• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5691 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ بهمن

درباره يك صعود حماسي

تاجيك‌هاي دوست‌داشتني در چهار يك نهايي!

گروه ورزش

صعود تاريخي كشور فارسي‌زبان تاجيكستان به يك‌چهارم نهايي جام ملت‌هاي آسيا آن‌هم در نخستين تجربه حضورشان در اين تورنمنت بين ايراني‌ها و تمام فارسي‌زبان‌هاي دنيا بازتاب زيادي داشت. 

به گزارش روزنامه اعتماد، تيم ملي تاجيكستان اين دوره با 24 تيمي شدن جام ملت‌ها براي اولين‌بار توانست در سطح اول فوتبال آسيا حاضر شود. حضور اين فوتباليست‌هاي فارسي‌زبان با ستاره‌اي كه در پرسپوليس توپ مي‌زند و سرمربي كه شباهت ظاهري جالبي با محمود دولت‌آبادي نويسنده سرشناس ايراني دارد از همان روزهاي نخست توجه علاقه‌مندان به فوتبال را در كشورمان جلب كرد. كم‌كم خيلي‌ها پيگير نتايج اين تيم شدند و وقتي تاجيك‌هاي سختكوش در بازي آخر دور گروهي توانستند لبنان را شكست دهند و جواز حضورشان در دور حذفي را جشن بگيرند، مردم ايران واكنش مثبتي نشان دادند. گرچه همين مساله را هم مي‌توان از منظر سياسي بررسي كرد كه چرا با وجود اينكه سال‌ها در رسانه‌هاي دولتي و حاكميتي كشور لبنان به عنوان دوست و برادر ايران معرفي شده بود، بخش قابل‌توجهي از دنبال‌كنندگان ايراني جام ملت‌ها به صورت خودجوش با تاجيك‌ها احساس نزديكي كردند و خوشحال شدند كه آنها لبنان را حذف كردند. 
به هر حال تاجيكستان از گروه خود صعود كرد و در مرحله يك‌هشتم رسيد به امارات. تيمي كه در دور گروهي با شكست مقابل ايران تيم سوم لقب گرفت. خيلي‌ها با توجه به نمودار جدول گفتند امارات با شكست مقابل ايران در مسير فوق‌العاده‌اي براي رسيدن تا نيمه‌نهايي قرار گرفته است. حتي برخي گفتند اين شكست عامدانه بوده، چون باعث شد شاگردان بنتو در منطقه‌اي از جدول قرار بگيرند كه تا رسيدن به جمع چهار تيم هيچ رقيب بزرگي در آن نيست. 
بسياري از كارشناسان گفتند تقابل تاجيك‌هاي سختكوش با امارات پايان ماجراجويي آنها در جام ملت‌ها خواهد بود، اما ياران وحدت هانانوف روياهاي بزرگ‌تري در سر داشتند. 
تاجيكستان بازي مقابل امارات را عالي آغاز كرد و توسط ستاره پرسپوليسي خود به گل هم دست پيدا كرد. حتي با وجود اينكه تاجيكستان نيمه نخست را هم با پيروزي پشت سر گذاشت باز باور عمومي بر اين بود كه امارات با تجربه كار را در نيمه دوم در مي‌آورد. وقتي بازي به دقيقه 95 رسيد و تاجيكستان يك-صفر از حريف جلو بود كم‌كم همه در حال باور كردن اين مساله بودند كه يك تازه‌وارد قرار است در جمع تيم‌هاي برتر آسيا حضور داشته باشد، اما يك كاشته و ضربه سر خليفه مبارك الحمدي كار را به تساوي كشاند. اينجا بود كه منتظران برد امارات يا در واقع كساني كه تصور نمي‌كردند تاجيكستان به حدي رسيده باشد كه بتواند به يك‌چهارم برسد نفس راحتي كشيدند. درست مثل بنتو سرمربي پرتغالي! اما اين خيال راحت زياد دوام نداشت. بعد از 30 دقيقه وقت‌هاي اضافي بازي به ضربات پنالتي كشيده شد و تاجيكستان توانست امارات پرمدعا را شكست دهد و به دور بعد راه پيدا كند. لحظه سوت پايان بازي يكي از دراماتيك‌ترين صحنه‌هاي ادوار جام ملت‌ها به نمايش درآمد. لحظه غرور يك ملت كه در چشمان ستاره‌هاي تيم ملي فوتبال‌شان تجسم يافته بود. تاجيكستان خودش را در جمع هشت تيم برتر مسابقات مي‌ديد و اماراتي‌ها به فكر بازگشت به خانه بودند. از همه آنها بيشتر بنتو كه در كنفرانس خبري گفت به هيچ چيز جز ديدن دخترش نمي‌انديشد.  از آن طرف پيتر سگرت سرمربي تاجيكستان با رفتاري كه از خود نشان داد حسابي سوژه شبكه‌هاي اجتماعي شد. قبل از هر چيز او در زمين چمن با حس و حالي پدرانه سراغ تك‌تك بازيكنان امارات رفت و به آنها دلداري داد. تصاوير مربوط به اين اقدام او در صفحات مربوط به مسابقات بازتاب پيدا كرد و صفحه رسمي كنفدراسيون فوتبال آسيا هم حسابي روي آن مانور داد. 
اتفاق بعدي به زبان آوردن نام ايران توسط اين سرمربي بود و آرزوي موفقيت او براي ديگر فارسي‌زبانان حاضر در جام. اين سرمربي در مورد تيم ملي ايران و احتمال تقابل گفت: «ايران بازيكنان خيلي خوبي دارد. تيمي قدرتمند كه بسيار خوب است. دوست داريم اين آرزو براي بازي با ايران در فينال محقق شود، اما هر اتفاقي ممكن است رقم بخورد.»
او در مورد بازي هم گفت: «ابتدا بايد بگويم كه بابت تمام اتفاقات امروز خوشحالم. بازي خيلي مهمي بود. يتيموف يكي از بهترين بازيكنان ماست و امروز عالي بود‌. روز گذشته ما تمرين پنالتي كرديم و براي هر يك از ضربات برنامه‌ريزي داشتيم. براي هر لحظه از اين بازي‌ها برنامه‌ريزي كرده‌ايم. جنگيديم و يك لحظه هم عقب ننشستيم.» او در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: «يكي از فاكتورهاي تيم ما داشتن بازيكنان خيلي خوب است. آنها فوق‌العاده هستند و باور لازم را دارند كه مي‌توانند اتفاقات بزرگي را رقم بزنند، ضمن اينكه مي‌توانيم مراكش را براي خودمان يادآوري كنيم كه مثل آنها خوب بوديم. بايد از شرايط خوب مثل هتل بگوييم. همچنين كادرفني تيمم كه خيلي تلاش مي‌كنند تا موفق شويم. بايد بگويم هر اتفاقي در اين تورنمنت مقدور است. ما اينجا هستيم و خوشحاليم كه در جام ملت‌ها بازي مي‌كنيم.» اشك‌هاي وحدت هانانوف كه بعد از گلزني در جريان بازي سوال‌برانگيز شده بود هم بخش ديگري از كنفرانس خبري تاجيك‌ها بعد از بازي را به خودش اختصاص داد. ستاره پرسپوليسي تاجيكستان در مورد اين مساله گفت آن گريه به خاطر برادر تازه در گذشته‌اش بوده است.  حضور تاجيكستان در جمع هشت تيم برتر جام ملت‌هاي آسيا از آن اتفاقات جالب فوتبال براي مردم ايران بود. تيمي كه هوادارانش هنگام بازي از رستم و سهراب طلب كمك مي‌كنند و وقتي مي‌خواهند بگويند در جمع هشت تيم برتر مسابقات قرار گرفتند، مي‌گويند به دور چهار يك‌ نهايي راه پيدا كردند. همين‌قدر جالب و دوست‌داشتني!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون