• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5699 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن

كارگردان نمايش «آريوبرزن»:

مردم قزوين اجراي مستمر تئاتر ندارند

كارگردان نمايش «آريوبرزن» از آثار چهل و دومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر معتقد است اين نمايش بايد ديده شود تا افراد بيشتري با شخصيت آريوبرزن و كاري كه انجام داده است، آشنا شوند.
حامد مكملي، كارگردان نمايش «آريوبرزن» از شهر قزوين كه در بخش مسابقه تئاتر ايران چهل و دومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روي صحنه رفت، درباره وضعيت اجراي عمومي اين اثر به مهر گفت: احتمال خيلي زياد نمايش «آريوبرزن» در سال آينده اجراي عمومي خواهد داشت.
او كه دغدغه اجراي اين نمايش را در شهر قزوين دارد، در اين گفت‌وگو درباره چرايي خلأ اجراي مستمر تئاتر در قزوين نيز حرف زد و انتقاد كرد از اينكه در شهرش سالني نيست كه اجراي نمايش در آن استمرار داشته باشد و علاقه‌مندان تئاتر بتوانند به صورت دايم امكان رفتن به آنجا و تماشاي تئاتر را داشته باشند و در نتيجه سهم مردم قزوين از اجراي تئاتر محدود مي‌شود به نمايش‌هايي كه به صورت پراكنده اجرا مي‌شوند و چيزي به نام اجراي عمومي به معنايي كه در تهران و شهرهاي ديگر هست، وجود ندارد. او عنوان كرد كه اگر مشكلي پيش نيايد در ۲ ماه ابتداي سال ۱۴۰۳ نمايش «آريوبرزن» را در شهر قزوين روي صحنه خواهيم برد.
وي درباره برنامه‌ريزي براي اجراي عمومي اين اثر در شهر تهران يادآور شد: با توجه به تعداد بالاي اعضاي گروه بازيگري و موسيقي اثر، بايد هزينه‌هاي سفر و اسكان گروه تامين شود تا بتوانيم در شهر تهران يا شهرهاي ديگر اجرا داشته باشيم.
مكملي درباره اينكه آيا گيشه اجراي عمومي در شهر قزوين هزينه‌هاي توليد نمايش «آريوبرزن» را تامين مي‌كند يا نه، تاكيد كرد: تئاتر همه جا نياز به حمايت دارد. ما در قزوين سالني نداريم كه به صورت هميشگي و مستمر شاهد اجراي عمومي آثار در آن باشيم و نمايش‌ها به صورت پراكنده اجرا مي‌شوند. در قزوين به صورت دايمي تئاتر در جريان نيست و وقتي اين امكان نيست خيلي فرصت‌ها از دست مي‌رود.
كارگردان نمايش «آريوبرزن» درباره كمك‌هزينه جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر توضيح داد: مبلغ ۷۰ ميليون تومان به عنوان كمك‌هزينه به ما پرداخت شد. با توجه به تعداد عوامل گروه و همچنين زمان زيادي كه براي تمرين صرف كرديم، هزينه‌هاي بالايي را متحمل شديم. اين كمك‌هزينه جوابگوي كل هزينه‌هاي توليد نيست. ما از خرداد ۱۴۰۲ تمرين‌ها را شروع كرديم و ۹ نفر نوازنده و ۹ بازيگر به همراه عوامل پشت ‌صحنه درگير توليد و تمرين اين كار شدند. او درباره اجراي «آريوبرزن» در چهل و دومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر تصريح كرد: جشنواره تئاتر فجر امكاني است براي عرضه كار و من مي‌خواستم «آريوبرزن» در جشنواره و همچنين در قالب اجراي عمومي روي صحنه برود، چون دوست دارم تعداد آدم‌هاي بيشتري اين كار را براي شخصيت آريوبرزن و كاري كه كرده است، ببينند. طبيعتا از فرصت جشنواره تئاتر فجر هم استفاده كردم با وجود اينكه توليد اين كار در مدت ‌زماني كوتاه بسيار سنگين و سخت بود.
مكملي درباره ارزيابي خود از كيفيت آثار حاضر در جشنواره يادآور شد: با توجه به اينكه امكان حضور گروه‌ها در طول جشنواره تئاتر فجر فراهم نبود، متاسفانه كاري را در جشنواره نديدم و از اين‌رو نمي‌توانم قضاوتي درباره كيفيت آثار جشنواره داشته باشم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون