• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5693 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۲ بهمن

ميدل ايست‌اي مدعي شد

سوءاستفاده مصر از بحران غزه

 سازماني غيردولتي در امور خيريه، براي اولين‌بار شواهدي را دراختيار پايگاه خبري-تحليلي ميدل ايست‌اي قرار داده كه نشان مي‌دهد مقامات مصري از وضعيت انساني در غزه سودجويي مي‌كنند. 
اين موسسه خيريه بين‌المللي با تجربه گسترده در ارايه كمك‌هاي اضطراري در جنگ‌ها، قحطي‌ها و زلزله‌ها در سراسر خاورميانه و افغانستان، مدعي است كه مجبور شده براي دريافت كمك به غزه، مبلغ
 5 هزار دلار به ازاي هر كاميون به شركتي مرتبط با سرويس اطلاعات عمومي مصر (GIS) بپردازد. 
اين موسسه خيريه كه به دليل جلوگيري از ممانعت از تلاش‌هاي امدادي خود در غزه از سوي دولت مصر نخواست نامش فاش شود، با خشم از پرداخت آنچه آشكارا رشوه به مامور مرتبط با دولت مصر توصيف مي‌كند، گله كرد و شواهد خود را دراختيار ميدل ايست‌اي قرار داد.سخنگوي اين موسسه خيريه گفت: ما در زمان جنگ، زلزله و بلاياي ديگر در سراسر جهان كار كرده‌ايم، اما هيچ‌وقت از سوي دولتي كه از ارسال كالاهاي بشردوستانه سود مي‌برد، چنين برخوردي با آنها نشده است.  او مدعي شد كه دولت مصر بسياري از منابع اين موسسه را از بين مي‌برد و به ازاي هر كاميون رشوه دريافت مي‌كند. 
اين موسسه خيريه گفت كه اين مبلغ رشوه در قالب «هزينه مديريت» به شركتي وابسته به شركت پسران سينا، شركت درگير در ساخت و ساز و پيمانكاري متعلق به تاجر سينايي، ابراهيم الاورگاني و بخشي از گروه اورگاني او پرداخت مي‌شود. 
او رييس قبيله تارابين در صحراي سينا در مرز اسراييل است و صاحب شركتي است كه با دو شركت متعلق به سرويس اطلاعات عمومي مصر سرمايه‌گذاري مشترك دارد. در گزارش‌هاي رسانه‌اي، ادعا مي‌شود كه گروه اورگاني منتفع نهايي فروش پرسود مجوزهاي «سريع» براي فلسطينياني است كه مي‌خواهند از جنگ اسراييل در نوار غزه فرار كنند. 
تحقيقات پروژه گزارش‌دهي جرايم سازمان‌يافته و فساد (OCCRP) و وب‌سايت مستقل مصري «صحيح مصر» (saheeh.news) نشان داد كه واسطه‌ها مجوزهاي خروج را به قيمت‌هايي از چهار هزار و 500 تا ده هزار دلار براي فلسطيني‌ها و 650 دلار تا 1200 دلار براي مصري‌ها مي‌فروشند. 
العربي الجديد اخيرا گزارش داده است كه با افزايش نااميدي در غزه، قيمت عبور از غزه به ده هزار دلار براي هر نفر افزايش يافته است. قيمت حمل و نقل تجاري به غزه كه توسط شركت‌هاي متعلق به اورگاني دريافت مي‌شود، نه هزار دلار براي كاميون است، اگرچه هزينه كرايه‌اي كه كاميون‌داران دريافت مي‌كنند معمولا فقط 300 دلار براي هر بار است. 
در همين حال، سخنگوي آنروا، آژانس سازمان ملل متحد براي آوارگان فلسطيني كه از غزه حمايت حياتي مي‌كند، به ميدل ايست‌اي گفت كه براي انتقال كمك‌ها از مصر به منطقه تحت محاصره هزينه‌اي پرداخت نمي‌كند. بيانيه اين موسسه خيريه به ميدل ايست‌اي اولين مدرك عيني از مصر يا گروه‌هاي مرتبط با دولت اين كشور است كه خواستار قطع كمك‌هاي بشردوستانه به غزه هستند، زيرا اسراييل در حال حاضر با تاخيرهاي يك هفته‌اي مجوز ورود كاميون‌ها را به نوار غزه مي‌دهد. 
در اوايل ماه جاري، جيمز هيپي، وزير مشاور براي نيروهاي مسلح دولت بريتانيا گفت كه بيش از 150 تُن كمك‌هاي بشردوستانه كه توسط دفتر مشترك‌المنافع و توسعه خارجي (FCDO) به مصر تحويل داده شده كه در انتظار انتقال به غزه است. وضعيت انساني در غزه بسيار اسفناك و تاريك گزارش مي‌شود و تاكنون بيش از 26 هزار فلسطيني از زمان آغاز جنگ در ماه اكتبر كشته شده‌اند. 
روز يكشنبه، كارشناسي از سازمان ملل گفت: قحطي در اين منطقه «غيرقابل اجتناب» است. 
بيسان، فردي فلسطيني كه ترتيب خروج مادرش از غزه را داد، درباره دلال‌هاي مستقر در سوئز گفت كه اين دلال‌ها به آنها گفتند كه با سازمان‌هاي امنيتي مصر كار مي‌كنند و براي قرار دادن نام مادرشان در فهرست خروج تلاش خواهند كرد. مصر سودجويي از اين تجارت در مرز رفح را تكذيب كرد. 
ديا رشوان، رييس سرويس اطلاعات دولتي مصر در بيانيه‌اي كه در 10 ژانويه منتشر شد، «ادعاهاي بي‌اساس» مبني بر اينكه هزينه‌هاي اضافي براي فلسطيني‌ها در گذرگاه وضع شده است را رد كرد.
شركت‌هاي وابسته به گروه اورگاني براي اولين‌بار در سال 2014 زماني كه عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهور مصر، ابتكاري را براي بازسازي خانه‌هاي تخريب شده در غزه توسط عمليات لبه محافظ اسراييل اعلام كرد، به وجود آمدند. 
گروه اورگاني يكي از ذي‌نفعان اين ابتكار معرفي شد. شركت خدمات مشاوره و گردشگري هالا نيز در سال 2021 راه‌اندازي شد تا به‌ طور انحصاري حمل و نقل مسافران از نوار غزه را برعهده بگيرد.
به گفته منابع مصري در گفت‌وگو با العربي الجديد، در آن زمان، ترافيك برون‌مرزي كه از سوي شركت هالا مديريت مي‌شد، در سال 2021 به عنوان بخشي از پاسخ قاهره به درخواست اصلي جناح‌هاي فلسطيني در مورد تسهيل سفر از طريق گذرگاه رفح براي كاهش درد و رنج فلسطينيان به كار گرفته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون