع عوامل آتش‌نشاني بيمارستان تخليه شد، گفت: «عوامل آتش‌نشاني هميشه در اين حوادث نفر اول هستند.» 
وزير كشور درباره علت وقوع اين حادثه نيز گفت: «گزارش‌هايي در اين خصوص داده شد اما بايد بررسي و اقدامات كارشناسي انجام شود و بعد از بررسي نهايي، دليل وقوع حريق اعلام شود.»  به گفته وحيدي آنچه در مورد اين آتش‌سوزي وجود دارد اين است كه محل حريق مربوط به بخش هتل بيمارستان بوده است، اما اينكه چرا آتش از اينجا شروع شده بايد با دقت بررسي و سپس اعلام شود. عليرضا فخاري، استاندار تهران نيز در جريان بازديد وزير كشور از محل بيمارستان گاندي حضور داشت.
ناايمن بودن ساختمان‌هاي امدادي پذيرفتني نيست
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران در پي حادثه آتش‌سوزي بيمارستان گاندي خواستار دستور عاجل رييس‌جمهور مبني بر ايمن‌سازي ساختمان‌هاي ناايمن و پرخطر شد.
مهدي پيرهادي در پيامي اعلام كرده است: «اميدوارم اخطارهاي چندباره سازمان آتش‌نشاني مبني بر ايمن‌سازي ساختمان‌هاي ناايمن جدي گرفته شود و دستگاه‌هاي مسوول در خصوص اخطارهاي سازمان آتش‌نشاني، اقدام سريع، قاطع و قانوني خود را صورت دهند تا پس از اين شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم. ساختمان اين بيمارستان در دسته ساختمان‌هاي پرخطر بوده و پنج‌بار اخطار دريافت كرده است؛ سه‌بار در كميته رفع خطر منطقه طرح موضوع ناايمني بيمارستان در دستور بوده و دستورالعمل ايمني به مالكين ابلاغ شده است اما متاسفانه موضوع با پيگيري مناسب روبرو ‌نشده است. در صدر توجهات بايد ساختمان‌هاي امدادي، خدمت‌رسان و دولتي، ايمن‌سازي شوند و وجود ساختمان ناايمن در اين مجموعه‌ها به‌هيچ‌وجه قابل قبول نيست. در اين راستا از رييس‌جمهور و وزير كشور مي‌خواهم دستور رسيدگي عاجل صادر فرمايند.»
نماي كامپوزيت ساختمان آتش را بزرگ جلوه مي‌داد
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: «به علت نماي كامپوزيتي ساختمان بيمارستان گاندي آتش‌سوزي بزرگ جلوه مي‌كرد.»  حسين نظري با اشاره به حادثه آتش‌سوزي بيمارستان گاندي گفت: «ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه روز پنجشنبه حريق در بيمارستان گاندي گزارش شد كه با حضور به موقع آتش‌نشانان به خوبي اطفاي حريق انجام گرفت. بايد بيماران به جاي ديگري منتقل مي‌شدند كه از ۹۳ بيماري كه همان روز جزو پذيرش‌شدگان بودند، ۵۱ بيمار در بيمارستان حضور داشتند كه همگي با هماهنگي شبكه بهداشت منتقل شدند.»  او با بيان اينكه اطفاي حريق به صورت كامل انجام شد و تلاش آتش‌نشانان مانع شد كه به ساختمان‌هاي مجاور سرايت كند، گفت: «موضوع مهم اين بود كه تصاويري كه پخش مي‌شد به علت نماي كامپوزيت ساختمان آتش‌سوزي را بزرگ جلوه مي‌داد. با اين حال اين آتش‌سوزي يك حريق عادي بود.»  نظري با بيان اينكه وقتي حريقي رخ مي‌دهد شهرداري به صورتي عمل مي‌كند كه مسوولان مربوطه از شهردار منطقه تا ديگر عوامل همگي در محل حادثه حضور پيدا مي‌كنند، گفت: «آنها خدمات جانبي و پشتيباني از آتش‌نشانان را انجام مي‌دهند و پاكبانان هم بعد از اطفا شروع به پاكسازي معابر مي‌كنند.»  معاون شهردار تهران گفت: «تانكر آب به اندازه كافي داشتيم و نردبان‌ها هم در محل بودند. تنها مشكلي كه وجود داشت اين بود كه در ضلع غربي اين محل ساختماني وجود داشت كه دسترسي آتش‌نشانان را براي اطفاي حريق سخت مي‌كرد.»  براساس گزارش پايگاه خبري شهر، نظري گفت: «در مجموع حضور به موقع و امكانات و تجهيزات كافي در كنار تلاش بي‌شائبه آتش‌نشانان باعث شد تا حريق بدون هيچ خسارت جاني اطفا شود و خوشبختانه بيماران هم همگي به بيمارستان‌هاي معين منتقل شدند.»

 

آتش‌سوزي بيمارستان گاندي فوتي و مصدوم نداشت 

رييس اورژانس استان تهران از وقوع آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي تهران خبر داد. محمداسماعيل توكلي از وقوع آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي خبر داد و گفت: «در پي اين آتش‌سوزي دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار دستگاه آمبولانس و دو دستگاه موتورلانس به بيمارستان گاندي اعزام شدند.» 
عمده حريق مربوط به نماي بيروني 
ساختمان است
جلال ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران درخصوص آتش‌سوزي بيمارستان گاندي گفت: «ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه پنجشنبه آتش‌سوزي در خيابان گاندي، به سامانه 125 اطلاع داده شد.» او در ادامه گفت: «در اين حادثه چند ايستگاه به‌همراه تجهيزات موردنياز به محل حادثه اعزام شدند.»  سخنگوي آتش‌نشاني در ارتباط با جزييات اين آتش‌سوزي گفت: «در زمان حاضر بايد منتظر ماند تا اطلاعات جديدي كسب و دراختيار رسانه‌ها قرار داده شود.»  او گفت: «بنا بر گزارشات اوليه اين آتش‌سوزي بيشتر روي نماي ساختمان بيمارستان بوده است، اما در هر صورت براي اطلاعات تكميلي به‌زودي اعلام خواهد شد.»  رييس بيمارستان گاندي نيز درباره اين حادثه گفت: «در ضلع شرقي بيمارستان آتش‌سوزي رخ داده است اما هنوز گزارشي از مصدوميت و آسيب به بيماران دريافت نكرده‌ايم.»  او از آغاز تخليه بيماران و كاركنان بيمارستان همزمان با انجام عمليات اطفاي حريق خبر داد. معاون عمليات پليس راهور پايتخت نيز گفت: «تيم‌هاي پليس راهور در صحنه حاضر بودند و محدوديت‌هاي ترافيكي در مبادي منتهي به اين بيمارستان اعمال شد.» 
آماده‌باش هلال‌احمر براي پشتيباني
 از عمليات مهار آتش در بيمارستان گاندي
محمودی، رييس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: «به ‌دنبال حريق گسترده در بيمارستان گاندی، آمادگی كامل برای پشتيبانی امداد و نجات را داشتيم.»  او گفت: «پايگاه‌های هلال‌احمر استان تهران در حالت آماده‌باش كامل بودند. با توجه به حجم حريق در بيمارستان گاندی، ١١ تيم عملياتی، 10 آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس هلال‌احمر استان تهران برای امدادرسانی و انتقال مصدومان احتمالی به محل حادثه اعزام شدند.»  محمودي گفت: «درصورت نياز به پشتيبانی، سازمان امداد و نجات آمادگی كامل براي امدادرسانی و انتقال مصدومان احتمالی را داشت.» 
معاون دادستان تهران و بازپرس ويژه هم 
به بيمارستان گاندي آمدند
در پي وقوع آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي تهران، با دستور علي صالحي دادستان تهران، يكي از معاونان دادستان تهران و بازپرس ويژه در محل حادثه حاضر شدند. همچنين در ارتباط با اين حادثه و بررسي علت آن نيز پرونده قضايي تشكيل شده است.
هيچ كدام از بيماران مصدوم نشدند
سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينكه اولويت انتقال با بيماراني است كه بدحال هستند، گفت: «انتقال بيماران بدحال صورت گرفت و بيماراني كه وضعيت پايدار داشتند و همچنين بيماران سرپايي در هتل مجاور بيمارستان اسكان داده شدند تا تعيين تكليف شوند.» 
معاون اول رييس‌جمهور پيگير 
وضعيت آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي
معاون اول رييس‌جمهور گفت: «همه دستگاه‌هاي امدادي براي رسيدگي به حادثه آتش‌سوزي بيمارستان گاندي آمادگي كامل داشتند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون