گوشه و كنار موسيقي
«ساز و سرود» در تالار رودكي
پروژه موسيقايي «ساز و سرود» با هنرمندي پوريا اخواص، رضا عليآبادي و ميلاد عباسي 30 بهمن در تالار رودكي تهران روي صحنه ميرود. در اين كنسرت پوريا اخواص در بخش آواز و قيچك، رضا عليآبادي تنبور و ميلاد عباسي سازهاي كوبهاي را برعهده خواهند داشت. رضا عليآبادي درباره برنامه پيش رو توضيح داده است: «در اين كنسرت بين مودهاي موجود در موسيقي كلاسيك ايراني و مقامهاي تنبور گردشي دوار انجام خواهد گرفت و اين گردش مادام بين مقامهاي تنبور و گوشههايي از دستگاههاي موسيقي ايراني خواهد بود. همچنين بداههنوازي براساس نقطهگذاريهاي از پيش تعيين شده از طراحيهاي كلي اين اجرا خواهد بود. خبرگزاري مهر به نقل از امور رسانهاي اين پروژه، نوشته است: «ساز و سرود» يكي از چندين پروژههاي مشترك اين دو هنرمند است، آخرين همكاري اخواص و عليآبادي در تكآهنگ «خموش» بوده است.
يك تجربه شرقي
موسيقي ژاپن (تجربه موسيقي، بازنمود فرهنگ) نوشته باني سي. وِيد و ترجمه زينب محفوظي است كه ماهور آن را در سال جاري منتشر كرده است. اين كتاب در 256 صفحه و در قطع رقعي است. درباره اثر نوشته شده است: «موسيقي ژاپن مدرن، كشوري كه در آن موسيقي سنتي، غربي و مردمپسند در كنار يكديگر رشد و رونق مييابند، در كتاب موسيقي ژاپن به روشني معرفي ميشود. نويسنده، باني سي. وِيد، با تكيه بر بيش از چهل سال تجربه، در سراسر كتاب و در قطعات منتخب سيدي بر سه موضوع تمركز ميكند. او مطالب را با كندوكاو در چگونگي تاثير عميق تعامل با حوزههاي فرهنگي، هم در غرب (اروپا و امريكا) و هم در آسيا (قاره و جزاير)، بر موسيقي در ژاپن آغاز ميكند. وي در ادامه به تبيين اين مساله ميپردازد كه صنعت پررونق موسيقي مردمپسند ژاپن به چه نحو شكلي نوين از يك جنبه مهم از فرهنگ موسيقايي اين كشور به لحاظ تاريخي، يا همان روند تدريجي عموميسازي، نيز محسوب ميشود. طي اين روند، موسيقي يك محل يا گروه سرانجام دراختيار طيف گستردهتري از افراد قرار ميگيرد. خانم وِيد سپس به سراغ بررسي بينامتنيت در موسيقي ژاپني ميرود: اينكه مضامين آشنا، اصوات موسيقايي و ساختارها با گذر زمان به چه ترتيب در سنتهاي گوناگون هنرهاي نمايشي ژاپني تداوم و تغيير يافتهاند. روايتهاي عيني از اجراها و مصاحبه با هنرمندان مهم و كليدي، در كنار نمونهها و تصاوير واضح، بر غناي كتاب موسيقي ژاپن ميافزايند. متن كتاب به همراه يك سيدي هشتاد دقيقهاي از نمونههاي موسيقي، حاوي تمرينهاي شنيداري و عملي متعددي است كه دانشجويان را به شكلي فعال با موسيقي درگير ميكند.»