• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5699 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن

گفت‌وگو با بازيگران نمايش «دلاور سرزمين غرب»

چشم‌انتظارانِ قهرمانِ پدركش

نمايش «دلاور سرزمين غرب» به نويسندگي «جان ميلينگتون سينگ»، با كارگرداني رضا ساغري و تهيه‌كنندگي اميرمسعود هيدارن، از 13 دي‌ماه اجراهاي خود را در تماشاخانه نوفل لوشاتو آغاز كرده بود كه با استقبال نسبتا خوب تماشاگران روبه‌رو شده است. اين نمايش از حضور شانزده بازيگر بهره مي‌برد كه اغلب‌شان دانشجويان هنرهاي نمايشي هستند و براي اولين‌بار صحنه تئاتر حرفه‌اي را تجربه مي‌كنند. با اين‌ حال به لطف هدايت درست كارگردان و تمرين‌هاي طولاني، بازيگران جوان نمايش بازي‌هاي قابل قبول و تحسين‌برانگيزي ارايه كرده‌اند. مبينا كلاته، حديثه محموداُف، آويسا شريفي، آرينا دوده و ملينا مشايخي، برخي از بازيگران تازه‌نفس اين نمايش هستند كه با چند تن از آنها گپ‌وگفت كوتاهي درباره نقش و همكاري‌شان در اجراي تئاتر «دلاور سرزمين غرب» داشته‌ايم.

 

تجربه خوشبختي با ناجي نيامده

آرينا دوده، از دانشجويان رشته بازيگري است كه فعاليتش را در اين عرصه، از دوره‌هاي جامع بازيگري آموزشگاه افرا و شركت در دوره‌هاي آموزشگاه «اين‌جا ميان شهر» با مديريت صابر ابر آغاز كرده. او همچنين تجربه حضور به عنوان بازيگر در فيلم‌هاي كوتاه و اجراي نمايشنامه‌خواني و پشت صحنه تئاتر و سينما را داشته است. دوده درباره نقش خود در نمايش «دلاور سرزمين غرب» گفت: «من از طريق يكي از دوستانم به اين پروژه معرفي شدم و پس از انجام تست و پذيرش در نقش «آنر بليك» به ايفاي اين نقش جذاب پرداختم. آنر شخصيت دوست‌داشتني و شيريني است، دغدغه‌هاي كوچكي دارد و جهان او محدود به چيزهايي است كه به او گفته شده. او منتظر ناجي است تا نجاتش بدهد و خوشبختي را تقديم او بكند.»

اين بازيگر در مورد تجربه همكاري با رضا ساغري ابراز كرد: «كار كردن با آقاي ساغري، تجربه بسيار د‌لنشيني بود و از ايشان بسيار آموختم. ايشان در مقام كارگردان، تمام تمركزشان را روي ريزِ بازي‌هاي ما مي‌گذاشتند و براي درك بهتر نقش از معرفي منابع مطالعاتي تا مشاهده ويديو جهت درك شرايط ايرلند دريغ نمي‌كرد.»

دوده همچنين افزود: «اين روزها كمتر پيش مي‌آيد كسي به دانشجو براي اجراي نقش و همكاري در نمايش اعتماد بكند، اما بايد به دانشجوهاي رشته‌هاي هنر بهاي بيشتري بدهند و از چهره‌هاي جديد براي معرفي به دنياي هنر استفاده شود. من از جناب هيدارن تشكر مي‌كنم كه فضاي حضور در اين نمايش را فراهم و به ما اعتماد كردند.»

 

در انتظار ملاقات با قهرمان

ملينا مشايخي، دانشجوي بازيگري دانشگاه تهران است و حضور در اجراي عمومي نمايش «دلاور سرزمين غرب» اولين تجربه حرفه‌اي او در بازيگري تئاتر است. اين بازيگر پيش از اين، در آثار جشنواره‌اي و دانشجويي فعال بوده. حضور در چند فيلم كوتاه به عنوان بازيگر و منشي صحنه از ديگر تجربه‌هاي او است. مشايخي در عرصه نقاشي و نوازندگي نيز فعاليت دارد.

او درباره حضورش در اين نمايش بيان كرد: «من از طريق آقاي اميرحسين صدري (دستيار كارگردان) به گروه توليد اين نمايش اضافه شدم و افتخار همكاري با اين گروه را به دست آوردم تا لحظات شيرين و جذابي را در كنارشان تجربه بكنم.»

مشايخي در خصوص كاراكتر «نلي» گفت: «نلي در واقع يك دختر روستايي متوسط رو به پايين است كه متوجه پديده پدركشي در قبيله شده و اين عمل را مقدس مي‌داند و مشتاق است پسر قهرماني كه پدر را كشته، ملاقات كند و او را به سمت خودش جذب بكند.»

اين بازيگر جوان درباره تجربه همكاري با گروه نمايش «دلاور سرزمين غرب» ابراز داشت: «حضور در اين گروه براي من واقعا جذاب بود. در كنار آقاي ساغري و عوامل ديگر نمايش، لحظاتي پر از تكنيك، هنر و مهارت را تجربه كردم. در اين نمايش، ارتباطم هميشه با آقاي ساغري مثل يك دختربچه در كنار پدرش بود كه دست مهربان آن پدر روي سر دخترش قرار دارد. آقاي ساغري با تمام عشق و تلاشي كه در جزء به جزء حرف‌ها و رفتارشان موج مي‌زد، در شخصيت‌پردازي و رسيدن به نقش نلي به من كمك كردند. با حوصله و همدلي براي من نقش را بسط دادند و به ورزيده‌ شدن اين شخصيت در داستان كمك بزرگي كردند.»

ملينا مشايخي مي‌گويد: «تجربه شيرين اولين اجراي عمومي‌ام روي صحنه تئاتر، برايم هميشه در كنجي از ذهن و قلبم باقي مي‌ماند و اين روزها را قاب كرده و به ديوار قلبم آويخته‌ام.»

 

تجربه رقابت با ديگر دختران روستايي

حديثه محموداُف، دانشجوي رشته بازيگري در مقطع كارشناسي است كه تجربه‌هاي متعددي در بازي روي صحنه داشته است. نمايش «رومئو و ژوليت»، نمايشنامه‌خواني «جراحي»، نمايشنامه‌خواني «مغازه خودكشي» به كارگرداني شهروز دل‌افكار و بازي در فيلم كوتاه «هفت‌سنگ» برخي تجربه‌هاي او در حوزه بازيگري است.

اين بازيگر مي‌گويد: «به وسيله يكي از همكلاسي‌هاي دانشگاه به اين پروژه معرفي شدم، ولي دقيقا دو ماه پيش از شروع اجراها براي بازي در نقش «سارا تنزي» وارد گروه شدم. سارا يكي از دختران روستايي است كه با يكديگر رقابت دارند. شخصيت‌پردازي در بازيگري براي شروع به ساختن شخصيت نمايشي ضروري است. سعي كردم هدف اصلي نقش و شخصيت را شناسايي كنم كه اين هدف با متن مرتبط باشد و درام را به جلو حركت بدهد.»

محموداُف در رابطه با تعاملش با كارگردان نمايش مي‌گويد: «همكاري با آقاي رضا ساغري يكي از بهترين تجربه‌‎هاي من در تئاتر بود. ايشان كارگردان بسيار قابل ‌احترام و صبوري هستند. من براي درك بهتر نقش، از نگاه ايشان به متن و لايه‌هاي زيرين متن كمك گرفتم كه خالق صحنه‌هاي ناب، ماندني و تكرارنشدني شدند. از تمام زحمات ايشان متشكرم.»

بازيگر نقش سارا تنزي، در پايان از احساسش به هنر نمايش چنين مي‌گويد: «عاشقانه تئاتر را دوست دارم و اميدوارم چراغ تئاتر بيش از پيش روشن بماند. همچنين از آقاي اميرمسعود هيدارن عزيز سپاس بيكران دارم كه زحمت بسياري براي ما و شكل‌ گرفتن اين نمايش كشيدند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون