پاسخ وزارت آموزش و پرورش به گزارش «اعتماد» درباره مقايسه وزارتخانه در دولتهاي روحاني و رييسي
مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام؛
در پاسخ به مطالب مندرج در آن روزنامه با عناوين «مقايسه آموزش و پرورش در دوره روحاني و رييسي» به تاريخ 23/10/1402 پاسخ وزارت آموزش و پرورش را به استحضار ميرساند:
برخي از مهمترين برنامههاي تحولي دولت سيزدهم در وزارت آموزش وپرورش
1. عدالت تربيتي و نصيب آموزشي برابر
براي نيل به اين هدف مهم و راهبردي، بيش از ۲۰ برنامه در وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:
1. تصويب و اجراي ضريب تأثير قطعي امتحانات پاياني دوره متوسطه دوم نظري در پذيرش دانشگاهها
موضوع ساماندهي كنكور سراسري و كاهش اثرات منفي آن بر نظام آموزش عمومي كشور، از اوايل دهه ۹۰، چندين بار مطرح بوده و حتي دوبار در مجلس شوراي اسلامي نيز به تصويب رسيد، اما اجرا نشد. در دولت سيزدهم، اما، موضوع اعتلاي نظام تعليم و تربيت عمومي و كاهش آثار زيانبار كنكور و موسسههاي كنكوري بهطور جدي در دستور كار قرار گرفت و براي نخستينبار در تاريخ كشور، ۴۰درصد تأثير قطعي يا نتايج امتحانات نهايي پايه دوازدهم سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد. نخستين و مهمترين تأثير اين مصوبه احياي مدرسه و اجراي برنامه درس ملي به معناي واقعي آن بود. تأثير دوم و بسيار مهم اجراي اين مصوبه، گسترش عدالت آموزشي و توزيع عادلانه فرصتهاي راهيابي به دانشگاههاي معتبر كشور در كل جامعه دانشآموزي همه مناطق كشور شد. اجراي اين مصوبه، باعث افزايش سهم ۷۰ درصد دانشآموزان استانهاي محروم از صندليهاي دانشگاههاي برتر كشور شد.
2. تصويب معافيت دانشآموزان ممتاز دهكهاي ۱ تا ۴ از پرداخت شهريه ورود به مدارس تيزهوشان
تا پايان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، سهم دانشآموزان اين دهكها از مدارس سمپاد بسيار محدود بود. با اجراي اين مصوبه، ورودي اين دانشآموزان به مدارس سمپاد ۴۵ درصد افزايش پيدا كرد.
3. اجراي طرح شهيد سليماني؛ كه در نتيجه آن بيش از ۲۰۰۰ فضاي ورزشي درونمدرسهاي در مدارس سراسر كشور ساخته شد.
4. شادابسازي ۶۸.۰۰۰ كلاس درسِ مناطق روستايي، حاشيه شهرها و مناطق كمبرخوردار
5. تكميل و ساخت حدود ۶۰۰۰ مدرسه جديد؛ با ظرفيت بيش از ۲۳.۰۰۰ كلاس درس؛ يعني هر روزِ كاري بهطور متوسط ۸ مدرسه در كشور ساخته شد.
6. شناسايي دانشآموزان بازمانده از تحصيل سراسر كشور و جذب بيش از ۶۰.۰۰۰ نفر از آنها
2. ارتقاء كيفيت و تقويت مدارس دولتي
مهمترين عنصر كيفيت در نظام آموزشي كشور، معلم و مديريت مدرسه است. در اين راستا، بيش از پانزده چرخش تحولآفرين شروع شده كه مهمترين آنها عبارتند از:
1. اصلاح فرآيند شناسايي، جذب و گزينش معلمان جديد. در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۰.۰۰۰ نفر در قالب كانونهاي ارزيابي شناسايي و جذب شدند كه در تاريخ كشور بيسابقه است.
2. تقويت دانشگاه فرهنگيان و تصويب مجموعه «سياستها و ضوابط كيفيت بخشي» اين دانشگاه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي
3. تصويب آزمون اختصاصي تربيت معلم در كنكور سراسري و اجراي آن از سال ۱۴۰۳
4. افزايش ۲۵درصدي ظرفيت پذيرش دانشگاه فرهنگيان
5. تهيه برنامه ملي توانمندسازي بيش از ۹۰۰.۰۰۰ معلم كشور و اجراي حدود ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ نفر ساعت آموزش در ۹ ماهه اول ۱۴۰۲
6. اصلاح شيوهنامهها و دستورالعمل انتخاب، انتصاب و ارزيابي مديران مدارس و تصويب رشته مديريت آموزشگاهي در دانشگاه فرهنگيان
7. افزايش اختيارات مدرسه و مديريت آن در راستاي تمركززدايي و متناسبسازي برنامههاي مدرسه با نيازهاي دانشآموزان
8. پيادهسازي نظام تضمين كيفيت در نظام آموزش عمومي كشور تا سطح مدرسه
9. اجراي سياست توسعه متوازن در متوسطه دوم نظري كه دو نتيجه بسيار مهم و راهبردي در پي داشته است؛ يكي هدايت حدود ۴۰ درصد دانشآموزان به هنرستانهاي فني- حرفهاي و ديگري، احياي رشته رياضي فيزيك پس از سالها كاهش آمار دانشآموزي
10. اجراي قانون رتبهبندي كه مطالبه معلمان عزيز بوده و دولت بيش از ۵۰.۰۰۰ ميليارد تومان به آن اختصاص داد.
3. شتابدهي اجراي سند تحول بنيادين
با گذشت بيش از يك دهه از تصويب سند تحول، هنوز بخش قابلتوجهي از آن اجرايي نشده است. دولت سيزدهم، بهار سند تحول و نقطه عطف واقعي آن است. در اين راستا بيش از ۲۰ اقدام انجام شده كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:
1. ايجاد «ستاد راهبري و پشتيباني اجراي سند تحول بنيادين» به رياست معاون اول محترم رييسجمهور و تصويب كليات ۷ پروژه ملي براي اجراي حقيقي سند تحول.
2. تأسيس «سازمان تعليم و تربيت كودك» كه از مهمترين نتايج آن ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
الف) سازماندهي كودكستانهاي كشور
ب) تهيه دستورالعملهاي تأسيس؛ انتخاب مديران و معاونان كودكستانها
پ) تهيه آييننامه «تربيت اوان كودكي» و ارايه به دولت براي تصويب نهايي
3. احيا و تأسيس باشگاه دانشپژوهان جوان و اختصاص يك ساختمان ويژه مناسب به آن و تصويب المپيادهاي علمي نوين متناسب با مرزهاي روز دانش
۴. اصلاح و تقويت اساسنامه سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و گسترش مدارس تيزهوشان به مناطق محروم كشور
۵. اختصاص بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان در سفرهاي استاني رييسجمهور محترم به توسعه و تجهيز و ساخت هنرستانها، اردوگاهها، خوابگاههاي دانشجو معلمان و مدارس نيمهساز
۶. تدوين نقشه راه اجراي سند تحول بنيادين و شاخصهاي اندازهگيري پيشرفت آن
۷. تهيه الگوي «مدرسه تراز سند تحول» و آموزش قريب به ۱۰ هزار معلم و مدير براي راهبري تحول در سطح مدرسه
۸. تهيه آييننامه «برنامه ملي مهارت» و تصويب آن در شوراي راهبري و پشتيباني اجراي سند تحول بنيادين
۹. تهيه برنامه تربيت شش ساحتي دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگيان و دانشآموز در مدرسه
۱۰. اصلاح قانون تأسيس و اداره مدارس و مراكز غير دولتي از طريق مجلس شوراي اسلامي در چارچوب الزامات سند تحول بنيادين
خواهشمند است دستورفرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.