• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5690 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۹ بهمن

در آستانه دهه فجر انجام شد

پرتاب سه ماهواره‌ ايراني با ماهواره‌بر سيمرغ به فضا

در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، ماهواره‌هاي «مهدا»، «كيهان ۲» و «هاتف۱» ساعتي پيش با موفقيت در مدار قرار گرفتند. ديروز در آستانه دهه فجر و چهل‌وپنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، نخستين بار سه ماهواره ايراني، با ماهواره‌بر سيمرغ با موفقيت به فضا پرتاب شدند.
ماهواره «مهدا» از ماهواره‌هاي سبك وزن پژوهشگاه فضايي ايران براي آزمايش زيرسامانه‌هاي توسعه يافته ماهواره‌اي طراحي و ساخته شده است.
ماهواره مهدا ماهواره‌اي تحقيقاتي است كه مراحل طراحي، ساخت، تجميع و آزمون آن در پژوهشگاه فضايي ايران انجام شده است و نانوماهواره‌هاي كيهان۲ و هاتف۱ نيز توسط شركت صنايع الكترونيك ايران وزارت دفاع (صاايران) طراحي و آماده پرتاب شده‌اند.
ماموريت اصلي اين ماهواره، بررسي صحت عملكرد ماهواره‌ بر سيمرغ در تزريق چندگانه محموله‌هاي فضايي در مدار پايين زمين و ارزيابي عملكرد برخي طراحي‌هاي جديد و قابليت اطمينان فناوري‌هاي بومي در فضاست.
از سوي ديگر، نانوماهواره «كيهان۲» از ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران براي اثبات فناوري موقعيت‌يابي فضاپايه طراحي شده است. نانوماهواره «كيهان۲» امكان تعيين موقعيت را به‌صورت بومي و مستقل از سامانه‌هاي موقعيت‌يابي جهاني، براي‌گيرنده‌هاي زميني فراهم مي‌كند.
نانوماهواره «هاتف۱» از ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران براي اثبات فناوري مخابرات باند باريك با كاربرد اينترنت اشياء ساخته شده است. ماهواره‌بر «سيمرغ » با سوخت مايع دو مرحله‌اي در وزارت دفاع ساخته شده است. ماهواره‌بر «سيمرغ» در هفتمين پرتاب تحقيقاتي خود توانست با تزريق چندگانه ماهواره‌ها، دريچه‌اي جديد در پرتاب‌هاي فضايي كشور باز كند.
ماهواره مهدا، يك ماهواره ۳۲ كيلوگرمي از سري ماهواره‌هاي سبك‌وزن پژوهشگاه فضايي ايران است كه به منظور آزمايش زيرسامانه‌هاي توسعه‌يافته ماهواره‌اي طراحي و ساخته شده‌اند. ماموريت اصلي اين ماهواره، بررسي صحت عملكرد ماهواره‌بر سيمرغ در تزريق چندگانه محموله‌هاي فضايي در مدار پايين زمين و ارزيابي عملكرد برخي طراحي‌هاي جديد و قابليت اطمينان فناوري‌هاي بومي در فضاست.
كيهان۲، از سري ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران وزارت دفاع است كه با وزن كمتر از ۱۰ كيلوگرم است كه براي اثبات فناوري موقعيت‌يابي فضاپايه طراحي و ساخته شده است و امكان تعيين موقعيت را به صورت بومي و مستقل از سامانه‌هاي موقعيت‌يابي جهاني، براي‌گيرنده‌هاي زميني فراهم مي‌كند.
در اين ماهواره، از زيرسامانه تعيين و كنترل وضعيت به منظور نشانه‌روي پايدار و دقيق به سمت زمين، استفاده شده است.
نانوماهواره‌هاتف۱ نيز، از سري ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران (صنايع الكترونيك وزارت دفاع) با وزن كمتر از ۱۰ كيلوگرم به منظور اثبات فناوري مخابرات باند باريك با كاربرد اينترنت اشياء است.
اين ماهواره به عنوان نسخه آزمايشي اول از مجموعه ماهواره‌هاي منظومه ماهواره‌اي شهيد سليماني، به فضا پرتاب شده است.
ماهواره‌بر سيمرغ كه توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانوماهواره كيهان۲ و هاتف۱ را از پايگاه امام خميني‌(ره) وزارت دفاع با موفقيت در مدار بيضوي با ارتفاع كمينه ۴۵۰ كيلومتر و ارتفاع بيشينه ۱۱۱۰ كيلومتري زمين تزريق كرد.
اين ماهواره‌ بر يك ماهواره‌ بر سوخت مايع دو مرحله‌اي است كه در هفتمين پرتاب تحقيقاتي خود توانست با تزريق چندگانه ماهواره‌ها، دريچه‌اي جديد به روي پرتاب‌هاي فضايي كشور باز كند.اين پرتاب با همكاري وزارت دفاع و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با موفقيت انجام شد .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون