• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5695 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ بهمن

گزارش خبرنگار « اعتماد» از اجوكيشن سيتي

رقص پرچم در خيابان‌هاي دوحه با شعار «ايران قهرمان ميشه»

رضا خانكي

آخرين تصاوير از تيم ملي، بعد از پيروزي مقابل سوريه، به دو روز قبل برمي‌گردد، جايي كه در كمپ تمريني ايران، بازيكنان در اندك دقايقي كه خبرنگاران اجازه حضور در كمپ را داشتند، تمرين شادابي را برگزار كردند. روحيه بالاي تيمي، همدلي و اتحادي كه همه منتظرش بودند و طارمي‌اي كه سعي داشت غيبتش در بازي مقابل ژاپن را با روحيه‌ دادن به ساير ملي‌پوشان و در صدر همه آنها، به سردار جبران كند. طارمي در آخرين تمرين تيم ملي با اشاره به آزمون رو به خبرنگاران گفت: «كت تن سرداره!»

دوحه كه حالا از خلوت‌ترين روزهاي يك ماه گذشته را سپري مي‌كند، ديروز شاهد حضور هواداراني بود كه با لباس‌هاي آبي و سفيد، براي تشويق كردن ژاپن و ايران مسيرهاي ورودي ورزشگاه اجوكيشن‌سيتي را مملو از جمعيت كرده بودند. ايراني‌ها اما بيشتر بودند، بعد از تيم‌هاي عربي، به‌ نظر مي‌رسد ايران و كره‌جنوبي بيشترين هوادار را در دوحه داشته باشند، بر خلاف هواداران پر تعداد ايراني، ژاپني‌هاي كمي از اين ديدار حساس استقبال كرده بودند. اما همان‌ها هم با پرچم‌هاي ژاپن، لباس‌هاي آبي‌رنگ و شعارهاي خود سعي در گرم كردن تنور اين بازي بودند.
اما هواداران ايراني، چه آنها كه در دوحه زندگي مي‌كنند و چه ديگراني كه خود را براي تماشاي جام ملت‌هاي آسيا به قطر رسانده بودند، ديروز دست بالا را در رقابت بيرون زمين در اختيار داشتند. از ساعت‌ها قبل از بازي، ايراني‌ها با همان سبك و سياق هميشگي ورزشگاه‌هاي ايران، با طبل و سنج و دمام، با شعارهاي اين تيم شيرانه، يا علي مدد، خود را براي بازي آماده مي‌كردند. سازماندهي خوب هواداران ايراني باعث شده بود تا هواداران ايراني، با لباس‌هاي سفيدرنگ و پرچم‌هاي ايران، سهم بالايي روي سكوهاي ورزشگاه داشته باشند، تا تيم ملي در دوحه احساسي شبيه حضور در يك ورزشگاه خانگي را تجربه كند. 
بازي كه آغاز شد، اين ژاپني‌ها بودند كه توانستند برتري خود را به حريف ديكته كنند، بازي منظم و خوش‌ريتم ژاپني‌ها در ابتداي بازي، شاگردان قلعه‌نويي را دچار شك كرده بود. هرچه زمان جلوتر مي‌رفت اين كيفيت بازي ژاپن بود كه بهتر مي‌شد و ايراني‌ها را مجبور به اشتباه مي‌كرد. اگرچه ايران برخلاف روند بازي توانست يكي، دو موقعيت نصفه و نيمه ايجاد كند، اما اين موريتاي ژاپني بود كه از اشتباه و غفلت خط دفاع ما نهايت استفاده را برد و توانست گل اول اين بازي را براي ژاپن به ثمر برساند. ايران حتي بعد از دريافت گل هم هنوز نتوانسته بود خود را پيدا كند و باز هم ژاپني‌ها بودند كه به‌رغم برتري يك گله، نبض بازي را در دست داشتند و توانستند نيمه اول را با پيروزي به پايان برسانند. 
با شروع نيمه دوم، هواداران ايراني، جان تازه‌اي به تيم بي‌نظم ايران دادند و بازيكنان تيم ملي كه دستورات تاكتيكي جديد را در رختكن دريافت كرده بودند، توانستند توانايي‌هاي فني خود را به ‌نمايش بگذارند. نيمه دوم ايراني كاملا متفاوت از نيمه اول راهي زمين شده بود و فشار بي‌امان تيم ملي در نهايت با يك پاس زيبا از سردار آزمون و يك بغل پاي ديدني از محبي، به گل تبديل شد تا بازي به تساوي كشيده شود. ايران در ادامه براي رسيدن به گل دوم تلاش‌هاي زيادي را انجام داد، تلاش‌هاي محبي و آزمون براي رسيدن دوباره به دروازه ژاپن لحظات سختي را براي خط دفاعي ژاپن رقم زد. ايران حتي روي يك حركت استثنايي از سردار آزمون، توانست به گل دست پيدا كند اما پرچم كمك‌داور مانع از به ‌ثمر رسيدن يكي از زيباترين گل‌هاي اين تورنمنت شد.
هرچه به انتهاي مسابقه نزديك‌تر مي‌شديم، اين‌بار ژاپني‌ها بود كه مي‌خواستند بازي زودتر تمام شود و بازي به وقت‌هاي اضافي برود، نمايش تاكتيكي تيم قلعه‌نويي درون زمين و جو استثنايي روي سكوها باعث شده بود تا بازيكنان تيم ملي با روحيه‌اي دوچندان سعي در شكستن طلسم نبردن ژاپن در جام ملت‌ها داشته باشند. در نيمه دوم حتي نبود طارمي هم احساس نشد و نمايش درخشان محبي و آزمون باعث شده بود تا ايران شانس‌هاي زيادي براي گلزني داشته باشد و سرمربي ژاپن هم با تعويض‌هايش نتوانست مانع از پيشروي ايران شود و در نهايت فرار كنعاني‌زادگان در قلب دفاع ژاپن بازيكن ژاپني را مجبور به اشتباه كرد. پنالتي براي ايران در آخرين دقيقه وقت‌هاي تلف‌شده نيمه دوم باعث شد تا فرياد شادي ايراني‌ها ورزشگاه اجوكيشن‌سيتي را سرشار كند.
در كش‌وقوس انتخاب پنالتي‌زن براي ايران، در نهايت كادر فني تصميم گرفت جهانبخش پشت ضربه پنالتي برود. ضربه دقيق جهانبخش و بوسه توپ به تور دروازه ژاپن سكوت استاديوم را به نفع ايران شكست، ايران توانست در آخرين دقيقه بازي گل برتري را وارد دروازه ژاپن كند تا با شايستگي راهي مرحله نيمه‌نهايي شود. حالا ما براي اولين‌بار ژاپن را در جام ملت‌هاي آسيا شكست داديم و توانستيم انتقام جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۹ را در دوحه بگيريم. شادي تاج، قلعه‌نويي، الهويي، تيموريان و ساير نيمكت‌نشينان روي زمين، هواداران روي سكوها و احتمالا ايراني‌ها در جاي جاي ايران اولين تجربه شادي دسته‌جمعي براي ايراني‌ها بعد از سال‌ها بود. 
وقتي سوت پايان بازي به ‌ثمر رسيد، ايراني‌ها شادي بي‌نظيري را تجربه كردند، روي سكوها فرياد شادماني با اشك و لبخند درآميخته بود و آغوش ايرانيان براي دقايقي ميزبان شادماني بود كه سال‌ها گم شده بود. ديروز راه‌هاي خروجي ورزشگاه همان حس و حالي را داشت كه چند ساعت قبل از شروع مسابقه در آن جريان داشت. ايراني‌ها شادمان پرچم‌هاي خود را روي هوا مي‌رقصاندند و شعار ايران قهرمان مي‌شه، خدا مي‌دونه كه حقشه را در خيابان‌هاي دوحه فرياد مي‌كردند. قهرماني‌اي كه حالا از هميشه بيشتر در دسترس ماست، با كنار رفتن مدعياني همچون ژاپن، عربستان و استراليا، ايران مي‌تواند با شكست حريف خود در نيمه‌نهايي به مصاف برنده ديدار كره‌جنوبي و اردن برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون